blacken skrev:Jovisst du, och Jesus var en häst, för han föddes i ett stall och den vare sig låter eller ser ut som en Volvo.
LOL!
blacken skrev:Men Skoda är inget dåligt alternativ om man nu till nöds ska tjacka nytt. Liasom man får mycket bil för stålarna http://www.skoda-auto.se/kampanj/skodaf ... perb_Combi. Men ducka för DSG automaterna, apdyra att serva och skall servas vid 8000 mil det kostar visst runt en 10,000 till 14,000 spänn, och man kan inte göra det själv på dom.
Så dyrt? Nåt speciellt skäl till det?
Har också funderat löst på en mindre maximalbillig dieselpickis med plats för en vfr och packning för två där bak, för transport till storbanor en bit bort. Är lite kluven dock...
Av vad har förstått när man surrat med initierade, så är det kritiskt med oljans temperatur vid byte av den, gör man fel så rasar lådan omgående. Det lär kunna gå att göra det själv om man är djäkligt kunnig om det och har rätt utrustning och vet exakt vad som skall göras. Inget för vanliga hushållsmekaniker med andra ord..
Transit diesel får du en i bra skick för en rimlig peng. Annars så LT 31/35 diesel. Även Iveco 35-10 diesel är pålitliga och praktiska bruksfordon. Och om du vill "lyxa" till det,en merca 310 d, kungen av dom visst dom kostar "lite" mera, men är i regel outslitliga och fruktansvärt pålitliga. Och har du en sådan så har du även en praktiskt semesterbil..
blacken skrev:. Men ducka för DSG automaterna, apdyra att serva och skall servas vid 8000 mil det kostar visst runt en 10,000 till 14,000 spänn, och man kan inte göra det själv på dom.
Det lät onödigt dyrt? är ju bara ett filter och oljebyte man gör och det vid 6000mil, man använder sig av 6 liter speciell olja för detta som inte är direkt apdyr, pluggar in datorn, varmkör och släpper ut det överblivna vid en uppmätt temperatur, tror det är runt 30 min arb inräknat och säg då att bytet kostar ca 600kr + material ca 1200? = ca2000kr. vet faktiskt inte det exakta priset men det borde ligga däromkring
däremot byte av megatronic som varit lite strul med i dom tidiga kostar runt 14-15000:- dock så gick dom flesta på garanti/godwill.
blacken skrev:. Men ducka för DSG automaterna, apdyra att serva och skall servas vid 8000 mil det kostar visst runt en 10,000 till 14,000 spänn, och man kan inte göra det själv på dom.
Det lät onödigt dyrt? är ju bara ett filter och oljebyte man gör och det vid 6000mil, man använder sig av 6 liter speciell olja för detta som inte är direkt apdyr, pluggar in datorn, varmkör och släpper ut det överblivna vid en uppmätt temperatur, tror det är runt 30 min arb inräknat och säg då att bytet kostar ca 600kr + material ca 1200? = ca2000kr. vet faktiskt inte det exakta priset men det borde ligga däromkring
däremot byte av megatronic som varit lite strul med i dom tidiga kostar runt 14-15000:- dock så gick dom flesta på garanti/godwill.
blacken skrev:Transit diesel får du en i bra skick för en rimlig peng. Annars så LT 31/35 diesel. Även Iveco 35-10 diesel är pålitliga och praktiska bruksfordon. Och om du vill "lyxa" till det,en merca 310 d, kungen av dom visst dom kostar "lite" mera, men är i regel outslitliga och fruktansvärt pålitliga. Och har du en sådan så har du även en praktiskt semesterbil..
Iveco och Transit är ganska stora, är de inte? Tror grannen har en sån Mercedes du nämner. Enorm med mina mått mätt... Men det skulle nog gå in t.o.m. två viffrar och packning i den!
Drar en pickis mycket diesel? Om man jämför med en vanlig kombi, säg en Skoda som vi pratade om tidigare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Transit diesel får du en i bra skick för en rimlig peng. Annars så LT 31/35 diesel. Även Iveco 35-10 diesel är pålitliga och praktiska bruksfordon. Och om du vill "lyxa" till det,en merca 310 d, kungen av dom visst dom kostar "lite" mera, men är i regel outslitliga och fruktansvärt pålitliga. Och har du en sådan så har du även en praktiskt semesterbil..
