En bit innebär Haninge-Farsta och sedan Farsta-Tuvis, kanske 3 mil totalt. För all del, det var inte i mars utan i höstas och hyfsat tempererat.Tyrannosaurus skrev:Det är väl inga problem om du hade kört en bit dagen innan. Dessutom kanske den är tagen i mitten av mars utan när det var lite varmareKungfuu skrev:50 mil?! Bilden i min avatar är tagen dagen efter däcksbyte
Visst det är en utmärkt idé men man bör ändå börja lungt. En polare gjorde så på Nynäsvägen i ca. 100. Det var mycket gles trafik så det var ingen fara alls, men zzziiiiip sa det så låg han och simma på asfalten och fattade ingenting. Han var helt oskadd man hojen blev lite repig.Däremot fick jag tipset att segla från sida till sida inom eget körfält ett par mil för att plocka bort hinnan.
Så lite däcksinkörning rekommenderas. Kan noteras att han hade rena racedäck för (med mönster) som blir varma fort, men det hjälpte inte även dom måste köras in, men inte lika mycket.
Jag gjorde precis som tipset föreskrev och seglade hem på Nynäsvägen och det höll ju uppenbarligen - gjorde likadant till Tuvis. Jag kan inte riktigt förklara varför det släppte för din bekanta om inte däcken betedde sig markant annorlunda (jag har Dunlop Roadsmart och heter kanske Rossi utan att veta om det).
För övrigt, pratar vi inte om olika saker gällande varma däck kontra skyddshinna? Det är den senare som gör att sprillans däck är hala och den måste nötas bort. Det kanske för all del går fortare om däcken är varma men det har jag inte belägg för.
Notera nu att detta inte är ett försvarstal, jag säger bara hur jag gjorde och att det höll då och jag tyckte 50 mil lät väl tilltaget.