Strypning på VFR 98-01
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Även min styrbox är märkt med ett "G". Det är en 99 som ska vara svensksåld.
Skulle det inte kunna vara så att det är olika på 98-99 och 00-01? Honda uppdaterade väl insprutningen något mellan 99 och 00? Bland annat tomgångshöjaren.
Skulle det inte kunna vara så att det är olika på 98-99 och 00-01? Honda uppdaterade väl insprutningen något mellan 99 och 00? Bland annat tomgångshöjaren.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så sant, 00 kom en ny PGM-FI och passade samtidigt på att dumpa "choke"-spaken på styret! Tänkte inte på det...kenjo skrev:Skulle det inte kunna vara så att det är olika på 98-99 och 00-01? Honda uppdaterade väl insprutningen något mellan 99 och 00? Bland annat tomgångshöjaren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Lite info
"ED" är europa standard
"G" för Germany som har sin 72 kw gräns
Import från tyskland
1998 och 1999 fanns "G" för tyska marknaden
2000 och 2001 försvinner den tyska specen "G" med 72 kw hojar och säljs som ED hojar istället, dvs ostrypta och typade för högre kw. Strypsats för att få den till 72 kw hoj säljs istället och är då en trottelkontroll.
I Sverige
ska det ha typats in "G" hojar men sålts ED hojar...men ovan skribenter med svenskhojar med tysk spec är lite förvirrande.
Hursomhelst, Här har "Kinna" frågat runt http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2883
Samt min eget letande efter hk: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Sen ändrades styrenheten pga "Hiss" mm efter 00 så de är inte utbytbara mellan årsmodellerna.
Sen har jag precis testat olika boxar. Dock ännu inte utvärderat ifall det är placeboeffekt ifall att det går bättre eller inte
"ED" är europa standard
"G" för Germany som har sin 72 kw gräns
Import från tyskland
1998 och 1999 fanns "G" för tyska marknaden
2000 och 2001 försvinner den tyska specen "G" med 72 kw hojar och säljs som ED hojar istället, dvs ostrypta och typade för högre kw. Strypsats för att få den till 72 kw hoj säljs istället och är då en trottelkontroll.
I Sverige
ska det ha typats in "G" hojar men sålts ED hojar...men ovan skribenter med svenskhojar med tysk spec är lite förvirrande.
Hursomhelst, Här har "Kinna" frågat runt http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2883
Samt min eget letande efter hk: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Sen ändrades styrenheten pga "Hiss" mm efter 00 så de är inte utbytbara mellan årsmodellerna.
Sen har jag precis testat olika boxar. Dock ännu inte utvärderat ifall det är placeboeffekt ifall att det går bättre eller inte
- Bilagor
-
- Box.jpg (19.59 KiB) Visad 9728 gånger
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Hittade en intressant tråd till här på forumet:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=1019&highlight=
Det verkar som 98-99 är strypta men inte 00-01 pga att 00-01 har en effektivare katt så avgaskraven uppnås även utan effektsänkning. Det förklarar varför alla vi som har 98 och 99 verkar ha styrboxar märkta med "G". Är det någon här som har en 98 eller 99 med en styrbox märkt "ED" så vore det intressant att veta eftersom det i så fall motsäger den här teorin.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=1019&highlight=
Det verkar som 98-99 är strypta men inte 00-01 pga att 00-01 har en effektivare katt så avgaskraven uppnås även utan effektsänkning. Det förklarar varför alla vi som har 98 och 99 verkar ha styrboxar märkta med "G". Är det någon här som har en 98 eller 99 med en styrbox märkt "ED" så vore det intressant att veta eftersom det i så fall motsäger den här teorin.
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
Det är förvirrande varför svensksålda 1998 och 1999 är typade med tysk spec dvs "G" Men ditt resonemang kan mycket väl stämma. Det vore helt klart intressant ifall det finns någon som har en svensksåld hoj som är märkt "ED" dvs, europastandard.kenjo skrev:Hittade en intressant tråd till här på forumet:
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=1019&highlight=
Det verkar som 98-99 är strypta men inte 00-01 pga att 00-01 har en effektivare katt så avgaskraven uppnås även utan effektsänkning. Det förklarar varför alla vi som har 98 och 99 verkar ha styrboxar märkta med "G". Är det någon här som har en 98 eller 99 med en styrbox märkt "ED" så vore det intressant att veta eftersom det i så fall motsäger den här teorin.
Om någon kan bringa mer klarhet i fallet så skriv gärna i tråden.
Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet.Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".adrian_vg skrev:Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet.Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
"köpt via ebay" tolkar jag som att hojen inte var svensksåld och torde i så fall inte tillföra något mer till mysteriet, eller?
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
Korrekt, ej svensksåldkenjo skrev:Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".adrian_vg skrev:Jubileumsmodellen sägs vara lite starkare än VFR '00-'01, lite extra tweakad sas, för att fira jubiléet.Mister skrev:Den boxen jag har skaffat, "ED" som är på bilden ovan är från en skrotat 99:a. jubileumsmodell, köpt via ebay.
"köpt via ebay" tolkar jag som att hojen inte var svensksåld och torde i så fall inte tillföra något mer till mysteriet, eller?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Såg det nånstans på internätet nyligen, jubileumsmodellen sägs ha 108,8hk och den vanliga 108,5hk, eller nåt sånt. Iaf utanför Tyskland.kenjo skrev:Om det är den röd-silvriga jubileumsmodellen för att jubilera hondas 50-år ni menar så kan jag meddela att det är en sådan jag har och den är som sagt märkt "G".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
frågan är om det är en svensksåld (vilket det antagligen är) som är testad, eller om detta gäller alla, en tanke jag oxå har haft med G:et på dom tyska boxarna är att dom kallar katten för G-kat och därför har rätt styrbox till rätt endamål, behöver ju trots allt inte betyda att det är effektminskat... (hoppas inte det iallafall för då måste jag byta till en annan box )Jan Svensson skrev:Nu har jag kollat i gamla MC NYTT NR 4/99 där finns en test på VFR800.
Angiven effekt 98hk (72)kw/10500rmp
Uppmätt effekt 104hk (77)kw/10400rmp
Angivet vridmoment 75Nm/8500rmp
Uppmätt vridmoment 82Nm/8070rmp
Jag har testen inscannad men vet ej hur jag skickar den till er.
Men det är riktigt kul att du har hittad gammal fakta i gömmorna
Intressant, samt intressant vad hojen har för verkligt ursprung...för det här med tyskspecade svenskhojar är lite klurigtJan Svensson skrev:Nu har jag kollat i gamla MC NYTT NR 4/99 där finns en test på VFR800.
Angiven effekt 98hk (72)kw/10500rmp
Uppmätt effekt 104hk (77)kw/10400rmp
Angivet vridmoment 75Nm/8500rmp
Uppmätt vridmoment 82Nm/8070rmp
Jag har testen inscannad men vet ej hur jag skickar den till er.
Helt orginal?
Har du den som PDF eller JPEG ?
Får se ifall nån moderator annars. kan hjälpa dig
Uppmätt effekt är ju rätt "hög".
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022