Dyna Beads-dynamisk däckbalansering - hur funkar det?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Dyna Beads-dynamisk däckbalansering - hur funkar det?
Slösurfade på VFRWorld medan linuxservern uppdaterade sig och hamnade i en tråd som diskuterade Dyna Beads; "dynamisk däckbalansering".
Enkelt utryckt häller man i en massa kulor i däcken via ventilen och när hjulet snurrar fördelar sig kulorna till de ställen där det behövs. Man behöver alltså inte vikter på hjulen utanpå mer.
Tydligen har detta använts på lastbilshjul under många år, men har på senare tid även blivit populärt på motorcyklar, specifikt på VFR pga att många däckfirmor inte har adaptern för att balansera enkelsvingshjulet på denna modell. Mer info om Dyna Beads för mc på http://www.innovativebalancing.com/motorcycle.htm.
Hur installationen går till visas på http://www.innovativebalancing.com/serv ... AppInstall.
Jag har kollat på http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm om hur detta funkar, men kan inte för mitt liv begripa fysiken bakom det. Jag förstår att kulorna kommer att fördela sig jämt på insidan i däcken, men klarar de av att uppsöka de lättaste ställena och stanna kvar där? Det är detta jag inte hajjar hur det går till. Centripetalkrafter i all ära, men detta tycker jag det låter hokuspokus om.
Kan någon här på forumet förklara detta för mig?
Fö anmärker en del av inläggen på vfrworld-tråden att det luktar ormolja om Dyna Beads, en del andra säger att det funkar... Själv vill jag bara få klarhet i hur detta kan fungera alls. Är det fysikaliskt möjligt?
Edit: Egentligen borde man ta med sig bågen till SBP, inte ha balanseringsvikter på framhjulet och prova snurrmaskinen, sen hälla i Dyna Beads och snurra igen. Resultatet borde bli entydigt.
Enkelt utryckt häller man i en massa kulor i däcken via ventilen och när hjulet snurrar fördelar sig kulorna till de ställen där det behövs. Man behöver alltså inte vikter på hjulen utanpå mer.
Tydligen har detta använts på lastbilshjul under många år, men har på senare tid även blivit populärt på motorcyklar, specifikt på VFR pga att många däckfirmor inte har adaptern för att balansera enkelsvingshjulet på denna modell. Mer info om Dyna Beads för mc på http://www.innovativebalancing.com/motorcycle.htm.
Hur installationen går till visas på http://www.innovativebalancing.com/serv ... AppInstall.
Jag har kollat på http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm om hur detta funkar, men kan inte för mitt liv begripa fysiken bakom det. Jag förstår att kulorna kommer att fördela sig jämt på insidan i däcken, men klarar de av att uppsöka de lättaste ställena och stanna kvar där? Det är detta jag inte hajjar hur det går till. Centripetalkrafter i all ära, men detta tycker jag det låter hokuspokus om.
Kan någon här på forumet förklara detta för mig?
Fö anmärker en del av inläggen på vfrworld-tråden att det luktar ormolja om Dyna Beads, en del andra säger att det funkar... Själv vill jag bara få klarhet i hur detta kan fungera alls. Är det fysikaliskt möjligt?
Edit: Egentligen borde man ta med sig bågen till SBP, inte ha balanseringsvikter på framhjulet och prova snurrmaskinen, sen hälla i Dyna Beads och snurra igen. Resultatet borde bli entydigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Jag har inte testat detta på hoj men däremot på vår gamla VW 1200 med mycke lyckat resultat. Däckfirman hade ingen adapter för det stora bultmönstret utan hällde i blyhagel istället. Funkar alldeles utmärkt! Det tar några hundra meter innan det slutar skaka men sen går det hur bra som helst. En -60a folka går ju inte så fort, ca 120, så hur det funkar i högre hastigheter vet jag inte. Hur de funkar vetefan, jag var MYCKET tveksam när de föreslog detta men de garanterade att jag skulle bli nöjd och det blev jag ju.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Låter fortfarande skumt tycker jag. Blyhagel borde öka gyroeffekten i hjulet betydligt. Vet inte om jag skulle ha vågat prova det på en mc.
Nå, så du säger att det funkar. Det kanske inte skadar att prova det i mitt obalanserade bakhjul. Jag har dock inte haft problem med obalans bak, så jag vet inte om Dyna Beads kommer att göra nåt för mig.
Nå, så du säger att det funkar. Det kanske inte skadar att prova det i mitt obalanserade bakhjul. Jag har dock inte haft problem med obalans bak, så jag vet inte om Dyna Beads kommer att göra nåt för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Aha, det förklarar fenomenet!!!
Jag införskaffade en endurohoj för ett tag sedan. I veckan bytte jag bakdäcket och upptäckte att det fanns något inne i slangen som rullade runt. Helskumt tyckte jag då. Här har vi förklaringen.
Om det hade någon effekt? Ingen aning.
Jag införskaffade en endurohoj för ett tag sedan. I veckan bytte jag bakdäcket och upptäckte att det fanns något inne i slangen som rullade runt. Helskumt tyckte jag då. Här har vi förklaringen.
Om det hade någon effekt? Ingen aning.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Men om man inte redan märker av nån oblanans som i mitt fall, vad gör det då för nytta? Det känns som att Dyna Beads är en lösning på ett problem som inte finns.stefan skrev:Klart du ska prova Vi är ju jättenyfikna på resultatet.
Nån som vet om man kan köpa dessa i Sverige?
/stefan
@Göingen: Vilket fenomen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
Om man säger så, inga av dessa "gegg" har blivit speciellt långlivade på marknaden.
