Ehh, hur tänker du nu? 9000 och 9-5 har inte samma chassie. Eller var det ironi?Qwerty skrev:Samma chassie som 95an. Så den är nog hållbar än idag.mange_900 skrev:Har en fin 9000 aero å sälja om det är någon som vill åka riktig saab
Köpa Saab!
Moderator: adrian_vg
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR
Saab eller Volvo.
Inte en chans i helvetet hos mej. Maken till överprisade bilar får man leta efter. Törstiga och dyra i service är dom båda. Vill minnas att S60in kosta 4500:- på service konstant.
Ställ in siktet på BMW eller VW eftersom att du inte gilla japs. Dessa bilar tål mil och går snålt och fint.
Varför inte en Opel, går ganska så snålt, bra motor och låda. Diesel har väl 5000mil intervall på service. Bensinarna 3000mil.
Körde jag Ystad/boden och dunkar mycket landsväg så hade i vilket fall jag satsat på rediga extraljus i fronten. Kör själv med 3st Bosch som lyser upp min tillvaro i mörkret.
Tänk på att xenon ljus inte blir varma och därför smälter isen väldigt dåligt på lyserna, så kör du mycket norrland(kyla) så skulle jag vilja ha "vanliga" lampor. Ett litet problem som nästan bara vi nordbor har.
Själv kör jag Berlingo diesel och kuskar runt med. 4500mil minst per år kör jag i den. En bil som faktist gjort mej väldigt förvånad i komfort. Många kommenterar hur enormt stor den är i baksätet samt tyst och bekväm att åka i. Med ett par extra tysta däck så är den tystare än många 95or. Dock så är nog 95an tystare med liknande däck. Mina rekord ligger lite ovanför 200mil i sträck och enligt mej så är det få bilar som man kan göra det med.
Inte en chans i helvetet hos mej. Maken till överprisade bilar får man leta efter. Törstiga och dyra i service är dom båda. Vill minnas att S60in kosta 4500:- på service konstant.
Ställ in siktet på BMW eller VW eftersom att du inte gilla japs. Dessa bilar tål mil och går snålt och fint.
Varför inte en Opel, går ganska så snålt, bra motor och låda. Diesel har väl 5000mil intervall på service. Bensinarna 3000mil.
Körde jag Ystad/boden och dunkar mycket landsväg så hade i vilket fall jag satsat på rediga extraljus i fronten. Kör själv med 3st Bosch som lyser upp min tillvaro i mörkret.
Tänk på att xenon ljus inte blir varma och därför smälter isen väldigt dåligt på lyserna, så kör du mycket norrland(kyla) så skulle jag vilja ha "vanliga" lampor. Ett litet problem som nästan bara vi nordbor har.
Själv kör jag Berlingo diesel och kuskar runt med. 4500mil minst per år kör jag i den. En bil som faktist gjort mej väldigt förvånad i komfort. Många kommenterar hur enormt stor den är i baksätet samt tyst och bekväm att åka i. Med ett par extra tysta däck så är den tystare än många 95or. Dock så är nog 95an tystare med liknande däck. Mina rekord ligger lite ovanför 200mil i sträck och enligt mej så är det få bilar som man kan göra det med.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Det är verkligen inte samma chassie som 95an.Qwerty skrev:Samma chassie som 95an. Så den är nog hållbar än idag.mange_900 skrev:Har en fin 9000 aero å sälja om det är någon som vill åka riktig saab
95an delar platta med opel vectra var det väl..
9000 med fiat/alfa/lancia/saab (även endel kaross delar)
Är inte många delar som är samma mellan 95 å 9000
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kan då inte hålla med dig om att priserna på en beg. 9-5 är höga,man får ju ruskigt mycket för pengarna om man väljer en sådan.Qwerty skrev:Saab eller Volvo.
Inte en chans i helvetet hos mej. Maken till överprisade bilar får man leta efter. Törstiga och dyra i service är dom båda. Vill minnas att S60in kosta 4500:- på service konstant.
Volvos servicar kan jag inte uttala mig om, saaben ligger mellan 1500:- för en liten service och upp till 6000:- för 11.000 mila servicen.
Qwerty skrev:Ställ in siktet på BMW eller VW eftersom att du inte gilla japs. Dessa bilar tål mil och går snålt och fint.
Så du menar att dessa bilar är billigare att äga och serva då??
Här håller jag med fast nu är det 3000 mils intervaller på både bensinare och diesel.Qwerty skrev:Varför inte en Opel, går ganska så snålt, bra motor och låda. Diesel har väl 5000mil intervall på service. Bensinarna 3000mil.
Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
kan meddela att Volvo suger i servicekostnad .. Ford ligger bra på den fronten.
När det gäller BMW vs Saab & Volvo i servicekostnad är BMW nästan billigare faktiskt.
När det gäller BMW vs Saab & Volvo i servicekostnad är BMW nästan billigare faktiskt.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Volvo gjorde ett riktigt nerköp när dom lade ner 940/960.
Jag menar inte att man inte kan utveckla nya modeller. Men en sexa på tvären, framkrafs och en grill som ser ut som ett gristryne... Volvo går fetbort.
