Påfyllning av stålomspunna bromsslangar.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Luften strävar uppåt. I många fall är det att föredra att fylla på underifrån, speciellt om man har slang(ar) med många knixar och fördelare.Tegfors skrev:Varför vill du fylla på nerifrån?
Har för mig att Tyrre jämt säger att man ska fylla på nerifrån av praktiska skäl, man slipper meket med luftningen. Gammal i mekgemet som han är, så tror jag honom.
Har luftat oken på min BMW för länge sen, tog två man och några timmar. Bläää...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Biltema Bromsluftare:Tommy Gsson skrev:Lelles 20-6-419 VFR750F 86-87 695:- färdigt kit.
Med inbyggda fasta backventiler. För luftning av båda kretsarna samtidigt. 39,90kr.
Biltema Bromsluftare:
Med inbyggd fast backventil. 42,90kr.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det där stämmer i teorin, men i praktiken funkar det rätt dåligt trots att naturlagarna säger att man egentligen arbetar emot gravitationen när man luftar bromsar.adrian_vg skrev:Luften strävar uppåt. I många fall är det att föredra att fylla på underifrån, speciellt om man har slang(ar) med många knixar och fördelare.Tegfors skrev:Varför vill du fylla på nerifrån?
Har för mig att Tyrre jämt säger att man ska fylla på nerifrån av praktiska skäl, man slipper meket med luftningen. Gammal i mekgemet som han är, så tror jag honom.
Jag har nog testat alla metoder och kommit fram till att det som funkar bäst är att suga nerifrån.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Tommy Gsson
- Donator 2023
adrian_vg skrev:Biltema Bromsluftare:Tommy Gsson skrev:Lelles 20-6-419 VFR750F 86-87 695:- färdigt kit.
Med inbyggda fasta backventiler. För luftning av båda kretsarna samtidigt. 39,90kr.
Biltema Bromsluftare:
Med inbyggd fast backventil. 42,90kr.

Kan man använda bromsluftaren som bromsslangar?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Tommy Gsson skrev:adrian_vg skrev:Biltema Bromsluftare:Tommy Gsson skrev:Lelles 20-6-419 VFR750F 86-87 695:- färdigt kit.
Biltema Bromsluftare:
Med inbyggd fast backventil. 42,90kr.??????????
?????????????
????????????????

Nej enbart till luftning. Plastslangar skulle nog flexa lite väl mycket

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Du menade ett luftningskit från Honda?Tommy Gsson skrev:adrian_vg skrev:Biltema Bromsluftare:Tommy Gsson skrev:Lelles 20-6-419 VFR750F 86-87 695:- färdigt kit.
Biltema Bromsluftare:
Med inbyggd fast backventil. 42,90kr.??????????
?????????????
????????????????
![]()
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Ah, det är ju inte samma sak som Biltema har.KLACKEN skrev:Tror han menade kit med bromsslangar för att få dubbla ända från behållaren till oket.

===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Vad det gäller stålomspunna bromsslangar i största allmänhet och för er som bor i Stockholm eller dess närhet så kan jag rekommendera http://www.nbmhydraulic.com
Dom har egen tillverkning av mycket hög kvalitet, bra att ha att göra med och om man bara ska ha 2-3 slangar så fixar dom det ofta medan man väntar om dom inte har fullt upp.
Priserna är också vettiga.
Nackdelen är att dom har så stort utbud och så många varianter och färger på slangar och anslutningar så man bör veta vad man vill ha innan man kommer dit.
Det som är vanligast på Honda är ringanslutning med 25 graders vinkel (tror jag). Ta gärna med en banjobult och en slang för att få rätt typ av anslutning.
Dom har egen tillverkning av mycket hög kvalitet, bra att ha att göra med och om man bara ska ha 2-3 slangar så fixar dom det ofta medan man väntar om dom inte har fullt upp.
Priserna är också vettiga.
Nackdelen är att dom har så stort utbud och så många varianter och färger på slangar och anslutningar så man bör veta vad man vill ha innan man kommer dit.
Det som är vanligast på Honda är ringanslutning med 25 graders vinkel (tror jag). Ta gärna med en banjobult och en slang för att få rätt typ av anslutning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

När jag bytte till stålomspunna förra året höll jag på och pumpade som f_n och hade den där biltema slangen med burken till. Jag är nog ingé vidare på det för det gick åt he_vete
Jag fick dock tag på en större spruta som den på bilden i tråden ovan. Med den sög jag upp bromsvätskan ur flaskan som jag sedan satte på slang till nippeln. Öppnade nippeln och började trycka upp oljan tills det bubblade upp i behållaren vid styret. Samma på andra sidan och sen var det klart!

Jag fick dock tag på en större spruta som den på bilden i tråden ovan. Med den sög jag upp bromsvätskan ur flaskan som jag sedan satte på slang till nippeln. Öppnade nippeln och började trycka upp oljan tills det bubblade upp i behållaren vid styret. Samma på andra sidan och sen var det klart!

VFR750-95