Keep it in the family!adrian_vg skrev:Off-topic, men jag nappar. "Banjoklubben"??blacken skrev:[...]och misstänker även att banjoklubben har sitt högsäte där..
Hjälp, förgasare som läcker.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
http://www.youtube.com/watch?v=1tqxzWdKKu8adrian_vg skrev:Off-topic, men jag nappar. "Banjoklubben"??blacken skrev:[...]och misstänker även att banjoklubben har sitt högsäte där..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Ah... 8*]blacken skrev:http://www.youtube.com/watch?v=1tqxzWdKKu8
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
blacken - Du har helt rätt. Det var så till för ett par år sedan och då värst i Bremora.
Jaha, då har man varit i Uppsala över dagen. Fick bara tag i två packningssatser. Två till beställda men leveransdag är oviss.
Kämpade halva dan igår med att få loss knasarna. Lyckades inte få loss dom utan att lossa en från hela paketet. Vet tusan inte hur jag ska få tillbaks det, men här gäller att ta ett problem i taget.
Fick ett förslag om att köpa ny bränslepump på Biltema. Det borde ju funka tycker jag bara den ger hyfsat rätt tryck. Har även hört att man haft en del problem med pumparna på Africa Twin's. Får kolla vidare på det. Någon som vet?
I morgon blir det till att plocka isär och rengöra knasarna.
//
Jaha, då har man varit i Uppsala över dagen. Fick bara tag i två packningssatser. Två till beställda men leveransdag är oviss.
Kämpade halva dan igår med att få loss knasarna. Lyckades inte få loss dom utan att lossa en från hela paketet. Vet tusan inte hur jag ska få tillbaks det, men här gäller att ta ett problem i taget.
Fick ett förslag om att köpa ny bränslepump på Biltema. Det borde ju funka tycker jag bara den ger hyfsat rätt tryck. Har även hört att man haft en del problem med pumparna på Africa Twin's. Får kolla vidare på det. Någon som vet?
I morgon blir det till att plocka isär och rengöra knasarna.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Robert hade problem med sin och hittade en lösning som man använt på Afrika Twin, en diodmodd som du kan söka efter.Ove V skrev:Har även hört att man haft en del problem med pumparna på Africa Twin's. Får kolla vidare på det. Någon som vet?
//
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Kort lägesrapport.
Har haft isär och gjort rent allt utom två flottörhus (dom hade jag inte packningar eller ventiler till). Trotteln till vänster bak gick väldigt trögt, det var kanske anledningen till fuktigt stift där. Hittade en väldigt dålig oring på anslutningsröret för soppan, förmodligen var det där det läckte.
Ny soppapump har inköpts på Biltema. Har läst på Africa Twin-killarnas forum att det är många som använt sådan isf orginal. Måste bara lösa fastsättningen.
Nu tänker jag sätta ihop det igen för att så fort som möjligt komma på rull. Har besiktningstid nästa tisdag och måste iväg på jobb några dar också.
//
Har haft isär och gjort rent allt utom två flottörhus (dom hade jag inte packningar eller ventiler till). Trotteln till vänster bak gick väldigt trögt, det var kanske anledningen till fuktigt stift där. Hittade en väldigt dålig oring på anslutningsröret för soppan, förmodligen var det där det läckte.
Ny soppapump har inköpts på Biltema. Har läst på Africa Twin-killarnas forum att det är många som använt sådan isf orginal. Måste bara lösa fastsättningen.
Nu tänker jag sätta ihop det igen för att så fort som möjligt komma på rull. Har besiktningstid nästa tisdag och måste iväg på jobb några dar också.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Lägesrapport igen för den nyfikne.
Fick tillbaks allt på plats idag och provstartade. Allt gick bra ett par minuter sedan dog motorn plötsligt. Efter lite felsökning så visade det sig att soppapumpen inte gick som den skulle. Jag hade byglat så att den startade på tändningen för att fylla knasarna och då funkade den bra. Startade som sagt och allt fungerade under uppvärmningen. Jag hade monterat pumpen stående eftersom den inte får plats på annat sätt. Det fanns ingen beskrivning med om hur den skall monteras men den är märkt med "up" och en pil så kanske måste den sitta på visst sätt. Har plockat bort den igen och ska prova vidare imorgon.
