SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Mina SBS belägg vid temperaturer under 20 grader och mycken väta, har ungefär samma bromskapacitet som gamla Norton Commando, dvs någonstans mellan noll och obefintliga. Plus att dom låter som SJ:s rangerbangård en livlig eftermiddag.
Är det någon annan här på forumet som har liknande erfarenheter av SBS:s belägg?
Är det någon annan här på forumet som har liknande erfarenheter av SBS:s belägg?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bromsar.
Inte just SBS, tror det är Honda original. Samma sak med dem. Jag brukar trycka till (den länkade) bakbromsen lite grann då och då i regn för att torka skivorna fram och bak. Funkar bättre då, och gnisslet/skrapandet blir mindre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bromsar.
Det är det som är lite annorlunda på mina belägg, det tar en rejäl stund av innerligt bromsande innan dom funkar normalt, typ en kilometer eller så i bland.adrian_vg skrev:Inte just SBS, tror det är Honda original. Samma sak med dem. Jag brukar trycka till (den länkade) bakbromsen lite grann då och då i regn för att torka skivorna fram och bak. Funkar bättre då, och gnisslet/skrapandet blir mindre.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bromsar.
Är det banbelägg? Dessa kan ibland behöva lite tid på sig. Åtminstone har jag märkt det med en del sk "high-end"-belägg som ska vara lämpade för bana.blacken skrev:Det är det som är lite annorlunda på mina belägg, det tar en rejäl stund av innerligt bromsande innan dom funkar normalt, typ en kilometer eller så i bland.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bromsar.
Nope, standard belägg så att säga, och har kört ett hundratal mil eller längre med dom. Men man funder på ifall det kan bero på feltemas belägg som jag hade innan, har något med saken att göra. För dom "skadade/åverkade" mina skivor rejält i bromsytan.adrian_vg skrev:Är det banbelägg? Dessa kan ibland behöva lite tid på sig. Åtminstone har jag märkt det med en del sk "high-end"-belägg som ska vara lämpade för bana.blacken skrev:Det är det som är lite annorlunda på mina belägg, det tar en rejäl stund av innerligt bromsande innan dom funkar normalt, typ en kilometer eller så i bland.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bromsar.
Ah, jo, om du har otur kan BT-beläggen ställa till det.blacken skrev:Nope, standard belägg så att säga, och har kört ett hundratal mil eller längre med dom. Men man funder på ifall det kan bero på feltemas belägg som jag hade innan, har något med saken att göra. För dom "skadade/åverkade" mina skivor rejält i bromsytan.
Annars tror jag det är ganska vanligt att belägg måste bli lite varma innan de tar optimalt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Monterade SBS belägg bak i våras.
Har då fungerat alldeles utmärkt. Tysta och inget gnissel.
Det enda jag tyckte när de var nya att den tog dåligt men
blev bättre och bättre efter ngra kraftiga inbromsningar.
Kört i regn ngra gånger men ej märkt ngn märkbar sämre bromsverkan
vid de tillfällena
Har då fungerat alldeles utmärkt. Tysta och inget gnissel.
Det enda jag tyckte när de var nya att den tog dåligt men
blev bättre och bättre efter ngra kraftiga inbromsningar.
Kört i regn ngra gånger men ej märkt ngn märkbar sämre bromsverkan
vid de tillfällena
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Jag har också använt SBS:s belägg på andra hojar, utan några klagomål. Så man blir lite brydd över dom man nu har. Liasom är det torrt och varmt (över en 18-20 grader) så funkar beläggen som dom ska, men kallt och mycken väta så förvandlas dom till "Nortonbromsar". Misstänker att Feltemas belägg som satt tidigare har på något sätt fördärvat själva bromsytan på skivorna, dom ser inte friska ut jämfört med innan jag bytte till dom. Men som sagt det är bara en misstanke..HondaVFR skrev:Monterade SBS belägg bak i våras.
Har då fungerat alldeles utmärkt. Tysta och inget gnissel.
Det enda jag tyckte när de var nya att den tog dåligt men
blev bättre och bättre efter ngra kraftiga inbromsningar.
Kört i regn ngra gånger men ej märkt ngn märkbar sämre bromsverkan
vid de tillfällena
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Jag hade skeva bromsskivor och tyckte att nya skivor var ganska dyrt. Googlade lite och hittade RG Brakes, lämnade in skivorna till Hans för renovering/slipning.
Nu känns de som nya och har riktigt bra nyp.
http://www.rgbrakes.se/
Nu känns de som nya och har riktigt bra nyp.
http://www.rgbrakes.se/
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Skivorna blir inte för tunna efter denna fix?Tritanium skrev:Jag hade skeva bromsskivor och tyckte att nya skivor var ganska dyrt. Googlade lite och hittade RG Brakes, lämnade in skivorna till Hans för renovering/slipning.
Nu känns de som nya och har riktigt bra nyp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Kommer inte exakt ihåg hur mycket som slipades ner på skivan men det var inte mycket, c:a 0.2 mm om jag mins rätt. Skevheten efter slipningen var 0.07mm.
En orginalskiva får max "skeva" 0.25mm för att vara innanför tollerans.
Jag är riktigt nöjd med slipningen och kan starkt rekommendera RG Brakes.
En orginalskiva får max "skeva" 0.25mm för att vara innanför tollerans.
Jag är riktigt nöjd med slipningen och kan starkt rekommendera RG Brakes.
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: SBS-belägg och svag bromsverkan i väta
Tack för infon.Tritanium skrev:Kommer inte exakt ihåg hur mycket som slipades ner på skivan men det var inte mycket, c:a 0.2 mm om jag mins rätt. Skevheten efter slipningen var 0.07mm.
En orginalskiva får max "skeva" 0.25mm för att vara innanför tollerans.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!