Iveco och Transit är ganska stora, är de inte? Tror grannen har en sån Mercedes du nämner. Enorm med mina mått mätt... Men det skulle nog gå in t.o.m. två viffrar och packning i den!
Drar en pickis mycket diesel? Om man jämför med en vanlig kombi, säg en Skoda som vi pratade om tidigare.
"pickis"? vad ska du med en sådan till? Liasom det blir ganska så tungt om du baxa upp knarrarna på en sådan. En skåp är att föredra, mycket lättare att få in en knarr där . Och vad storleken anbelangar så är dom jag hänvisade till att anse som "flakmoppar" i sammanhanget. och är väldigt lättkörda och smidiga speciellt mercan som har en grym svängradie. Vad soppa anbelangar är helt beroende vilken modell och motoralternativ du väljer. Transiten jag hade tog max 0,6 om man ansträngde sig, förståss "kryssningsspeeden" låg omkring 70 till 80 knyck på den, men man såg mycket av landskapet i den ..
blacken skrev:"pickis"? vad ska du med en sådan till?
Sorry. Språkförbistring. Trodde att pickup och skåpbil var samma sak. Det är iaf en skåpbil jag möjligen skulle ha intresse av.
blacken skrev:Transiten jag hade tog max 0,6 om man ansträngde sig, förståss "kryssningsspeeden" låg omkring 70 till 80 knyck på den, men man såg mycket av landskapet i den ..
Går de inte snabbare än så? Inte mycket att åka på semester med låter det som. Man lär bli söndertuggad på Autobahn och tutad på när man tuffar uppåt på alpvägarna i Italien och Österrike....
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:"pickis"? vad ska du med en sådan till?
Sorry. Språkförbistring. Trodde att pickup och skåpbil var samma sak. Det är iaf en skåpbil jag möjligen skulle ha intresse av.
blacken skrev:Transiten jag hade tog max 0,6 om man ansträngde sig, förståss "kryssningsspeeden" låg omkring 70 till 80 knyck på den, men man såg mycket av landskapet i den ..
Går de inte snabbare än så? Inte mycket att åka på semester med låter det som. Man lär bli söndertuggad på Autobahn och tutad på när man tuffar uppåt på alpvägarna i Italien och Österrike....
Har du bråttom på semestern? Man kan ju tro att du är en sådan däringa djäkla stockholmare . Men nej man kunde skrämma upp den i en 110 om man ville, men det tyckte den inte om, bör väl här tillägga att det var en -72 Transit, dvs "gamla" modellen med "långnosen". Men den var inte heller speciellt "seg" i backar och dylikt utan var ganska stark upp till en 70, 80, men sedan så gick det lite segare i axet . Han jag köpte den av hade haft den till att semestra i Europa på somrarna i många år. Och enligt honom så gick det alldeles utmärkt att göra så med den..
Nää, men man vill ju inte bli ständigt omkörd av tradarna i den sega filen heller, om du förstår vad jag menar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Ähhh! du vänjer dig vid det efter ett tag Och med dagen lastbilar i åtanke så får du ha en bra vass skrinda för att hinna undan dom i backarna.
Därav att T4:an fortfarande står kvar på uppfarten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Ähhh! du vänjer dig vid det efter ett tag Och med dagen lastbilar i åtanke så får du ha en bra vass skrinda för att hinna undan dom i backarna.
Därav att T4:an fortfarande står kvar på uppfarten.
Trucken skulle ha behövt nåt slags partikelfilter...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Trucken skulle ha behövt nåt slags partikelfilter...
Ja vafan, ser ju ut som att den går på brunkol...snabb ångmaskin
Stora dragbilar typ Volvo F12/F16 eller Scania 144/145 utan släp kan vara ruskigt snabba, det har jag själv varit med om. Sen har han väl ställt upp spridartrycket något i hästväg och tagit bort fartbegränsaren
Men om Farbror får nys på det kan det bli ett jävla liv
adrian_vg skrev: funderat löst på en mindre maximalbillig dieselpickis med plats för en vfr och packning för två där bak, för transport till storbanor en bit bort. Är lite kluven dock...
Citroen Jumpy/Peugout Partner är en populär modell bland dom som ska ta med sin hoj, 2 passagerar platser och "personbilskänsla". Ska du bara ha en hoj kan du säkert ordna till en våningstältsäng och sova också
T.