Ipod, Vista och WinAmp [Datorgnällartråd]

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

Ipod, Vista och WinAmp [Datorgnällartråd]

#1 Inlägg av Henning »

Hej.
Jag vill inte ha Itunes. Jag har en Ipod som tvingar mig till det trodde jag. Det sägs nu att det finns plug in till WinAmp för Ipodar.

Jag avinstallerade just Itunes och tankade hem WinAmp igen, mitt gamla favoprogram. Döm om min förvåning när dra och släpp inte funkar i Winamp. Vad i helvete... Allt har väl varit dra och släpp sedan Windows 2.11?

Jag är alltså TVINGAD ha Itunes om jag vill ha dra och släppfunktionen? Windows Musikspelare talar jag inte ens om.

Tips eller förslag som inte går ut på att byta till en Mac. Jag kör hellre "ett annat MC-märke"...

/Henning!
Senast redigerad av Henning den fre dec 05, 2008 23:02, redigerad totalt 1 gånger.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Släng ipoden och köp en vanlig mp3spelare ....
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

*Skrammel!*
Gjort.

Nudå, dra o släppet i WinAmp?

[Edit] Plötsligt finkar dra och släpp i WinAmp...

/H

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Nu minns jag varför jag testade annan mjukvara för MP3...

Så snart jag rör musen eller kollar en webbsida med mycket bilder hackar musiken.

Helt ogiskt då allal nertankade bilder går via ljudkortet innan de landar på hårddisken så jag kan se dem.

Varför är det så jävla svårt att göra mjukvara?

Hur många skulle acceptera att hojen gick illa var gång vi tutade eller helljusblinkade? Så länge man tutar kan man inte fälla ut stödet eller nåt annat idiotiskt.

Inom datorvärlden finns det INGET som är riktigt anpassat för användaren...

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Okej, jävla helvete!
Jag har sulat min Ipod åt helvete. Jag avinstallerade WinAmp och återinstallerade Itunes och så snart jag skrollar eller ens pekar runt i programen under Start så hackar musiken helt jävla absurdt!

Jag kan inte göra NÅGOT ALLS utan att allt hackar djävulen.

Jo, jag har fräscht antivirus (AVG) och brandvägg (ZA). Det enda jag gjort är att at havinstallerat Itunes, installerat Winamp. Där började problemen. Nu har jag avinstallerat WinAmp och återställt Itunes och det är fortfarande skit.

Vad är lösningen på mina problem? Säg inte Mac, jag har varit där men vill inte tillbaka!
Linux?

/HenninG!

Fredrik P
Medlem

#6 Inlägg av Fredrik P »

Kan inte mer än hålla med Itunes suger K*K.
Riktigt skitprogram.
Vill oxå ha ett annat.
De e de största felet med att jag inte använder min ipod så mycket. För mycket krångel att tanka upp musik i den.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

Fredrik P skrev:De e de största felet med att jag inte använder min ipod så mycket. För mycket krångel att tanka upp musik i den.
Samma sak här.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

Re: Ipod, Vista och WinAmp [Datorgnällartråd]

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tänkte föreslå en riktig mp3-spelare, men Conseal hann före.

Jag har förbjudit Itunes på jobbet, då den lägger sig som en bläckfisk runt allt och segar ner den bästa och modernaste hårdvaran. Det kan kanske ge dig en idé? Om inte -> Avinstallera Itunes och fildela som alla andra. :roll: ;-)

Vad gäller att musiken hackar när du laddar ner bilder, antar jag att är lösningen är tvåfaldig.

1. Sluta porrsurfa så sparar du bandbredden till annat kul.

2. Spelar du musiken via ett nätverk, kommer det att hacka om du kör nåt som kräver bandbredd (se 1.). Problemet kan förvärras om du inte har så brett bredband.

För att summera, Itunes är inte bra, iaf inte när man kör det i Windows. Lösningen är att avinstallera den och hoppas på det bästa.

HTH.

PS. Om du ska köpa en ny riktig mp3-spelare, köp en som först och främst klarar av mp3-formatet, i andra hand ogg-formatet och om du är audiofil, flac-formatet. En mp3-spelare som klarar alla tre är i sammanhanget idealiskt. DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:1. Sluta porrsurfa så sparar du bandbredden till annat kul.
Bandbredd? Jag poppar lokala filer på min bärbara dator och så snart man skrollar hackar det.
Är det tack vare den fina ljud-"bilden" MP3-filerna går via grafikkortet och därmed gör det trögt att spela upp musik samtidigt som man skrollar?

Helt galet att moderna datorer är slöare än de äldre. Den mest smidiga dator jag haft var nog min HP 325DX jag hade 1995.
Efter den verkar alla datorer krånglat mer eller mindre hela tiden. Från start alltså.
Värst var nog en Compac jag hade med BIOS på en av hårddiskarna. Redan från första start hade den svårt att hitta BIOS.

