fbkforever skrev:Var och testade en XR-1000 idag. Den funka bra med glasögonen faktiskt. Första som gjort det. Blir nog en sådan. Testade en multitech också, var inte nöjd med den.
Härligt!
Kan rekommendera deras whisper strip till den om du vill slippa bli döv om du kör motorväg någon gång.
Är den högljudd? Har hört att den skall vara ganska tyst!
Det beror väl på vad man jämför med.
Jag pendlade en massa motorväg förut och då var det extremt skönt med en whisper strip. Men kör man bara "normalt" så behövs det antagligen inte. Sen beror det nog lite på hur lång man är också, och om man har dubbelbubbel osv.
Hade en Nolan 102 och köpte sedan en Nolan 103 pga att visiret var så himla dyrt att byta ut, hellre en ny hjälm tänkte jag.
102:an är tystare än vad 103:an är, men däremot så är solvisiret på 103:an bättre än vad det utanpåliggande är på 102:an.
Jag tycker de öppningsbara hjälmarna är kanon, kliar det lite när man kör så är det bara att falla för frestelsen och riva på, ska prillan ur så är det gjort på ett kick, ska man prata med polaren medans man kör utan att skrika sig hes så är det bara att lyfta upp fronten.
Men som sagt, smaken är som baken!!!
Henning skrev:Gnaer i mitt samvete att jag inte tagit tag i att svara dig Adrian! :S
Lite mycket nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Skulle gärna sett ytterligare tester på andra öppningsbara hjälmar, än bara Nolan.
Dessutom, de 285G som Nolanhjälmen kom upp i är fortfarande lägre än Snells maxgräns som tillåter <=300G. För jämförelsens skull, ECE22.05 tillåter 275G eller lägre.
Tycker du fortfarande att en Snellmärkning är ok?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Manfreds tyckande i Plus om att Snells certifiering är så mycket bättre än någon annans (ECE, DOT), tycker jag är smått missvisande. Varför skulle det vara bättre att testa slag på samma ställe två gånger (vilket är osannolikt i verkliga livet), och dessutom tillåta ett krockvåld mot hjärnan som är ca tre ggr högre(!) än vad hjärnan tål?
Jag ställer inte dig till svars, men ni verkar ju tycka samma sak. Vill höra dig utveckla detta!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Homba skrev:Ojdå, här fanns det så mycket text att man antagligen kan bekräfta sin egen åsikt oberoende vilken den är
Men mycket klokt sag dock.
Överväger själv en öppningsbar hjälm pågrund av glasögonen.
Vill absolut ha inbyggt solvisir, känns farligt att köra i blindo kvällstid.
Jepp, jag har glasögon också.
Min Schuberth C3 rockar fett. Min första öppningsbara Caberg Massimisomme-nånting-ett-eller-annat rockade inte så fett. Kommer även i fortsättningen att enbart köpa öppningsbara hjälmar med inbyggda solvisir, vad folk än säger om dem. Är de godkända så är de. Däremot undviker jag nog Snell-certifierade hjälmar om möjligt.
Efter att ha kört i några år nu dagligen med öppningsbara hjälmar, kan jag inte ens tänka mig en integralhjälm igen. Finns inte på kartan typ...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har nu kört en sommar i Course Ranger från XL Moto som ett komplement till integralen. Väldigt skönt med solvisir och att kunna använda glasögon utan att riskera bryta av skalmarna. Lite högljudd men kör med proppar. Lågt pris och upplevd hög kvalitet ett fynd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hakbandet sitter lite tajt mot halsen men inget man direkt tänker på.
Solvisirmekanismen går steglöst så man kan få i valfritt läge typ solskydd. Passar alla aliendegenererade skallar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
En liten söndagstur i det fina vädret med 5+ och torr väg ..helt otroligt vilken "vinter" vi haft. En liten brasklapp till luftinsläppet på framkanten av visiret där man lyfter upp..den lilla springan är för liten så det immar igen snabbt vid långsammare köer t ex. Det är ingen fara ifall man öppnar ett hack så luften får cirkulera men ändå irriterande. https://imgur.com/T5SfA7v