HondaVFR skrev:Tändningsbrytare på sidostödet kom 1988 (utdrag från VFR:ns historia i detta forum):
Den första uppgraderingen av VFR750F kom redan 1988. 16-tums framhjul hade blivit omodernt likaså 18 tums bakhjul. Nu skulle samtliga hjul under vagnen vara 17 tum. I övrigt var förändringarna av mindre betydande karaktär. Tändningsbrytare på sidstödet och andra blinkers var några av detaljerna.
Det betyder ju då dock att jag inte har den manicken på min då min är från 87
blacken skrev:Det kan ha varit ditt "urtrampnings" lager som lät lite..
Mitt vad??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har inga trampor på Edwin, trots att han är gammal. Vaddå urtrampningslager? Är det nåt med kopplingen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har inga trampor på Edwin, trots att han är gammal. Vaddå urtrampningslager? Är det nåt med kopplingen?
Men för farao! vet du inte vad ett sk: "urtrampningslager" är för nå`t? vadan sorts mekaniker/hoj/bilägare är du?.. Om vi säger "urkopplingslager , ringer det en klocka då?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Men för farao! vet du inte vad ett sk: "urtrampningslager" är för nå`t? vadan sorts mekaniker/hoj/bilägare är du?.. Om vi säger "urkopplingslager , ringer det en klocka då?
Inte en speciellt bra en. Mina favoritverktyg är en liten hammare och silvertejp.
Klockorna ringer. Tillbaka till oljan nu! 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Men för farao! vet du inte vad ett sk: "urtrampningslager" är för nå`t? vadan sorts mekaniker/hoj/bilägare är du?.. Om vi säger "urkopplingslager , ringer det en klocka då?
Inte en speciellt bra en. Mina favoritverktyg är en liten hammare och silvertejp.
*Suck*
Det sitter ett lager i kopplingscentrum som kopplingsstången trycker emot när du frikopplar. Detta lager kan bli slitet och låter då illa som ett skavande/fräsande ljud och låter mest när kopplingen inte är indragen(hoj), nertrampad(bil). Du förstå nu?
Det ljudet ska inte blandas ihop med kopplingsljudet på en Ducati som har torrkoppling och ofta öppna motorkåpor vilket genererar ett ljud som är mer ett skrammel som symbaler eller nåt. ALLA multiskivskopplingar låter så (skruva ur oljepåfyllninglocket och starta så får du höra, det kommer att stänka upp lite olja, men inga stora mängder) men på "vanliga" hojar dämpas det av:
1. Oljan.
2. Heltäckande motorkåpan.
Det finns torrkopplingssatser till många sporthojar, montera det och vilken hoj som helst kommer att låta som Ducatis.
Jag tar tillbaka allt knas jag skrev om att min koppling började bråka när jag hällde på biltemaoljan!
Problem berodde på att jag hade för mycket olja i!
Så det verkar ju vara bra med friktion i oljan iaf! Då den ger motsatta problem till slirning om man råkar ha i för mycket.
riktigadavid skrev:Problem berodde på att jag hade för mycket olja i!
Vaddå "för mycket" olja?? Hur mycket hade du i?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har aldrig tankat nån annan olja än Biltemas i nån bil, eller mc som jag själv servat.
Min förra mc, Nx650 Dominator, gick på Biltema racingolja i åtminstonde 500 rätt hårda mil på högt varv. Kontrollerade oljan några gånger under den tiden, och det fanns inga fel på viskositet.
Min Nuvarande VFR800fi-00 hällde jag i Biltemas racingolja ca 50 mil före vinterförvaringen som jag nu genomlider. Och eftersom oljebytet kostar en trehundring kan jag kosta på att tömma den, i princip nya oljan, till våren, och fylla i en omgång till.
Som "GUBBREJSARN" skrev tidigare i tråden, väldigt vettigt inlägg! hojen är 14 år gammal, och dagens Biltema olja lever nog lätt upp till 14 år gamla krav!
Har själv jämfört oljan med Castrols GPS, och som jag kunde tyda det så uppfyller Biltema oljan högre normer är GPS:en. (är dock ingen oljeprofessor, men läskunnig)
Har man råd att byta olja var 300:e mil istället för var 600:e mil så är nog det mer värt än att köra 600 mil med en olja som är 3 gånger så dyr.
Petero1981 skrev:Har aldrig tankat nån annan olja än Biltemas i nån bil, eller mc som jag själv servat.
Min förra mc, Nx650 Dominator, gick på Biltema racingolja i åtminstonde 500 rätt hårda mil på högt varv. Kontrollerade oljan några gånger under den tiden, och det fanns inga fel på viskositet.
Min Nuvarande VFR800fi-00 hällde jag i Biltemas racingolja ca 50 mil före vinterförvaringen som jag nu genomlider. Och eftersom oljebytet kostar en trehundring kan jag kosta på att tömma den, i princip nya oljan, till våren, och fylla i en omgång till.
Som "GUBBREJSARN" skrev tidigare i tråden, väldigt vettigt inlägg! hojen är 14 år gammal, och dagens Biltema olja lever nog lätt upp till 14 år gamla krav!
Har själv jämfört oljan med Castrols GPS, och som jag kunde tyda det så uppfyller Biltema oljan högre normer är GPS:en. (är dock ingen oljeprofessor, men läskunnig)
Har man råd att byta olja var 300:e mil istället för var 600:e mil så är nog det mer värt än att köra 600 mil med en olja som är 3 gånger så dyr.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!