Provkörde motorn med självtryckande soppa istället och då gick det bra. Hoppas bara att det funkar med belastning också.
Har morgondagen på mig att lösa soppaproblemet innan besiktningen på tisdag.
//
Fick tillbaks allt på plats idag och provstartade. Allt gick bra ett par minuter sedan dog motorn plötsligt. Efter lite felsökning så visade det sig att soppapumpen inte gick som den skulle. Jag hade byglat så att den startade på tändningen för att fylla knasarna och då funkade den bra. Startade som sagt och allt fungerade under uppvärmningen. Jag hade monterat pumpen stående eftersom den inte får plats på annat sätt. Det fanns ingen beskrivning med om hur den skall monteras men den är märkt med "up" och en pil så kanske måste den sitta på visst sätt. Har plockat bort den igen och ska prova vidare imorgon.
Provkörde motorn med självtryckande soppa istället och då gick det bra. Hoppas bara att det funkar med belastning också.
Har morgondagen på mig att lösa soppaproblemet innan besiktningen på tisdag.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Nu börjar det arta sig.
Var på Biltema och bytte den trasiga pumpen. monterade igen och yes det fixade sig till slut. Motorn startar och jag kunde ta en provtur.
Går gör den men inte riktigt bra. Jag har gjort grovinställning av spjällen och justerat luftskruvarna 2,5 varv. Den svarar inte så bra på gaspådrag utan bluddrar lite och ökar sakta. Jag har provat att ställa luftskruvarna lite hit och dit men har svårt att hitta något bästa läge. Ska göra fler försök idag. Den har ju inte gått på länge heller så det kan ju inverka också. Nu gäller det bara att få ok på besiktningen idag. Sedan kan jag gå vidare med justeringar och nya problem.
//
Var på Biltema och bytte den trasiga pumpen. monterade igen och yes det fixade sig till slut. Motorn startar och jag kunde ta en provtur.
Går gör den men inte riktigt bra. Jag har gjort grovinställning av spjällen och justerat luftskruvarna 2,5 varv. Den svarar inte så bra på gaspådrag utan bluddrar lite och ökar sakta. Jag har provat att ställa luftskruvarna lite hit och dit men har svårt att hitta något bästa läge. Ska göra fler försök idag. Den har ju inte gått på länge heller så det kan ju inverka också. Nu gäller det bara att få ok på besiktningen idag. Sedan kan jag gå vidare med justeringar och nya problem.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Kul att det går framåt! Med tanke på att den stått länge: har du fräsch bensin i tanken?
VFR750F -92, grön
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Besiktningen gick bra. Endast en anmärkning - lågt lyse.
Jovisst, soppan är bytt. Tack för tipset ändå.
Idag har jag kört en hel del och vridit på luftskruvarna men inte fått till någon bättring. Den går jämnt och bra på jämn gas men när jag drar på så låter det som om den misständer, går på tre burkar eller liknande. Så är det oavsett varvtal. Ökar jag sakta på gasen så går det bättre.
Kan någon säga hur luftskruvarna funkar, jag har läst att det kan vara på två olika sätt beroende på hur skruvarna sitter. Blir det fetare eller magrare blandning om skruven skruvas ut? Som jag har det nu gör choken ingen nytta, snarare tvärt om, den dör. Jag får hålla förhöjd tomgång med gasen tills den blir varm.
Om jag har fel inställda luftskruvar påverkar väl det bara tomgången? Det kanske inte är det som är felet för mej vid gaspådrag. Jag misstänker ju förgasarna eftersom jag har meckat med dom men när jag tänker efter så hackade ju motorn innan jag fick läckaget. Om jag då spånar vidare så kanske jag borde byta tändkablar/hattar eller kolla ventilspel. Om någon känner igen symtomen så är ni hjärtligt välkomna med förslag på åtgärder.
//
Jovisst, soppan är bytt. Tack för tipset ändå.
Idag har jag kört en hel del och vridit på luftskruvarna men inte fått till någon bättring. Den går jämnt och bra på jämn gas men när jag drar på så låter det som om den misständer, går på tre burkar eller liknande. Så är det oavsett varvtal. Ökar jag sakta på gasen så går det bättre.
Kan någon säga hur luftskruvarna funkar, jag har läst att det kan vara på två olika sätt beroende på hur skruvarna sitter. Blir det fetare eller magrare blandning om skruven skruvas ut? Som jag har det nu gör choken ingen nytta, snarare tvärt om, den dör. Jag får hålla förhöjd tomgång med gasen tills den blir varm.
Om jag har fel inställda luftskruvar påverkar väl det bara tomgången? Det kanske inte är det som är felet för mej vid gaspådrag. Jag misstänker ju förgasarna eftersom jag har meckat med dom men när jag tänker efter så hackade ju motorn innan jag fick läckaget. Om jag då spånar vidare så kanske jag borde byta tändkablar/hattar eller kolla ventilspel. Om någon känner igen symtomen så är ni hjärtligt välkomna med förslag på åtgärder.
//
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Hej,
det finns en annan möjlighet som jag kommer att tänka på. Beroende på hur länge
hojen har stått och om det var bränsle i förgasarna så kan det avdunsta och kristallisera sig
i förgasarna vilket sätter igen munstycken. Den nya bensinen är inte alls bra i det avseendet
och i princip räcker det med 6 månader om man har otur.
I så fall behöver du rengöra munstyckena och det enklaste är med en ultraljudstvätt och
speciell vätska.
I vilket fall bör du nog synkronisera förgasarna och då behöver du låna ett synkroniseringsindtrument.
Kan du låna det är det "en promenad i parken" att få knasarna att "lira" ihop igen.
//
det finns en annan möjlighet som jag kommer att tänka på. Beroende på hur länge
hojen har stått och om det var bränsle i förgasarna så kan det avdunsta och kristallisera sig
i förgasarna vilket sätter igen munstycken. Den nya bensinen är inte alls bra i det avseendet
och i princip räcker det med 6 månader om man har otur.
I så fall behöver du rengöra munstyckena och det enklaste är med en ultraljudstvätt och
speciell vätska.
I vilket fall bör du nog synkronisera förgasarna och då behöver du låna ett synkroniseringsindtrument.
Kan du låna det är det "en promenad i parken" att få knasarna att "lira" ihop igen.
//
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Om det låter som att den misständer så gör den kanske det? Du hade problem med fuktiga stift, har du bytt dem?
VFR750F -92, grön
Re: Hjälp, förgasare som läcker.
Jag bytte för 2 år sedan, just innan knasarna började läcka. Ska kolla vidare på dom idag eller i morgon. Funderar på att byta hela linan tänstift, -hattar och -kabel för att utesluta att det är där felet sitter.tersan skrev: Om det låter som att den misständer så gör den kanske det? Du hade problem med fuktiga stift, har du bytt dem?
Jag har tvättat 2 förgasare med munstycken, dom andra 2 hade jag inga packningssatser till så dom dom tvättade jag bara trotteln på. Jag har bytt soppan. Jag tror att grundjusteringen av luftskruvarna är ok.hakjar skrev: I vilket fall bör du nog synkronisera förgasarna och då behöver du låna ett synkroniseringsindtrument.
Kan du låna det är det "en promenad i parken" att få knasarna att "lira" ihop igen.
Vid synkning av förgasarna kollar man att knasarna suger lika mycket med klockor eller vätskepelare. Men, vart sätter man sugslangen på knasarna? Jag har inte hittat någon anslutning eller plugg. Justeringen görs väl sedan på spjällens justerskruvar och dom sitter illa till vill jag lova. Självklart vill jag få detta gjort, frågan är bara om jag kan "promenera i parken" själv eller om jag behöver ta hjälp.
Ove V
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400
Vårsta / Stockholm
VF750C
CM400