E10 bränsle

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#16 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)
Vad kostar alkylatbensinen egentligen?? Har aldrig köpt sånt, vi har en handjagare här hemma.
En femlitersdunk Aspen ca 180 kr...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#17 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)
Vad kostar alkylatbensinen egentligen?? Har aldrig köpt sånt, vi har en handjagare här hemma.
En femlitersdunk Aspen ca 180 kr...
40kr/litern?? :shock: Hoppas den är bra...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: E 10 bränsle.

#18 Inlägg av blacken »

Så länge man har en insprutare kan den antagligen kompensera. Hoppas jag...
Sprut eller knasare spelar ingen större roll, men däremot kompet är mera avgörande. Så kanske dags att tjonga på en turbo eller kompressor..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#19 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Sprut eller knasare spelar ingen större roll, men däremot kompet är mera avgörande. Så kanske dags att tjonga på en turbo eller kompressor..:)
Vaddå 20:1?? 8-O
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Homba
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 13, 2010 21:15
Ort: Vasa Finland

Re: E 10 bränsle.

#20 Inlägg av Homba »

KLACKEN skrev:From.nyår så försvann 95 här i finland så nu kör jag alla maskiner på 98 istället,är lite rädd för biverkningar om jag skulle köra på E10
Jepp blir snart dags att fylla på med 98 för första gången i viffern nu till våren... Bilen körs dock på E10, märkte inte av någon nämnvärd bensinförbrukning på den åtminstone (Accord -03)
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#21 Inlägg av adrian_vg »

Homba skrev:Jepp blir snart dags att fylla på med 98 för första gången i viffern nu till våren... Bilen körs dock på E10, märkte inte av någon nämnvärd bensinförbrukning på den åtminstone (Accord -03)
Gick bilen bara på E10 då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Homba
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 13, 2010 21:15
Ort: Vasa Finland

Re: E 10 bränsle.

#22 Inlägg av Homba »

adrian_vg skrev:
Homba skrev:Jepp blir snart dags att fylla på med 98 för första gången i viffern nu till våren... Bilen körs dock på E10, märkte inte av någon nämnvärd bensinförbrukning på den åtminstone (Accord -03)
Gick bilen bara på E10 då?
Vid kallstart märker man av att det dröjer aningen längre fören den hoppar igång jämfört med vanliga 95:an. Men annars har jag inte märkt av några större skillnader.

Har dock funderat att pröva tanka 98 någon gång till våren och jämföra förbrukning på längre landsvägssträcka. Nu är det inte lönt att jämföra desto mera noggrant när det emellanåt är +2 och andra dagar -32 och att man dessutom kör mestadels stadstrafik...

Men hojjen med föggmotor besparar jag nog från 95:an, likaså kadetten från -71
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...

Användarvisningsbild
Legolas
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre mar 11, 2011 11:18
Ort: Malmö

Re: E 10 bränsle.

#23 Inlägg av Legolas »

Jag hittade följande på Hondas hemsida:

"Som ett resultat av EU direktiv 2009/30/EC måste alla 27 EU Medlemsstater tillåta försäljning av bensin med upp till 10% Etanol (så kallad E10) från slutet av 2010.
Alla Honda motorcyklar och mopeder producerade för Europa sedan 1993 är kompatibla med E10. Modeller med förgasare kan dock få något sämre körbarhet i kall väderlek."

Är det någon som vet vad VFyran tycker om 98 oktan (som förmodligen blir enda alternativet för oss med hoj äldre än -93)?
VFR750F -92

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#24 Inlägg av tersan »

Legolas skrev:Jag hittade följande på Hondas hemsida:

"Som ett resultat av EU direktiv 2009/30/EC måste alla 27 EU Medlemsstater tillåta försäljning av bensin med upp till 10% Etanol (så kallad E10) från slutet av 2010.
Alla Honda motorcyklar och mopeder producerade för Europa sedan 1993 är kompatibla med E10. Modeller med förgasare kan dock få något sämre körbarhet i kall väderlek."

Är det någon som vet vad VFyran tycker om 98 oktan (som förmodligen blir enda alternativet för oss med hoj äldre än -93)?
Många kör redan idag på 98... men för att svara mer exakt på din fråga: om motorn är byggd för 95 oktan så går det alldeles utmärkt att använda 98. Om det lönar sig är en annan fråga... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Legolas
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre mar 11, 2011 11:18
Ort: Malmö

Re: E 10 bränsle.

#25 Inlägg av Legolas »

För att öka förvirringen så hittade jag ett dokument på tyska som påstår att RC36 klarar sig, men RC30 är fortfarande rökt (pun intended).

Kan någon som faktiskt pluggat tyska bekräfta att jag tolkat rätt?

Jag ska också försöka maila Honda Sverige och ta reda på vad de tror.
VFR750F -92

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#26 Inlägg av StigH »

Legolas skrev:För att öka förvirringen så hittade jag ett dokument på tyska som påstår att RC36 klarar sig, men RC30 är fortfarande rökt (pun intended).
Kan någon som faktiskt pluggat tyska bekräfta att jag tolkat rätt?
Jag ska också försöka maila Honda Sverige och ta reda på vad de tror.
Har ju bara för några år sen haft en bil (fr -83) som krävde tillsatser i soppan pga "oblyat bränsle".
Den gick alldeles utmärkt med 30-35% E85 inblandat..
Men för Hondahojar är bara OK för såna efter -93..??
Kan bli spännande med min Hondagamlingar fr -76-84.
Men troligen är det OK, gick det 5% går det nog med 10 pocent också..:D

(PS skicka "den tyska länken" det är ju mitt andraspråk..)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Legolas
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre mar 11, 2011 11:18
Ort: Malmö

Re: E 10 bränsle.

#27 Inlägg av Legolas »

StigH skrev: (PS skicka "den tyska länken" det är ju mitt andraspråk..)
Länken finns i orden "dokument på tyska" ovan.
Länkar syns visst dåligt om man inte färgmarkerar dem.
VFR750F -92

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#28 Inlägg av adrian_vg »

Legolas skrev:För att öka förvirringen så hittade jag ett dokument på tyska som påstår att RC36 klarar sig, men RC30 är fortfarande rökt (pun intended).

Kan någon som faktiskt pluggat tyska bekräfta att jag tolkat rätt?
Du har tolkat rätt. Tack för dokumentet, såg att Edwin inte heller kommer att klara E10. 98 oktan i en 27 år gammal hoj känns ganska löjligt... 8-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2169
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: E 10 bränsle.

#29 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Du har tolkat rätt. Tack för dokumentet, såg att Edwin inte heller kommer att klara E10. 98 oktan i en 27 år gammal hoj känns ganska löjligt... 8-/
Passa på att uppgradera i sommar med höjd kompression och tändning.
En bonus du får förutom lite mer effekt blir lägre soppaförbrukning.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Passa på att uppgradera i sommar med höjd kompression och tändning.
En bonus du får förutom lite mer effekt blir lägre soppaförbrukning.
T.
Intressant idé, men hur göra? Plocka bort packningarna mellan cylinder och topplock? Har aldrig ställt tändningen på en hoj tidigare, kan man det om hojen ifråga har en CDI-box?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar