Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#421 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jimmy.S skrev:
Tyrannosaurus skrev:
TG skrev: En volvo har oftast låtit väldigt mycket från motorn... dock har inte så mycket hänt.... dessutom brukar man kunna plocka "volvosoundet" ganska så enkelt....
Lite poesi:

En volvo;
Högt sus på fläkten....
still står däcken....

:D ;)
Det stämmer bra på är 940 som bara "whoschar" tomt när man gasar men det händer inget.
Det gäller dock inte 960 2.5 (170 hk) och 3.0 (207 hk). Det är riktigt trevliga bilar eller rättare sagt slagskepp med underbar (men törstig) motor som flyttar sig rejält.

En annan kul riktig Volvo är 940 lättrycksturbo som med en enkel och billig (ca. 40 kr) metod kan skrämmas från 130 hk till 180 hk vilket gör den "jätterolig" men något svårhanterad eftersom den då ger fullt turbotryck redan vid 2500 rpm och är man inte försiktig i det läget så ritar den vilt på torr asfalt :D

Vi smiskade bl.a. en Ford Sierra Cosworth vars ägares min uttryckte att han inte alls uppskattade att bli smiskad av en Volvo 945 automat original med taxiskylt :twisted: :lol:
Vid ett tillfälle när jag skulle iväg lite snabbt råkade jag bromsa upp den över 2500 rpm och när jag skulle släppa iväg den så stog den bara kvar och ritade, släppa och på'n igen = fortsatte att bara rita. Släppa igen, låta varv droppa och sen... Jodå, men då var den andra bilen redan långt borta :oops:

En nackdel med den operationen är att den spikar en del i motorn eftersom den får jättemycke tryck med inte mer soppa än original. Möjligt att det går att åtgärda genom att höja trycket till spridarna.
Då får man ta fram poligripen och trycka ihop bränsletrycksregulatorn lite ;)
Aha, fler som har gjort samma sak :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#422 Inlägg av Jimmy.S »

jajemän, blir sjukt roligt att köra efter denna enkla modifikation :P

edit: ska inte chatta sönder din fina tråd med mera volvosnack ;)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#423 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:jajemän, blir sjukt roligt att köra efter denna enkla modifikation :P

edit: ska inte chatta sönder din fina tråd med mera volvosnack ;)
Lugnt. Intressant att se hur olika människor upplever en Volvo... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#424 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:jajemän, blir sjukt roligt att köra efter denna enkla modifikation :P

edit: ska inte chatta sönder din fina tråd med mera volvosnack ;)
Lugnt. Intressant att se hur olika människor upplever en Volvo... ;-)
Om du skulle testa en "fixad" 940 lättryckare så skulle du hålla med :wink:
Man kan t.ex. hyra en, "fixa" den (tar ca. 1 minut), ut och leka och sen återställa den innan man lämnar igen den.

En kort anekdot till.
Vår 940 servades på OK Slussen Katarinaberget (gammalt skyddsrum under jord), ut är det en backe upp i högerkurva. Mecken hade för vana att gasa fullt med 940:er i backen upp och gnissla lite. Det gjorde han även med vår bil vilket ledde till ett tvärställ så att han nästan var på väg in i väggen :lol:
Han kom upp med ögon som tefat och nästan skrek: "Vad fan har ni gjort med bilen???!!!" Vi bara garva, det gjorde väl han också när chocken hade lagt sig :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#425 Inlägg av adrian_vg »

Köpte och hämtade en vit åttaekrad gen 90-93-fälg i söndags. Ska slipa lite på den och bättringslacka och sen montera den på Gröna Faran. Enkelsvingen och kf-ljudämparen kommer att accentureras bra mycket mer så. :D

Det är inte utan att Gröna Faran kommer att börja likna Chris Pfeiffers BMW F800R-stunthoj med olikfärgade fälgar och en del eftermarknadsgodis. Att kalla viffern för pimpad är bara början på det hela... ;-)

Hjul och dämpare på Gröna Faran kommer att se ut ungefär som på viffern på bilden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#426 Inlägg av adrian_vg »

Jepp, våren är på väg, men det lär nog dröja innan jag får ut viffern förbi de här snöhögarna...

