elias skrev:Är det någon som kör Audi?
Eftersom jag inte vet om jag kan få en tjänstebil om 1 år så funderar jag på en bil som kanske gått 8000 mil istället, köra den ett år (~6000 mil) och sen sälja. På så sätt undvika den största värdeminskningen. (?)
Jag tittar då på Audi o har en fråga. Quattron. Är 4wd konstant på den eller är det typ Halldex. Går det att köra en sån bränslesnålt?
Audis Quattrosystem är väl alltid konstant på, och inte Haldex. Haldex har väl bara Volvo, Saab och vissa Volkswagen. Möjligen också BMW och Mercedes.
4WD är per definition mer bränsletörstigt; det är ju fyra hjul och en kardan som ska snurras på.
Audi "original"quattro driver 60 bak o 40 fram...
Har inte S3 ett Haldex gen 3 system???
elias skrev:I mitt fall så var jag intresserad av den 04:a och framåt. Hmm, nu har jag fått olika bud gällande om driften är konstant. Får nog ringa Audi o fråga.
Driften är konstant på vanliga quattro men den driver olika mycket på fram resp bak... Precis som BMW gör 70 bak 30 fram...
Ahh nu börjar det likna något Elias...en riktig fin bil men kolla så att elen är fixad på garanti (volvo byter ut kabelkontakterna fram i a-stolparna=larmet och c-låset spökar även ac:n) Har själv haft 2st V50 med 140hk och nu en S40n 2.0D och den sista är den bästa av dom...0,5l milen och går som en raket.
2.0 dizzel:n i volvo:n kommer från peugeot och dom har samarbete med citroen har jag för mig......knattrar gör det iaf. Salig blanding..... byggs belgien på fordplatta med peugeotmotor och kallas Volvo Men skitsamma jag är mycket nöjd med den
kennet skrev:Ahh nu börjar det likna något Elias...en riktig fin bil men kolla så att elen är fixad på garanti (volvo byter ut kabelkontakterna fram i a-stolparna=larmet och c-låset spökar även ac:n) Har själv haft 2st V50 med 140hk och nu en S40n 2.0D och den sista är den bästa av dom...0,5l milen och går som en raket.
Haha, tack.
Jag vet inte varför jag har något volvomotstånd... Dieselvolvo är lite dyrare, men det är klart för att de är erkänt snåla. Nu har jag ett nytt märke att sätta mig in i. De olika modellerna, motorerna, utrustningspaketen etc. 40:an ligger generellt sätt över 50:an. Skumt.
Jag kör gärna kombi. Lättare för mig att lasta och förhoppningsvis lättare att sälja senare.
Automat smakar gott! Är det helläder? Syns inte riktigt på bilderna eller i texten.
Volvo=mystiska elfel. Kolla upp allt elektriskt!
Jag tröttnade på den trånga bagageöppningen på min S40. Den var suverän annars. Riktigt snygga linjer i mitt tycke. Min V40 har en rejäl öppning bak. Givet, bagageutrymmet är inte lika stor som i en V70, men behöver man verkligen en så stor bil? Gillar min T4 skarpt, men funderar på att byta om några år till nåt med diesel- eller hybridkombi. Får se vad som finns på marknaden då.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tack för tips på forumet, just nu var det nere dock
Jag har dålig koll på Volvo som sagt, men öppen för förslag. Körde en V70 i någon mellanmodell o den var skön men kanske lite onödigt stor för mig.
Elfelen är det jag hört om, speciellt c-låset. Men det bör vara bytt på alla svensksålda bilar? Finns det markerat i manual isf eller hur kollar jag upp det?
Annars provade jag kläder brevid Ian Wachtmeister igår. Han var fint klädd förutom sin röda urtvättade hatt som mer var rosa. EN KÄNSIS LIXOM!
elias skrev:Elfelen är det jag hört om, speciellt c-låset. Men det bör vara bytt på alla svensksålda bilar? Finns det markerat i manual isf eller hur kollar jag upp det?
Jag har ingen aning, men en verkstad borde kunna läsa av datorn i bilen eller nåt sånt. Antar att bytta delar loggas i bilens dator.
I min servicebok brukar det bara stå vid vilket miltal bilen servats och av vem och en stämpel.
Alla bilar har elfel numera i större eller mindre omfattning. På min V40 får backradarn spunk och tjuter hjärtskärande om det är varmare ute än 20 plus eller mindre än 5 minus. Däremellan brukar den (oftast) funka.
Vissa baklampor har en tendens att brinna (vänster bakljus). Samma på min förra S40. Modellrelaterat tror jag...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
kennet skrev:2.0 dizzel:n i volvo:n kommer från peugeot och dom har samarbete med citroen har jag för mig......knattrar gör det iaf. Salig blanding..... byggs belgien på fordplatta med peugeotmotor och kallas Volvo Men skitsamma jag är mycket nöjd med den
Nja. Cittra är huvud ägaren utav utvecklingsföretaget(glömt namnet) dom är störst i världen att tillverka/utveckla Diesel motorer. Dessa används av Cittra och peugeot i huvudsak. Sen säljer dom även till andra. Ford/volvo och BMW för att nämna några. BMW designar dock sina toppar själva.
Det har du väl redan sett med folk i trafiken som kör som om trafikregler är något man kan förhandla bort eller är öppet för diskussion, och andra som kör för fort och så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!