Tack tack.
För att inte allt skulle gå helt smidigt så jävlades dessutom besiktningsingenjören på Dekra med mig när han tyckte att Viffern vägde 242kg med tom tank. Jooorå serrö! För deras våg (fyra plattor kopplade till nån dator) va krönt så den stämmer allt! I h**vete heller sa jag. Men jag hade inget att sätta emot tyvärr... Färutom att jag efteråt åkte bort till Svensk Bilprovning och deras våg visade 220-230kg. (läser bara jämna 10kg intervall).
Åkte tillbaka och Dekratomten sa att den går inte att lita på när det regnar och blåser så ute.
Fullständigt förbannad är jag. För med hans "uträkning" så fick jag en tjänste/skattevikt på 260kg, och en totalt tillåten lastvikt på 184kg.
Snabbt räknat innebär det att om jag som väger 95kg, tar med en passagerare som väger 75kg, så får inte skinnställ, hjälmar, handskar, boots, packväskor och packning överstiga 14kg. Jo man tackar ja!
Så den här vikten kommer han få så långt upp i stolgången att han ser rött när jag väl hittat ett institut som kan väga hojen ordentligt.
Inte för att det EGENTLIGEN spelar någon roll om man nu skulle bli stannad vid en flygande inspektion och man råkar va fullastad, för totalvikten är ändå 444kg på pappret och det är ju det som räknas. Men det är principen att rätt ska va rätt!