Låter som en BMW RS 1100 SS-nåntingadrian_vg skrev:
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).
2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.
3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.
4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).
5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.
6. Starkare ljus fram.
Vad saknar din VFR tekniskt?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Möjligen, men ljudet och motorn är kuligare på viffern. och med enbart det kommer man rätt långt!apex skrev: Låter som en BMW RS 1100 SS-nånting
Bara för att viffern är en sporthoj (nåja...) betyder det inte att den kan bli ännu mer praktisk lagd med lite vardagslyx för användaren och föraren. Korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
- Kompressor - Viss finns det tillfällen när lite överladdning/effekt kan vara bra.
- Användbar förvaring - Så att ex lås och dylika prylar går komma åt med enkla medel. Dagens höjdare med cuts monterad. För att få bort cutsen måste man anväda skruvmejsel som ligger i verktygssatsen, under cutsen och dynan...
- "7:e växel" - Vi längre turer och mindre intressanta partier där man bara nöter mil. Så hade det ibland varit praktiskt mer en lite mer overdrive betonad högsta växel för att få ner varvtalet lite. Det finns så pass många andra när man vill höra mer aktivt. Varför inte får en även dreva ner lite på 1:an.
- Lite bättre bromsar kanske även ABS. Har man väl bromsat så att ABS behöver gå in har man nog nästan gjort bort sig iaf. Så kan dom hjälpa till att rädda läget som varför inte.
- Vikt - Skulle kunna blir lite rappare om den tappade några kilo. Bara för att hojen är lite touring orienterad rättfärdigare inte det att den dras med extra vikt. (Detta gäller en bart vikt på MC som går beskylla Honda & Co för. )
/Johan
- Användbar förvaring - Så att ex lås och dylika prylar går komma åt med enkla medel. Dagens höjdare med cuts monterad. För att få bort cutsen måste man anväda skruvmejsel som ligger i verktygssatsen, under cutsen och dynan...
- "7:e växel" - Vi längre turer och mindre intressanta partier där man bara nöter mil. Så hade det ibland varit praktiskt mer en lite mer overdrive betonad högsta växel för att få ner varvtalet lite. Det finns så pass många andra när man vill höra mer aktivt. Varför inte får en även dreva ner lite på 1:an.
- Lite bättre bromsar kanske även ABS. Har man väl bromsat så att ABS behöver gå in har man nog nästan gjort bort sig iaf. Så kan dom hjälpa till att rädda läget som varför inte.
- Vikt - Skulle kunna blir lite rappare om den tappade några kilo. Bara för att hojen är lite touring orienterad rättfärdigare inte det att den dras med extra vikt. (Detta gäller en bart vikt på MC som går beskylla Honda & Co för. )
/Johan
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Umm...kedjan på en gathoj är väl det minsta problemet, ni skulle behöva prova på enduro.apex skrev:Låter som en BMW RS 1100 SS-nåntingadrian_vg skrev:
1. Kardan (alt inbyggd Scottoiler).
2. Mindre fack i kåpan á la BMW R100RT.
3. Enklare/snabbare öppning av sadeln.
4. Något lite högre styre (typ 1-2cm max).
5. Speglar som man ser något annat än armbågar i.
6. Starkare ljus fram.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern.
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Kommer man från en kardanhoj är det ett problem. Möjligen lär man sig att ignorera den mer med tiden. Tror att jag kanske är väl paranoid map kedjan och tänker väl mycket på den.SGM skrev:Så kedjan ser jag som ett obefintligt problem på viffern./J
Undrar varför man egentligen tittar så snett på kardan egentligen...? Kedjedrift är smäckrare och ser oftast smidigare ut. Kan det vara det? Dessutom förlorar man inte så mycket i effekt, men vinner enormt mycket i praktisk användbarhet. Fråga Tyrannosaurus.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser...
).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
/J
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Smaken är som baken - delad.SGM skrev:Säg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser...![]()
).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...![]()
/J
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Det finns lösningar på det medSGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).

Enduro? Nåja, nästan iaf
EhhhhhhSäg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser...![]()
).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...

Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt.Tyrannosaurus skrev:Det finns lösningar på det medSGM skrev:Mitt drivpaket på 300:an har gått i 34 timmar, och det är snart dags att byta ut det.
Den tvättas och smörjs in efter varenda körning (vi pratar om ~2 timmar körning per gång).
Enduro? Nåja, nästan iaf
EhhhhhhSäg så här, hade viffern haft kardan hade den inte stått i mitt garage, det om något andas blytung kromsläde för mig (eller oerhört gräsliga bavariska skapelser...![]()
).
Då är steget inte långt till remdrift och litereffekt på 50 pållar per liter...
Här ligger vilken VFR som helst i lä, utom möjligen på priset
Och att komma farandes med en 750 när man pratar enduro...
Enduro -> http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4769
/J - naturligtvis med en stor
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Den som är så fiiiiiiiiiinSGM skrev:Urk...Guzzi kan heller inte bygga stiliga bågar, v-motorer sitter på längsledd, inte på tvärs. Det där ser mer ut som en sådan grotesk bmw man lagt ikull lite väl ivrigt.
Enda felet jag kan komma på är väl att den saknar två cylindrar och som sagt motorn på längden. Men utöver det är det en klar "jag-vill-ha" hoj.
Ok om man ska ägna sig åt avancerad gyttjebrottning så blir kanske 210 kg 750 lite jobbigt och oavsett drivlina lär nog den sjunka till pölens botten och enbart kunna räddas med kranbilOch att komma farandes med en 750 när man pratar enduro...![]()
Enduro -> http://sgmmotor.se/main.php?g2_itemId=4769
Men om man bara håller sig till åtminstone nästan farbara vägar så duger den nog
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Vad saknar din VFR tekniskt?
Lite större förvaringsutrymme under sadeln (uselt på min -02). 10-20 hkr mer i motorn vore inte fel. Avgasröret från ena bakre cylindern(under höger fotpinne!) tar i marken vid högersväng, är en miss av konstruktörerna tycker jag. Har fått hjälp att svetsa om röret ,(blev av med centralstödet dessvärre), det blev riktigt bra!Henning skrev:Inte ens en VFR är tekniskt fulländad även om vi vill tro det, eller?
Vad saknar du på din? Automatiskt återgående blinkers? Förvaringsfack i kåpan? Uttag för 12 volt? Ställbart kåpglas? Eller kanske ett spännande motorregister?
/H
VFR800 SILVER. GÅR SOM EN KLOCKA!
Bättre smart förvaring som många andra här tidigare sagt.
Från min tidigare Suzuki RF600 saknar jag detta fack.
Samma yta finns på min VFR .. men där gapar det tomt ... 
Var nära att skaffa ett säte från Corbin i USA för några år sedan .. men $ var dyr och nu verkar de inte ha den varianten längre.
Sätet var detta.
.. fint litet fack va?! 
Från min tidigare Suzuki RF600 saknar jag detta fack.
Samma yta finns på min VFR .. men där gapar det tomt ... Var nära att skaffa ett säte från Corbin i USA för några år sedan .. men $ var dyr och nu verkar de inte ha den varianten längre.
Sätet var detta.
.. fint litet fack va?! VFR750-95