Tänkte byta olja nu, och då säger vännen att jag skall använda delsyntetiskt olja kan det stämma?
Och en fråga som SÄKERT har ställts är Biltemas olja bra?
Det är kul hur denna fråga alltid kommer upp på alla forum, vare sig det gäller bilar eller hojar, och ännu roligare är den hetsiga diskussion som alltid följer
Jag vill inte uttala mig om huruvida biltemas olja är bra eller inte - för jag har ärligt talat ingen aning.
Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
Frågan har varit uppe på det Danska forumet och där hävdar en del med bestämdhet att man inte ska köra på helsyntet i de äldre viffarna pga att kopplingen då slirar.
Jag har bara kört på mineral eller delsyntet, vågar inte testa med helsyntet.
Just nu kör jag på Biltemas mineral mc olja, bra eller inte, vet ej. Vet bara att växellådan är mindre "klonkig" efter byte till Biltema oljan, hade Honda original förra säsongen.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
Några stycken som förespråkat mineral på detta forumet, min far som kört äldre vfr i 10år, säljaren av min hoj, och de två verkstäder jag frågat har alla förespråkat mineral - det dög som övertalning för min del, har aldrig hört något negativt sägas om att köra dem på mineral
Har jag vilselett någon så ber jag givetvis om ursäkt, jag är själv ny med denna hojen så jag kan inte själv säga att jag har några erfarenheter av olika oljor i dem.
ps. nu vet jag iofs inte om detta ens gällde en äldre hoj?
Mr_gear skrev:Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Jodå bara det är syntet som är avpassad för hoj och våtkoppling.
tersan skrev:
Mr_gear skrev:Dock kan jag säga att de flesta verkar eniga i att en viffer ska gå på mineralolja... Kopplingen trivs tydligen inte så bra i syntet. (halvsyntet kanske funkar bättre än helsynt dock? En del verkar iaf köra på delsyntet...)
Va? Har du någon källa till det påståendet? Jag har nog bara hört ett fåtal som förespråkar mineralolja...
*Host*
HondaHasse skrev:Just nu kör jag på Biltemas mineral mc olja,...
Jag har faktiskt en dunk Biltemas mineralolja hemma... duger gott till smörjkannan.
Gräsklippare och röjsåg får mineralolja också, men inte Biltemas...
Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra? Och varför denna skillnad gör att man ska tacka nej till de senaste 30 årens utveckling på oljeområdet?
tersan skrev:Jag har faktiskt en dunk Biltemas mineralolja hemma... duger gott till smörjkannan.
Gräsklippare och röjsåg får mineralolja också, men inte Biltemas...
Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra? Och varför denna skillnad gör att man ska tacka nej till de senaste 30 årens utveckling på oljeområdet?
Man kan ju köra på en modern mineral? Vill dock inte heller köra på biltemas annat än i gammal skruttbil... Funkar säkert bra för många men känns dåligt för sinnesfriden - men varför inte motul mineral eller något?
tersan skrev:Men kan någon expert tala om för mig på vilket sätt en viffer-koppling skiljer sig från andra?
Det lär inte vara någon skillnad. Men det kan bero på vad man har kört på för olja tidigare och hur pass blandbara de två typerna är, eller... En misstanke jag fick direkt när jag såg frågan... Vad säger att Biltemas lågprisleverantör inte har tabbat sig vid tappningen och tappat den vanliga syntet biloljan i fel flaskor?
Mr_gear skrev:men varför inte motul mineral eller något?
Vet inte om Motul ens gör mineralolja. Här kommer lite mer konspirationsteorier liknande den om Biltema ovan, men som kanske inte är helt taget ur luften
Motul är ju ett franskt märke och var köper Frankrike olja? Kanske från sina forna kolonier i norra Afrika som bl.a. Algeriet. Som jag har skrivt på annan plats så är mellanöstern- och nordafrikaoljan inte speciellt bra som smörjolja, men om man gör den syntetisk så blir den bättre. Så det kanske är därför jag aldrig har hört talas om mineralolja från Motul
Tyrannosaurus skrev:Vet inte om Motul ens gör mineralolja.
Jodå det gör dom, tex. motul 3000 - en 20w50 mineral och ganska dyr är den också... I gammal hederlig motul-stil.
Sen som du säger så är klart att det måste spela roll vad den körts på tidigare!