GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
Okej då fattar jag, är plattorna speciella eller man kan göra såna själv om man är någorlunda händig? Jag tänkte om det bara är en platta med två hål så kan man ju själv tillverka i rostfritt.diVid skrev:Donner: Om kontakten till Pair Solenoid dras ur så behöver du inte göra något annat. Vad som rapporterats (främst från engelskspråkiga sajter) är att det sotas enormt i kåporna som täcker ingången och en återgång till origalläge blir svårare. Du sparar också vikt och du plockar bort både Solenoid och kåpor med tillhörande gummirör. Good Luck!
Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
+1Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?
Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?
Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?
Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Snorkeln är varken eller.adrian_vg skrev:Jag tyckte jag såg en lös snorkel i lådorna med delar jag fick till Svarta Faran. Möjligen har Tomas eller ägaren innan honom dragit bort den redan; iaf så brölar viffern rätt bra. Märker iaf inga ryck vid nämnda varvtal.Outrun skrev:Är det någon som gjort en PAIR-mod på en "före VTEC-båge" typ 99-01 som kan berätta om det gör någon märkbar skillnad?
Tycker att bågen går lite ryckigt under 4-5000 rpm och funderar på om det är värt att försöka sig på det här.
Är snorkeln PAIR eller flapper-modden?
Har hittills inte brytt mig om de så mycket, men nu verkar det lite mer aktuellt att kolla upp detta även för mig.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-an ... d-for-vfr/.Pegaso skrev:Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Google är min vän...
Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.Pegaso skrev:Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Google är bra grejer det, vet och kan mycket.adrian_vg skrev:Insåg det efter att ha gogglat fram denna; http://johnny.chadda.se/article/pair-an ... d-for-vfr/.Pegaso skrev:Snorkeln är varken eller.
Flapper är en slang som rycks bort och pluggas från en ventil som sitter i locket till luftburken.
Google är min vän...
Är vi säkra på att det ska gå? Enl artikeln jag länkar till gäller PAIR och flapper-moddarna bara på VFR gen 02-.Pegaso skrev:Pair har jag inte lyckats lista ut än hur man får till på min generation.
Och nej, vi är inte ett dugg säkra på att det ska gå.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with
SedärjadiVid skrev:Hej!
Jag har gjort modden Pair Valve på på min 01:a. Läs mitt tidigare inlägg i samma tråd.
Ska nog prövas vid tillfälle.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================
Så nu har jag fixat båda moddarna. Tog ca 20min för mej att göra.
Ryckte snorkeln och flapperslangen häromdan men det blev jättekonstiga ljud, det brölade och brummade konstigt. Satte tillbaks allt igen då.
Nu har jag ryckt grejorna igen och gjort PAIR modden samtidigt.
På min -01:a sitter kontakten till Pair på vänster sida, om hojen står med framhjulet rakt fram så är det bakom den svarta kåpan under vänster handtag rakt ner. Fick lossa sidokåpan på vänster sida så jag fick in handen. Vitt kontaktstycke med grön och orange kabel. Kan vara lurigt att få isär kontakstycket men jag hjälpte till med en liten radiomejsel.
Ut och köra då......ja den går fortfarande liiite ryckigt under 3000 varv men betydligt bättre och jämnare.
Inga problem att ligga i 5:an i 50-55km/h
Det skumma ljudet jag fick (brölandet) är helt borta. Nu är det bara mer insugningsljud....som är BRUTALT....hehe.
Antagligen var det pairventilen som orsakade det skumma ljudet.
Tycker den svarar snabbare på gas och faktiskt skjuter på bättre...kan vara inbillning med det brutalare insugningsljudet.
Skall ut och köra mer sen men än så länge är jag helnöjd.
Ryckte snorkeln och flapperslangen häromdan men det blev jättekonstiga ljud, det brölade och brummade konstigt. Satte tillbaks allt igen då.
Nu har jag ryckt grejorna igen och gjort PAIR modden samtidigt.
På min -01:a sitter kontakten till Pair på vänster sida, om hojen står med framhjulet rakt fram så är det bakom den svarta kåpan under vänster handtag rakt ner. Fick lossa sidokåpan på vänster sida så jag fick in handen. Vitt kontaktstycke med grön och orange kabel. Kan vara lurigt att få isär kontakstycket men jag hjälpte till med en liten radiomejsel.
Ut och köra då......ja den går fortfarande liiite ryckigt under 3000 varv men betydligt bättre och jämnare.
Inga problem att ligga i 5:an i 50-55km/h
Det skumma ljudet jag fick (brölandet) är helt borta. Nu är det bara mer insugningsljud....som är BRUTALT....hehe.
Antagligen var det pairventilen som orsakade det skumma ljudet.
Tycker den svarar snabbare på gas och faktiskt skjuter på bättre...kan vara inbillning med det brutalare insugningsljudet.
Skall ut och köra mer sen men än så länge är jag helnöjd.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera