Ojojoj... Du anar inte!adrian_vg skrev:Är de verkligen så bra??
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ok, jag biter. Om man jämför en XR med en XL, vad är sämre/svagare på en XL?Henning skrev:Ojojoj... Du anar inte!adrian_vg skrev:Är de verkligen så bra??
Edit: Jag är medveten om att detta kanske inte är helt rätt forum att diskutera RFVC-maskiner, men ändå...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Den heter XR650L och är första årsmodellen av denna modell. Kom tydligen med elstart från början. Ingen kick alls alltså, men väl luftkyld. Verkar som om det är denna modell jag ska rikta in mig på. Finns få av dessa, om nån på Blocket.Rerun skrev:Nä, jag menade XR600L. Föregångaren till XR650L. Eller tänker jag fel nu...? Men 650 kanske duger då?
Sitthöjden vänjer man sig vid. Med väldigt mycket god vilja når jag precis ner med tåspetsarna på båda sidor på min XR400 (sitthöjd 930 mm (enl spec i alla fall)), men det går att hantera. Det kan bli lite jobbigt i terräng, när marken sluttar rejält åt ett håll och kroppen tvunget vill sätta ner foten på samma sida...
Det finns en XR650R, av denna finns en handfull på Blocket, men de kostar skjortan, har kick och är vattenkylda.
Fast en XR känns så overkill om man ska pendla till och från jobbet med bara... Baja-vinnare som den är och allt...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nä! Jag menar XR600L. Sådeså. Vet dock ej om det finns några ex i Sverige...adrian_vg skrev:Den heter XR650L och är första årsmodellen av denna modell.
Men XR650L är det nog inget större fel på heller. Annars finns som sagt elstartkit till XR600R, om man nu har nån aversion mot kick.
Förresten, varför inte snegla på NX650 Dominator? De verkar rätt bekväma och tämligen outslitliga de också.
Annars, om du bara vill ha ett vintertransportmedel som inte behöver vara särskilt roligt finns ju XT600E. Där kan du i och för sig inte få 50% Honda-rabatt, men det kan kanske vara värt det?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Mysko, XR600L fanns alltså? Såg en vag referens till den i en review när jag googlade på XR650L, men den verkade inte ha slagit eller varit så vanlig ens utomlands.Rerun skrev:Nä! Jag menar XR600L. Sådeså. Vet dock ej om det finns några ex i Sverige...
Men XR650L är det nog inget större fel på heller. Annars finns som sagt elstartkit till XR600R, om man nu har nån aversion mot kick.
He-he! Det har jag, men den är ganska tung. XL600R:en jag har nu är på gränsen för mig. Vill inte gärna ha den tyngre. Lättare däremot... Det är samma motor i Dominatorn som i XR:en.Rerun skrev:Förresten, varför inte snegla på NX650 Dominator? De verkar rätt bekväma och tämligen outslitliga de också.
Har kollat en del på det också, men en 50procentig rabatt på försäkringspremien är svårslaget hur man än vrider och vänder på det. Utbudet på XT600E är dock enormt, typ tretton på dussinet i snart sagt alla prisklasser.Rerun skrev:Annars, om du bara vill ha ett vintertransportmedel som inte behöver vara särskilt roligt finns ju XT600E. Där kan du i och för sig inte få 50% Honda-rabatt, men det kan kanske vara värt det?
En XR650L är intressant, om man kan få tag på en vill säga. Verkar inte ha varit så vanlig i Sverige tycks det. De svenska skogsmullarna föredrar uppenbarligen kick.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så var du vintern kommen till Uppsala. Sju minusgrader och jag befarade det värsta...
Skivbromslåset var trögt att snurra nyckeln i, så där fick jag lirka en liten stund innan den gick upp. Jag tror att låssmörj och inköp av en cigarettändare att ha i fickan antagligen kan vara en bra investering.
Choken var förstås frusen, så den fick jag tina med varmluftspistolen, tog några minuter. På känn satte jag i nyckeln i tändningslåset och vred runt. Eller rättare sagt försökte vrida runt den. Den satt som berget... Bara att tina låset också med pistolen. Sprejade ner en minimal skvätt med WD40, sen gick den runt igen.
Backade ut och vände på hojen och började kicka. Den startade nästan på första och andra kicken, men Edwin är ju sån att om man inte träffar rätt på första och andra kicken är det som skrivet i sten att kommer att få hålla på en stund. Det tog mig ca tio minuter att sparka igång åbäket. Sen råkade jag med mina stora offroadkängor komma åt växelpedalen så ettan gick i och motorn dog. Tog fem minuter till att få igång den j@vla grisen...

Åkte iväg och den gick inte alls bra. Upptäckte att chokekabeln frusit till igen medan jag kickade så att "chokepinnen" inte gick ner helt på förgasaren. Tryckte ner den med fingret varvid den gick bättre. Den hade dock lite problem med tomgången, missade några slag då och då, men verkade bli bättre när jag närmade mig jobbet. Den hade väl inte blivit helt arbetsvarm kantänka.