Mac hade jag på förra jobbet och det är i mina ögon det r_nkigaste skit jag haft.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:1. Sluta porrsurfa så sparar du bandbredden till annat kul.
Bandbredd? Jag poppar lokala filer på min bärbara dator och så snart man skrollar hackar det.
Är det tack vare den fina ljud-"bilden" MP3-filerna går via grafikkortet och därmed gör det trögt att spela upp musik samtidigt som man skrollar
Alltså, vilken bild är det pratar om? Menar bilden på albumfodralet, eller den trippiga visualiseringen med stjärnor, planeter och annat LSD:igt?? Om den senare, stäng av den, eller ännu hellre avinstallera den modulen. Det är bara sjuåringar som använder den. ;-)
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#11 Inlägg av Henning »

Om jag surfar på VFR-Forum och lyssnar på musik så hackar musiken värre än något om jag skrollar ner på sajten.

Jag har inga "skojsiga" finurligheter aktiverade på Itunes.

Det räcker med att jag har brandväggen, antuvirus, webbläsare och Itundes igång för att den skall vara omöjlig att köra webb och lyssna.

Datorn är en knappt året gammal HP med allt tillräckligt i hårdvara + Vista. Nyscannat på all möjlig malware och skit.

/H

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Om jag surfar på VFR-Forum och lyssnar på musik så hackar musiken värre än något om jag skrollar ner på sajten.

Jag har inga "skojsiga" finurligheter aktiverade på Itunes.

Det räcker med att jag har brandväggen, antuvirus, webbläsare och Itundes igång för att den skall vara omöjlig att köra webb och lyssna.

Datorn är en knappt året gammal HP med allt tillräckligt i hårdvara + Vista. Nyscannat på all möjlig malware och skit.

/H
Det kanske är nån drivare i Vista som inte vill spela med. Det är ju inte helt okänt att Vista har haft problem med drivrutinerna. Kolla efter uppdateringa för grafik och ljud i första hand!

Får du köra Windows Update (om det är din jobbdator)? Prova och se om det inte hjälper nåt. Man kan oftast också få info om nya drivare här.

Funkar Zonealarm verkligen bra med Vista? Har för att de inte spelar så bra ihop.

AVG kör jag själv på en åldrig HP-Compaq Evo N610c (iP3-M/2000 och 1G RAM) under WinXP Pro SP3, och tycker att den suger väl mycket resurser. Funderar på att byta till nåt lite lättare. Problemet är att AVG är den bästa av de fria antiviruslösningarna...

Hur mycket RAM-minne har du förresten i datorn?
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#13 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Det kanske är nån drivare i Vista som inte vill spela med. Det är ju inte helt okänt att Vista har haft problem med drivrutinerna. Kolla efter uppdateringa för grafik och ljud i första hand!

Får du köra Windows Update (om det är din jobbdator)? Prova och se om det inte hjälper nåt. Man kan oftast också få info om nya drivare här.

Funkar Zonealarm verkligen bra med Vista? Har för att de inte spelar så bra ihop.

AVG kör jag själv på en åldrig HP-Compaq Evo N610c (iP3-M/2000 och 1G RAM) under WinXP Pro SP3, och tycker att den suger väl mycket resurser. Funderar på att byta till nåt lite lättare. Problemet är att AVG är den bästa av de fria antiviruslösningarna...

Hur mycket RAM-minne har du förresten i datorn?
1024 i ram, nåt sånt.

Ärligt, jag tycker inte nåt lirar bra med Vista.

Det är lite som HIV, alla vet att det är döden att få det trots detta är folk dumma nog att försöka sig på trix som resulterar att man sitter med skiten sen.
Människan funkar lite dåligt med HIV som en PC med Vista.

/H

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:1024 i ram, nåt sånt.

Ärligt, jag tycker inte nåt lirar bra med Vista.

Det är lite som HIV, alla vet att det är döden att få det trots detta är folk dumma nog att försöka sig på trix som resulterar att man sitter med skiten sen.
Människan funkar lite dåligt med HIV som en PC med Vista.

/H
Kan nog stämma. :-D

1GB RAM med Vista är inte att rekommendera egentligen. Du bör ha minst 2GB. Ska du ha mer än 3GB, bör du skaffa dig x64-varianten dock. Vista ser inte mer än ca 3,2GB annars.

Eller så skaffar du nåt med linux i trots allt. Kan min teknofoba mor köra linux, kan du också. ;-)
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

Jag ska inte gå i ed på att det är bara en gig ram.

Men jag menar SÄLJS skiten från HP som det är ska det väl funka?

Skriv svar