Titta på de fina märkena BMW, Mersa, Lecsus m.fl. Dom är oftast inte dyrare än Volvo om man inte väljer värstingmodellerna, men ofta snålare, billigare att serva, bättre kvalitet osv.
Att bygga framhjulsdrivet handlar bara om att tillverkarna sänka sina kostnader på kundernas bekostnad, för det är ingen hemlighet att framhjulsdrivna bilar ofta är mer servicekrävande än bakhjulsdrivna.
Ta t.ex service som kamremsbyte och kopplingsbyte. Framhjulsdrift = lyfta ur motorn. Bakhjulsdrift = Öppna fram respektiva bak. BMW = Inget alls, dom har kamkedja.
Ja, jag kör framhjulsdrivet. Men enbart för att jag fick så bra pris på bilen.
Saab har/har haft intressant teknologi, men modellerna som sådana är iskalla.
Ford Taurus kalla ju för fattigmans-Volvo i Staterna. Idag äger dom hela Volvo som nu är på väg "ner ner ner nerför backen ner" för att citera skateboard-låten.
På tal om "backe ner", kolla det här
http://www.youtube.com/watch?v=YDBDkVI0Cn4
Jag menar inte att man inte kan utveckla nya modeller. Men en sexa på tvären, framkrafs och en grill som ser ut som ett gristryne... Volvo går fetbort.
Titta på de fina märkena BMW, Mersa, Lecsus m.fl. Dom är oftast inte dyrare än Volvo om man inte väljer värstingmodellerna, men ofta snålare, billigare att serva, bättre kvalitet osv.
Att bygga framhjulsdrivet handlar bara om att tillverkarna sänka sina kostnader på kundernas bekostnad, för det är ingen hemlighet att framhjulsdrivna bilar ofta är mer servicekrävande än bakhjulsdrivna.
Ta t.ex service som kamremsbyte och kopplingsbyte. Framhjulsdrift = lyfta ur motorn. Bakhjulsdrift = Öppna fram respektiva bak. BMW = Inget alls, dom har kamkedja.
Ja, jag kör framhjulsdrivet. Men enbart för att jag fick så bra pris på bilen.
Saab har/har haft intressant teknologi, men modellerna som sådana är iskalla.
På den tiden jag körde taxi hade vi en Volvo 960. När det började bli gammal blev det en V70. Jag och åkarn hade starka planer på att byta ut Volvoemlemen mot Ford-dito (Ford V70), bara för att...Conseal skrev:kan meddela att Volvo suger i servicekostnad .. Ford ligger bra på den fronten.
Ford Taurus kalla ju för fattigmans-Volvo i Staterna. Idag äger dom hela Volvo som nu är på väg "ner ner ner nerför backen ner" för att citera skateboard-låten.
På tal om "backe ner", kolla det här
http://www.youtube.com/watch?v=YDBDkVI0Cn4
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Händer bara i JapanTyrannosaurus skrev:
På tal om "backe ner", kolla det här
http://www.youtube.com/watch?v=YDBDkVI0Cn4
******************************
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Are you GOOD, or?!?
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*
Okej, nu tar jag tillbaka min tråd.... och samtidigt låter den spåra ut lite mot min titel.
Är det någon som kör Audi?
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
Är det någon som kör Audi?
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
Ironi därav smilsnubben efter.T-PWR skrev:
Ehh, hur tänker du nu? 9000 och 9-5 har inte samma chassie. Eller var det ironi?
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
T-PWR skrev:
Kan då inte hålla med dig om att priserna på en beg. 9-5 är höga,man får ju ruskigt mycket för pengarna om man väljer en sådan.
Volvos servicar kan jag inte uttala mig om, saaben ligger mellan 1500:- för en liten service och upp till 6000:- för 11.000 mila servicen.
Tycker att drift, service, komfort mm ingår i priset. Törstiga är både Saab och Volvo. Servicen är dyr som attans på Volvo samt en Saab kostar väl alltid 11-14k på 11 000 mila servicen. (min erfarenhet)
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
BMW är humana, dock inte billiga. Men få rycker på ögonbrynet att det står 12-15k mil.T-PWR skrev:Qwerty skrev:
Så du menar att dessa bilar är billigare att äga och serva då??
VW är "hyffsat" billiga i service, har haft VW halva min bil karriär.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Det va ju sorgligt. Fast 5000 är nog lite överdrivet. Bromsarna lär ju behöva bytas vid varje service eller komma in i mellan.T-PWR skrev:
Här håller jag med fast nu är det 3000 mils intervaller på både bensinare och diesel.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Audis Quattrosystem är väl alltid konstant på, och inte Haldex. Haldex har väl bara Volvo, Saab och vissa Volkswagen. Möjligen också BMW och Mercedes.elias skrev:Är det någon som kör Audi?
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
4WD är per definition mer bränsletörstigt; det är ju fyra hjul och en kardan som ska snurras på.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har erfarenhet utav en V70 AWD(inte min som tur är). Den går på 1,2-1,3L/mil med AWD. Utan kardanen så rasa den ner till 0,9- 0,95.
Skiten pajja och vi mekade bort kardan för att ta oss hem.
Skiten pajja och vi mekade bort kardan för att ta oss hem.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se