Som ovan. Vid vilken temperatur bör fläkten starta på min Vfr800 vtec-03? Den gick hela vägen upp till 104 igår utan att gå igång.
Finns det nåt som brukar fela på dessa modeller? Termostat? Fläktmotor? Eller liknande?
Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Ok! Tack så mycket! Då ska jag låta den gå lite högre i temp innan jag stänger av den i panik nästa gång! Bara för att veta att den fungerar som den ska.
Om jag inte missminner mig så stoppar vtec-hojarna automatiskt om det blir för hög temperatur. Har för mig att några vtec-hojar bara dog när vi körde Trollstigen förra året och startade igen när de hade kallnat lite grann. Någon som har mer koll på det?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Ajax skrev:Om jag inte missminner mig så stoppar vtec-hojarna automatiskt om det blir för hög temperatur. Har för mig att några vtec-hojar bara dog när vi körde Trollstigen förra året och startade igen när de hade kallnat lite grann. Någon som har mer koll på det?
Njae, tror inte det. Jag låg bakom den när det började rinna ur "översvämningsslangen" så jag sa till han.
När den kokte nästa gång, så tror jag, det berodde på för lite vätska. Inte helt säker där. De var 2 pers på hojen tror jag dessutom, så den fick jobba.
Maciver skrev:Ska inte vara några problem, har för mig att det är 107/108 grader.
Samma på generationen innan (98-01).
Mister skrev:Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Fast tempmätaren går ju bara till 114 grader C.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Mister skrev:Det där är inga problem o fläkten brukar startar därvid som ovan säger, inställd på det. Vatten under tryck samt utspädd med 50/50 glykol har väldigt hög kokpunkt, cirkus 120 grader. Är tempen över det, då är det dags att bli lite nervös ...
Fast tempmätaren går ju bara till 114 grader C.
Har du nån källa på det där med 114 grader maxtemp på givaren (finns det i manualen)? Det jag angav är den fysikaliska gränsen.
Funkar inte fläkten så går en motor i kok j-vligt snabbt och då spelar några få grader inte stor skillnad (been there done that...)
Mister skrev:Har du nån källa på det där med 114 grader maxtemp på givaren (finns det i manualen)? Det jag angav är den fysikaliska gränsen.
Inte mer än att tempen på mätaren inte visar mer än 114 grader, och då lät fläkten som ett reaplan innan tempen började sjunka igen.
Mister skrev:Funkar inte fläkten så går en motor i kok j-vligt snabbt och då spelar några få grader inte stor skillnad (been there done that...)
Åhå? Berätta mer!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Mister skrev:Fulquote, där tror jag .... om något reaplan vet jag inte mkt om...
Citatet hamnade fel. Och plattan är svår att redigera med... Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!