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#427 Inlägg av adrian_vg »

Efter en stunds skottande runt viffern, provade jag precis att starta den, men den vägrade och till slut drog jag ur batteriet helt. Måste skaffa nån hjälpstartmanick edyl inför säsongspremiären... Den är iaf på laddning nu.

Det är alltid nånting som sätter käppar i hjulet. :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#428 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jepp, våren är på väg, men det lär nog dröja innan jag får ut viffern förbi de här snöhögarna...

Bild
Inte deppa ihop totalt nu, för tänk! om knappt 10 månader så är det Jul!.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#429 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Inte deppa ihop totalt nu, för tänk! om knappt 10 månader så är det Jul!.. :D
Det är banne mig inte lätt att inte deppa ihop när man ser de där högarna. Snön jag skottade bort runt viffern för att alls kunna komma åt den, bestod mest av hårdpackad snö och is. :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#430 Inlägg av adrian_vg »

Andra försöket att starta viffern gjorde slut på batteriet igen. Några timmars laddning och tredje försöket att starta den funkade och viffern gick igång med lite övertalning. Vinandet från motorn fick fram en liten tår i ögonvrån. :roll: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#431 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Andra försöket att starta viffern gjorde slut på batteriet igen. Några timmars laddning och tredje försöket att starta den funkade och viffern gick igång med lite övertalning. Vinandet från motorn fick fram en liten tår i ögonvrån. :roll: :lol:
du menar att hoppets låga tändes igen.. :D Att änglar kom ner i drösar ifrån himlen, ivrigt tutande i lurar, knäppandes på strängaspel och banade väg för livet igen..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#432 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:du menar att hoppets låga tändes igen.. :D Att änglar kom ner i drösar ifrån himlen, ivrigt tutande i lurar, knäppandes på strängaspel och banade väg för livet igen..
Nånting sånt, nånting sånt. :-D

Tänk på att jag inte hört det där vinandet sen oktober-2009... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#433 Inlägg av HondaHasse »

Du vet väl om att Edvin har namnsdag idag? :D

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#434 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Du vet väl om att Edvin har namnsdag idag? :D
Såg det tidigare i dag i kalendern, men hann glömma det lagom till nu. Han får väl en full tank i efterskott imorgon eller så. Eller så räknar vi tokvarvandet och brölandet på väg hem från jobbet idag på torr väg(!) som "presenten". ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#435 Inlägg av adrian_vg »

Köpte nya skinnbyxor inför VFR-säsongen idag! Jisses vad varmt det var i provhytten och på övervåningen generellt hos Lelles. Värmeslag nästan, lägg till ett par väldigt trånga byxor som man knappt kan andas i än. Att få på dem är inget problem, men att knäppa dem... Andas in, andas ut, dra in magen och håll där medan man fumlar med knappen och dragkedjan. Sen när man släpper efter och kollar sig i spegeln ser man ut som en överfull tandkrämstub. Inte bra för ens självkänsla. Måste göra mig av med lite runt midjan innan säsongen verkar det som... Iaf om jag också ska få i höftskydden som följde med och som jag hittade mest av en slump efteråt i min påse. :roll:

En annan kul grej är att det följde med ett par skinnlappar att täcka kardborren för knäpuckarna med. Omtänksamt tycker jag, inte alltid man vill ha knäpuckar på.

Jag gick iaf ner två storlekar i byxan jmfm mina förra. :shock: :roll: 8)

Det bästa var dock SMC-instruktörsrabatten; 25%! 2600kr för ett par Lindstrands Cuda är inte helt fel! :lol:

Sen har vi detta med snön. Den är på väg bort i Uppsala! Helt j@vla underbart!! Känns så gott att ha en hel faktiskt fil att köra på utan dessa snöhögar i kanterna som gör filen en tredjedel mindre och med en isig snösträng i mitten! Fantastiskt!

Men det kommer ont med gott; allt detta skitsprut! Mina kläder ser ut som värsta lergropen och visiret gror igen på nolltid. Lustigt nog har jag inget problem med högerstöveln, där jag kickade upp ett hål för några månader sen, i allt detta tövatten. Däremot läcker vänsterstöveln som inte har några hål, som ett såll. Go figure...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar