Koenigsegg köper Saab
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Koenigsegg köper Saab
Koenigsegg köper Saab tydligen. Vad tycker Saabisterna här på forumet om det då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Heh, folk har redan hakat på.Göingen skrev:http://www.blocket.se/kronoberg/SAAB__K ... a=23_8&w=3
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hercules skrev:De får väl börja i liten skala med en Kinderegg
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tänkte just det. Har Saab någonsin gått med vinst??apex skrev:SAAB har väl i princip ALDRIG gått med vinst?
Det är ju lite brittvarning på Saab, som exvis britternas jaktflygplan från andra världskriget i trä, motorcyklar med 6V elsystem när alla andra hade 12V, specialkonstruktioner hit och dit, och lite speciella och inte som alla andra, och ställer bara till med besvär och irritationsmoment för ägarna utan att tillföra nåt egentligen.
Har principiellt inget emot Saab, känns bara som att man tvingar upp liket till och springa maraton. Volvo PV kommer väl snart att gå samma väg...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jo specialkonstruktionen med en turbo i en bil för privatmarknaden var en lösning vi inte ville ha....
Visst, många lösningar... men till skillnad från tex perså (orkar inte skriva på franska ) så kommer flera av SAABs lösningar igen hos andra tillverkare...
Medans fransoserna ofta har lite annorlunda lösningar på problem ingen annan ser...... (läs igen o hitta syftningen )
Visst, många lösningar... men till skillnad från tex perså (orkar inte skriva på franska ) så kommer flera av SAABs lösningar igen hos andra tillverkare...
Medans fransoserna ofta har lite annorlunda lösningar på problem ingen annan ser...... (läs igen o hitta syftningen )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Turbo var väl ok och smått användbart, men allt annat; nyckel nere till höger, skumt vriden förarstol och p-broms på framhjulen för att nämna några grejor.Tegfors skrev:Jo specialkonstruktionen med en turbo i en bil för privatmarknaden var en lösning vi inte ville ha....
Visst, många lösningar... men till skillnad från tex perså (orkar inte skriva på franska ) så kommer flera av SAABs lösningar igen hos andra tillverkare...
Medans fransoserna ofta har lite annorlunda lösningar på problem ingen annan ser...... (läs igen o hitta syftningen )
Fransosernas idé med tutan i blinkersspaken har jag aldrig begripit mig på. Var det den du syftade på?
Det var mest britternas och Saabs inställning "att så har vi alltid gjort, och så kommer vi alltid att göra" som jag hängde upp mig på. Å andra sidan gick större delen av britternas mc-industri i graven ganska fort och deras bilar är fortfarande speciella. Saab är där redan, och kommer antagligen att bli ett nischmärke.
Lamborghini köptes av Audi om jag minns rätt, och är numera ganska urvattnad med motorer och delar i Audis dussin-modeller. Lite överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar hoppas jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
förstår vad du menar...
Nyckel nere till höger fungerar alldeles utmärkt, man ser ju tom nyckelhålet (till skillnad från när det är gömt bakom ratten ) Alfa o Porsche har nyckelhålet på vänster sida om ratten...
Fransoserna har mycket märkligt för sig, har du meckat med en perså (jag envisas ) så vet du hut många gånger de byter storlek på bultskallar, från 14 till 17 o sen helt plötsligt ett par torx mitt i alltihop... Jag bytte en vattenpump på perså (!) 605 (?) diesel för ett tag sen... en operation som krävde demontering av svänghjul, kamrem osv.... o det enda hjul som var stört (nästan iaf) omöjligt att komma åt var SPÄNNHJULET.. det som i min värld bör vara ett av de enklaste...
Ja, jag gillar SAAB, har haft två 9-5 Aero, bland det bästa jag kört!! körde de i ca 12000 mil nästan helt utan problem...
Visst köper du en BMW får du kanske samma känsla i körningen... men det kostar dig nästan dubbelt så mycket... Antingen så gillar man SAAB eller inte...
Tittar man på statistik (älskar statistik ) så har SAAB klart högst återköpsandel.. siffran för de som återigen köper en SAAB var ca 80% två var BMW med ca 50%.....
Det är siffror som är tydliga...
Nyckel nere till höger fungerar alldeles utmärkt, man ser ju tom nyckelhålet (till skillnad från när det är gömt bakom ratten ) Alfa o Porsche har nyckelhålet på vänster sida om ratten...
Fransoserna har mycket märkligt för sig, har du meckat med en perså (jag envisas ) så vet du hut många gånger de byter storlek på bultskallar, från 14 till 17 o sen helt plötsligt ett par torx mitt i alltihop... Jag bytte en vattenpump på perså (!) 605 (?) diesel för ett tag sen... en operation som krävde demontering av svänghjul, kamrem osv.... o det enda hjul som var stört (nästan iaf) omöjligt att komma åt var SPÄNNHJULET.. det som i min värld bör vara ett av de enklaste...
Ja, jag gillar SAAB, har haft två 9-5 Aero, bland det bästa jag kört!! körde de i ca 12000 mil nästan helt utan problem...
Visst köper du en BMW får du kanske samma känsla i körningen... men det kostar dig nästan dubbelt så mycket... Antingen så gillar man SAAB eller inte...
Tittar man på statistik (älskar statistik ) så har SAAB klart högst återköpsandel.. siffran för de som återigen köper en SAAB var ca 80% två var BMW med ca 50%.....
Det är siffror som är tydliga...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har bytt bromsskivor, spindelleder och kylare på en Peugeot 205GTi, och hade inga problem med olika skruvar och mutterstorlekar. Det kanske blir mer uttalat när man ger sig in på djupet i motorn som du.
Bilkörning för mig är transport från A till B och sen helst tillbaka till A också. Att jag fortfarande äger (ett litet tag till) en ganska motorglad T4:a säger nåt helt annat å andra sidan. Är det kul under tiden är det bonus. Men den köpte jag innan jag hade en mc som jag använde på regelbunden basis.
Skulle aldrig köpa en BMW automobil, även om tanken alltid funnits där. Saab? Njaee... Kanske om det var den enda bilen kvar på jorden.
Bilkörning för mig är transport från A till B och sen helst tillbaka till A också. Att jag fortfarande äger (ett litet tag till) en ganska motorglad T4:a säger nåt helt annat å andra sidan. Är det kul under tiden är det bonus. Men den köpte jag innan jag hade en mc som jag använde på regelbunden basis.
Skulle aldrig köpa en BMW automobil, även om tanken alltid funnits där. Saab? Njaee... Kanske om det var den enda bilen kvar på jorden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Urvattnad? Gallardo t ex är ju en kanonbil med 4WD och en massa hästar. Countach var en designstudie som sattes i produktion, med en massa nödlösningar. De har byggt en hel del nästan okörbara kalkoner. Nu är deras bilar lika snabba som Ferrari, men kvaliteten är 1000 % bättre.adrian_vg skrev: Lamborghini köptes av Audi om jag minns rätt, och är numera ganska urvattnad med motorer och delar i Audis dussin-modeller. Lite överdrivet kanske, men du förstår vad jag menar hoppas jag.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"