Jag testade den där varianten med gummifibrer en gång för att om möjligt fixa en punka. Det skulle ju "bara" vara att fylla i, fylla luft (hålet var såpass litet att däcket höll luft en liten stund iaf) och sen "bara" snurra lite på hjulet så skulle punkan fixa sig helt av sig själv, oja
Jodå punkan fixade sig efter att jag hade skruvat av hjulet och tagit med det till Wheeler Dealer som undrade vad det var för "gegg" i däcket.
- "Tror du verkligen på det där?"
- "Inte nu längre"
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
Om man säger så, inga av dessa "gegg" har blivit speciellt långlivade på marknaden.
Jag testade den där varianten med gummifibrer en gång för att om möjligt fixa en punka. Det skulle ju "bara" vara att fylla i, fylla luft (hålet var såpass litet att däcket höll luft en liten stund iaf) och sen "bara" snurra lite på hjulet så skulle punkan fixa sig helt av sig själv, oja
Jodå punkan fixade sig efter att jag hade skruvat av hjulet och tagit med det till Wheeler Dealer som undrade vad det var för "gegg" i däcket.
- "Tror du verkligen på det där?"
- "Inte nu längre"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Dyna Beads gör väl inga anspråk på att fixa punkor väl?Tyrannosaurus skrev:Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
Punkasprej funkar som en temporär lösning tills man hunnit in på en däckverkstad. Jag skulle med tvekan använda det på en bil och inte alls på en mc. En mc är mer känslig för om man gör nåt med hjulen, därav frågan om Dyna Beads.
Notera att jag aldrig använt punkasprej hittills, på varken bil eller mc, och egentligen inte vet om det funkar som det ska, ens temporärt!
Det bör också noteras att Dyna Beads-fabrikanten också säger att det bara är vissa typer av obalans man kan fixa med kulorna. Det var nåt om att sidoobalans (dvs om man har en stor mängd vikter på ena sidan av hjulet) kan man inte göra nåt åt det mha Dyna Beads. Det enda Dyna Beads ska hjälpa för är om man har obalans för att däcket inte är helt runt om jag förstått saken rätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Om killen som monterar däcken balanserar dom ordentligt så behövs det inga Dyna Beads.adrian_vg skrev:Dyna Beads gör väl inga anspråk på att fixa punkor väl?Tyrannosaurus skrev:Det finns/har funnits massor med såna där varianter på "gegg" som man ska fylla i däcken som både ska balansera och laga ev. punkor.
Det har varit varianter med både latex, gummifibrer i någon vattenbaserad smörja och nu är tydligen det senaste små blykulor.
[...]
Det bör också noteras att Dyna Beads-fabrikanten också säger att det bara är vissa typer av obalans man kan fixa med kulorna. Det var nåt om att sidoobalans (dvs om man har en stor mängd vikter på ena sidan av hjulet) kan man inte göra nåt åt det mha Dyna Beads. Det enda Dyna Beads ska hjälpa för är om man har obalans för att däcket inte är helt runt om jag förstått saken rätt.
En polare fick punka på framdäcket (ej slanglöst) på sin hoj mitt i Tyskland på nerväg för ett antal år sen.Punkasprej funkar som en temporär lösning tills man hunnit in på en däckverkstad. Jag skulle med tvekan använda det på en bil och inte alls på en mc. En mc är mer känslig för om man gör nåt med hjulen, därav frågan om Dyna Beads.
Notera att jag aldrig använt punkasprej hittills, på varken bil eller mc, och egentligen inte vet om det funkar som det ska, ens temporärt!
I med två burkar punkaspray åså vidare. Det där bör du fixa rätt snart sa jag. Svar: "Jaja, det fixar vi sen".
När vi kom till Österrike efter ha legat i 160 på Autobahn med full packning och han med passagerare så tyckte jag att han kanske skulle tänka på att fixa fram ett däck Svar: "Det finns ju inga hojdäckshandlare här och titta det håller ju luften".
På hemväg på Autobahn igen någonstans mitt i Tyskland fortfarande i 160+ svänger vi av för att tanka. När vi stannar vid pumparna säger däcket "pfffffffff" och det sprutar vitt skum åt alla håll Så det blev bärgning till närmsta stad där det blev däcksbyte.
Kan bara konstatera att punkaspray verkar funka t.o.m. i 160 och mer än temporärt... Eller också hade han tur som en tokig Men det var väl centrifugalkraften som höll däcket uppe den sista etappen
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jo, men i vissa fall vill man dels inte ha en massa fula vikter på hjulet och dels kan det vara svårt att hitta en däckverkstad som har rätt adaptrar och då speciellt för bakhjulet på viffrar med enkelsving.Tyrannosaurus skrev:Om killen som monterar däcken balanserar dom ordentligt så behövs det inga Dyna Beads.
Det var därför jag undrade om Dyna Beads verkligen levererar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Fenomen och fenomen, jag menar att detta förklarar varför det fanns lösa grejor inne i slangen som rullade runt då man hanterade den. Normalt så balanserar man inte cross/enduro-hjul.adrian_vg skrev:Men om man inte redan märker av nån oblanans som i mitt fall, vad gör det då för nytta? Det känns som att Dyna Beads är en lösning på ett problem som inte finns.stefan skrev:Klart du ska prova Vi är ju jättenyfikna på resultatet.
Nån som vet om man kan köpa dessa i Sverige?
/stefan
@Göingen: Vilket fenomen?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Då är jag med!Göingen skrev:Fenomen och fenomen, jag menar att detta förklarar varför det fanns lösa grejor inne i slangen som rullade runt då man hanterade den. Normalt så balanserar man inte cross/enduro-hjul.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!