Några hundra meter hemifrån märkte jag att vänsterhandsken inte värmde. Stannade till och vred runt lite på kontakterna, men utan framgång. Framme på jobbet hade jag knappt vänster lillfinger kvar... Mätte kontinuiteten i handsken och Y-kabeln i jackan. Inga problem. Får tvätta av kontakterna med sprit eller nåt och hoppas på det bästa.
Väl framme på jobbet, skulle jag stänga av Edwin med tändningsnyckeln och då hade nyckeln frusit fast i låset. Lite våld och lite runtvridande och en liten stund senare, verkade det bli något bättre, den gick iaf runt.
Får se vad som händer efter jobbet. Tycker jag har haft nog med äventyr på morgonen nu, och för resten av dagen...
Med en Honda XL600R tar det roliga i vardagen aldrig slut.
Skivbromslåset var trögt att snurra nyckeln i, så där fick jag lirka en liten stund innan den gick upp. Jag tror att låssmörj och inköp av en cigarettändare att ha i fickan antagligen kan vara en bra investering.
Choken var förstås frusen, så den fick jag tina med varmluftspistolen, tog några minuter. På känn satte jag i nyckeln i tändningslåset och vred runt. Eller rättare sagt försökte vrida runt den. Den satt som berget... Bara att tina låset också med pistolen. Sprejade ner en minimal skvätt med WD40, sen gick den runt igen.
Backade ut och vände på hojen och började kicka. Den startade nästan på första och andra kicken, men Edwin är ju sån att om man inte träffar rätt på första och andra kicken är det som skrivet i sten att kommer att få hålla på en stund. Det tog mig ca tio minuter att sparka igång åbäket. Sen råkade jag med mina stora offroadkängor komma åt växelpedalen så ettan gick i och motorn dog. Tog fem minuter till att få igång den j@vla grisen...
Åkte iväg och den gick inte alls bra. Upptäckte att chokekabeln frusit till igen medan jag kickade så att "chokepinnen" inte gick ner helt på förgasaren. Tryckte ner den med fingret varvid den gick bättre. Den hade dock lite problem med tomgången, missade några slag då och då, men verkade bli bättre när jag närmade mig jobbet. Den hade väl inte blivit helt arbetsvarm kantänka.
Några hundra meter hemifrån märkte jag att vänsterhandsken inte värmde. Stannade till och vred runt lite på kontakterna, men utan framgång. Framme på jobbet hade jag knappt vänster lillfinger kvar... Mätte kontinuiteten i handsken och Y-kabeln i jackan. Inga problem. Får tvätta av kontakterna med sprit eller nåt och hoppas på det bästa.
Väl framme på jobbet, skulle jag stänga av Edwin med tändningsnyckeln och då hade nyckeln frusit fast i låset. Lite våld och lite runtvridande och en liten stund senare, verkade det bli något bättre, den gick iaf runt.
Får se vad som händer efter jobbet. Tycker jag har haft nog med äventyr på morgonen nu, och för resten av dagen...
Med en Honda XL600R tar det roliga i vardagen aldrig slut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
XR:en har dubbelt så många vipporadrian_vg skrev:Ok, jag biter. Om man jämför en XR med en XL, vad är sämre/svagare på en XL?Henning skrev:Ojojoj... Du anar inte!adrian_vg skrev:Är de verkligen så bra??
Edit: Jag är medveten om att detta kanske inte är helt rätt forum att diskutera RFVC-maskiner, men ändå...![]()
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Är det bra eller dåligt?Tyrannosaurus skrev:XR:en har dubbelt så många vippor
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Sju minusgrader i natt och runt tre på morgonen. Tändningslåset var lite lätt fruset igen, men gick runt med milt våld. Måste skaffa låsspray... Choken var bara att värma med varmluftspistolen igen. Fem långsamma torrkickar utan gas och choke för att ladda och en kick för att starta. Båda handskarna värmer igen. Motorn gick som en dröm. Vardagslycka!
På vägen till jobbet råkade jag för första gången i mitt liv ut för ispansar utanpå visiret... Dimma och minusgrader i luften gör sitt till. Eluppvärmt visir känns plötsligt inte så dumt tänkt alls.
Undrar om Schuberth gör sånt färdigt...
Mina skinnförstärkta textilställsbyxor rockar fett! Fryser inte alls, även om lite svalka kommer in på låren där ventilationsdragkedjorna sitter.
På det stora hela känns livet bra just nu.
På vägen till jobbet råkade jag för första gången i mitt liv ut för ispansar utanpå visiret... Dimma och minusgrader i luften gör sitt till. Eluppvärmt visir känns plötsligt inte så dumt tänkt alls.
