Tyrannosaurus skrev:Det där med egen server är kanske en tanke. Förvisso slipper man kostnaden för Webbhotell, men istället ska man då ha en burk som ska stå och brumma för jämnan... Och vad kostar det i el?
Det beror lite på hur mycket trafik du har på din webbsida. Min egen server har kanske en handfull träffar per dag plus att den funkar som backupserver för en bekant. Han dumpar runt 10GB varje månad. Min server är en enkel, billig och gammal historia som skulle slängas på jobbet. Jag räddade lådan, processorn och diskettstationen men var tvungen att slänga allt annat. Hårdvaran i sig är en Amd Duron på 800MHz och 512MB RAM. Ingen värsting alltså. Duger gott för det den gör.
Det som är bra med äldre datorer är att de knappt drar nån ström alls! Iaf jämfört med dagens moderna multikärnprocessorer. En webbserver som inte har så mycket trafik, går på tomgång mest och det är inte
så mycket ström som går åt.
Personligen har jag sju datorer på övervåningen som går 24/7 och det inkluderar tre windowservrar, en dedikerad linuxbrandvägg och dito webbserver. Resterande två är min egen dator och fruns. PVR:en står på nedervåningen och står på jämt också.
Alla idlar mest och drar inte så mycket ström. Vi stänger av skärmarna helt när de personliga datorerna inte används. Fruns portabla linuxmaskin är nästan aldrig på. Serverskärmen och tgb och mus är via en KVM-switch kopplad till två av windowsservrarna och de två linuxarna. Just den skärmen är knappt på alls någonsin, eftersom jag ssh:ar in från min windowsmaskin trots att linuxarna är bakom mig i hyllan. Man får effektivisera bäst man kan...
Elen kostar oss ca 500-600kr/månad, men då ingår all el som TV, diskmaskin, lampor osv.
I ditt fall tror jag inte ens du skulle behöva två skärmar, bara skärmen du redan har och en snorbillig tvåports KVM-switch från Clas Ohlsson.
Tyrannosaurus skrev:
Jag har liknande hastighet som du och det är väl på gång att jag ska få fiber så smånigom så den biten är inte problemet. Men elen är knappast gratis och förutom att burken då ska gå 24/7/365 så ska även uppkopplingen vara igång under samma tid. Så frågan är hur mycket man sparar om något alls?
Som jag har det idag så släcker jag ner allt när jag slår av burken.
Den biten beror lite på hur man bor. Har man en etta kan det vara svårt att ställa undan datorn där man slipper höra den, om man inte har en lämpligt ventilerad garderob. Å andra sidan går äldre datorer ganska svalt. Med en stor (och långsamt snurrande) fläkt och en ännu större kylfläns kommer du antagligen att inte märka av den öht.
Skärmen behöver ju inte vara på för att datorn är på.
Säg att datorn skärm drar i snitt 80W eftersom den idlar mest, lägg till elen för routern, säg 100W totalt och då har jag tagit i en del. Vad kostar det per år? Inte mycket skulle jag tro.
Få se, 100W på en timme ger 100Wh. På en dag blir det 24x100Wh=2,4kWh. Om elen kostar ca 50öre/kWh blir det 1,2kr/dag. På ett år kostar det 1,2krx365=438kr. Med 1kr/kWh blir det 2,4kr/dag och 876kr/år. Detta beror på hur bra ditt elabonnemang är.
Vad kostar ditt webbhotell per år och vad får du för det? Och hur mycket får ditt företags närvara på internet kosta?
Tyrannosaurus skrev:
Sen ska det köpas en massa hårdvara och det är inte heller gratis.
Om du eller nån (jag har polare som har server hemma också) lyckas övertala mig som peemmar jag sen

900pix för all hårdvara du behöver!
http://www.blocket.se/vi/21471206.htm?ca=10_s
Fler val här (Uppsala + angränsande län):
http://www.blocket.se/li?ca=10_s&md=th& ... w=2&c=5021
En router antar jag att du har hemma redan. Sen ska du skaffa CentOS (en Redhat Enterprise Linux-klon) och bränna det på en DVD och installera det. Kostar kanske en tia för skivan, eller så bränner jag en åt dig och postar den utan att det kostar dig ett öre.
Sen ska det bara fixas lite med din router så att den släpper in trafik till på port 80, sätta servern i en DMZ, så att den inte är på samma nätverk som din vanliga dator, fixa med Apache på webbservern och dina sidor, och du är klar för rock'n'roll.
Det behöver ju inte kosta speciellt mycket alls. Beror som sagt lite på hur mycket trafik du har på din sajt. Ju mer trafik desto mer i hårdvara och bandbredd behöver du. Jag skulle tro, mellan tummen och pekfingret, att om du har ungefär samma trafik som jag har eller kanske en dryg tiopotens mer, så klarar du dig lätt med både det bredbandet du redan har och en enklare maskin att köra webbsajten på.