Är här ett par veckor. Hittills har jag bara hittat billig mat och bärs! Men finns det nåt annat köpvärt som man kan ta hem, annat än som en utökad bilring i midjehöjd!!
Igår t ex
Frukost 2.99
Kinamat 10
3 bärs och jordnötter 10
Va där i Oktober och skall dit i Maj igen ... kläder och kapitalvaroro är ett säkert kort med tanke på dollarkursen .. Tänkte själv försöka hitta hojprylar men om det är där man tjänar mes i nuläget är osäkert.
Vart i USA befinner du dig då ? (Spelar ju roll om någon vill tipsa om något )
Om du för in kapitalvaror som är värda mer än 1700 kr så ska du betala tull och moms. Kan vara bra att veta... tullen kan dessutom vilja se bevis på att värdet är lägre, eller att du hade grejorna med dig redan när du lämnade Sverige (bara för att nämna några vanliga undanflykter... det var en artikel i en kvällsblaska för inte så länge sen om en kille som köpt en svindyr klocka till bra pris i USA. Fast efter att ha passerat tullen på väg hem så var hela förtjänsten borta). Det kan vara svårt att förklara bort en uppsättning trimkammar i handbagaget...
Jag vill inte påstå att tullen alltid kommer på en, men det är bra att känna till regelverket och göra en egen riskbedömning.
apex skrev:Är här ett par veckor. Hittills har jag bara hittat billig mat och bärs! Men finns det nåt annat köpvärt som man kan ta hem, annat än som en utökad bilring i midjehöjd!!
Igår t ex
Frukost 2.99
Kinamat 10
3 bärs och jordnötter 10
tersan skrev:Inte för att jag vill vara glädjedödare, men...
Om du för in kapitalvaror som är värda mer än 1700 kr så ska du betala tull och moms. Kan vara bra att veta... tullen kan dessutom vilja se bevis på att värdet är lägre, eller att du hade grejorna med dig redan när du lämnade Sverige (bara för att nämna några vanliga undanflykter... det var en artikel i en kvällsblaska för inte så länge sen om en kille som köpt en svindyr klocka till bra pris i USA. Fast efter att ha passerat tullen på väg hem så var hela förtjänsten borta). Det kan vara svårt att förklara bort en uppsättning trimkammar i handbagaget...
Om man blir stoppad i tullen ja. Sen bör man ju inte ha det i handbagaget
Ok man ska kanske inte överdriva och komma släpande på en hel motor, men lite delar och personlig utrustning bör inte vara några problem om man inte har maximal otur eller tullarna tycker man ser ut som en knarkare
Det var en trevlig kvinna som hjälpte oss i affären....folk är väldigt trevliga, och roliga, här.
När vi betalade sa hon "What in hell are you doing in Monnessen...are you buying Monnessen?? Someone ought to buy Monnessen, and then sell it back to the indians!!!