Mina skinnförstärkta textilställsbyxor rockar fett! Fryser inte alls, även om lite svalka kommer in på låren där ventilationsdragkedjorna sitter.
På det stora hela känns livet bra just nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är väl bra för effekten (inte vipporna men det radiella förbränningsrummet), men inte lika kul att skruva med.adrian_vg skrev:Är det bra eller dåligt?Tyrannosaurus skrev:XR:en har dubbelt så många vippor
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
En dag och en natt utan att kunna köra mc till jobbet, pga att snösvängen inte fått bort kladdiga och tjocka snömoset ordentligt på vägarna...
Känner mig irriterad och grinig. Gillar inte att köra bil längre heller, har jag upptäckt. Det är inte ens kul att sladda runt lite när det är halt.
Tror jag ska försöka ta bågen till jobbet på torsdag, det får bära eller brista.
Önskar tomten kunde komma med välnabbade endurodäck med landsvägsdubb.
Känner mig irriterad och grinig. Gillar inte att köra bil längre heller, har jag upptäckt. Det är inte ens kul att sladda runt lite när det är halt.
Tror jag ska försöka ta bågen till jobbet på torsdag, det får bära eller brista.
Önskar tomten kunde komma med välnabbade endurodäck med landsvägsdubb.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Hmm... ärligt talat, du har inte funderat på att skaffa en riktig bil? En V***o med felhjulsdrift och handikapplåda kan aldrig ge någon körglädje... tro mig, jag har provat.adrian_vg skrev:...Känner mig irriterad och grinig. Gillar inte att köra bil längre heller, har jag upptäckt. Det är inte ens kul att sladda runt lite när det är halt...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vad är det för kul att sitta i en ombonad bil i en kö och masa sig fram på morgonarna?tersan skrev:Hmm... ärligt talat, du har inte funderat på att skaffa en riktig bil? En V***o med felhjulsdrift och handikapplåda kan aldrig ge någon körglädje... tro mig, jag har provat.
Idag fick jag se mig besegrad av vädret och Edwin ändå, så jag fick ta bilen iaf, men jag vägrade ha roligt under min färd till jobbet.
När chokekabeln fryser efter varmluftspistolsbehandlingen, och innan man hinner starta åbäket till motorcykel, då vet man att det är dags att ge upp och ta bilen ist. Kickmusklerna är helt slut. Varmgarage...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det är få saker i livet jag verkligen hatar innerligt och av hela mitt hjärta. Ett av dessa få är snö... 
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Fjorton minusgrader i morse. Vis från tidigare morgonar grundade jag med en värktablett, luftiga mjukbyxor och en täckjacka samt offroadstövlarna.
Tinade av chokekabeln och började kicka. Tinade av chokekabeln igen. Efter ca tio minuter startade härket. Maken till tjock olja har sällan setts på den här sidan tjära...
Efter en minuts tomgångskörning slocknade f@nskapet. Fast den gick lättare att kicka runt nu. Ska aldrig fylla på med 15W/40-olja igen (det enda jag hade hemma); bara 10W/40 eller möjligen 0W/30. Iaf, efter ca tio minuters laddande och kickande gick den igång igen och gick bra. Måste byta olja mycket snart...
Klädde snabbt på mig rustningen medan Edwin gick på tomgång och körde sen sakta iväg till jobbet. Snorhalt... Speciellt när man kör över de där metallbitarna som finns på uppfällbara broar. Färden på mc tog banne mig kortare tid än med bil, trots halka och medelhastighet om på sin höjd runt 30km/h.
Framgång! Trägen vinner etc! Ett stilla rus sänker sig över min kropp och själ. Vet inte om det beror på värktabletten jag tog eller faktumet att jag kör motorcykel igen...!
Tinade av chokekabeln och började kicka. Tinade av chokekabeln igen. Efter ca tio minuter startade härket. Maken till tjock olja har sällan setts på den här sidan tjära...
Efter en minuts tomgångskörning slocknade f@nskapet. Fast den gick lättare att kicka runt nu. Ska aldrig fylla på med 15W/40-olja igen (det enda jag hade hemma); bara 10W/40 eller möjligen 0W/30. Iaf, efter ca tio minuters laddande och kickande gick den igång igen och gick bra. Måste byta olja mycket snart...
Klädde snabbt på mig rustningen medan Edwin gick på tomgång och körde sen sakta iväg till jobbet. Snorhalt... Speciellt när man kör över de där metallbitarna som finns på uppfällbara broar. Färden på mc tog banne mig kortare tid än med bil, trots halka och medelhastighet om på sin höjd runt 30km/h.
Framgång! Trägen vinner etc! Ett stilla rus sänker sig över min kropp och själ. Vet inte om det beror på värktabletten jag tog eller faktumet att jag kör motorcykel igen...!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!