tersan skrev:Bra återupplivande! Jag har börjat se mig om efter ett nytt ryggskydd, mitt nuvarande UFO-skydd är inte bara testförlorare utan också j-t varmt... så nåt mer ventilerande vore trevligt. Dessutom ser jag att fler och fler förespråkar bröstplatta också.
Så jag är också nyfiken på erfarenheter kring Rukka, och andra märken också för den delen.
Rukka Air Outlast, den billigare modellen för ca en tusing, ventilerar som sjutton men skyddar inte för penetrationsskador enl Bikes test.
Skulle vilja ladda upp en pdf av testet men får inte...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Rukka Air Outlast, den billigare modellen för ca en tusing, ventilerar som sjutton men skyddar inte för penetrationsskador enl Bikes test.
Ska det kompromissas så gör jag hellre avkall på ventilationen än säkerheten... Så utmaningen blir att få högsta möjliga komfort givet "maximal" säkerhet.
Angående glidande ryggskydd, vinkla "läpparna" lite nedåt innan ni sätter ihop kardborren frampå magen,
reducerar glidandet ganska mycket, (tips från halvarsson försäljare).
T.
tersan skrev:Ska det kompromissas så gör jag hellre avkall på ventilationen än säkerheten... Så utmaningen blir att få högsta möjliga komfort givet "maximal" säkerhet.
Precis så. Rukkas värstingryggskydd kanske? Den ska visst ventilera ganska bra också. Åtminstone jmfm Halvarssons Track.
Tommy Gsson skrev:Angående glidande ryggskydd, vinkla "läpparna" lite nedåt innan ni sätter ihop kardborren frampå magen,
reducerar glidandet ganska mycket, (tips från halvarsson försäljare).
Det tvingas man göra ändå till slut, när luddet börjat bli slitet och man vill komma åt den innersta biten som inte är så sliten (än). Tack för tipset dock!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tommy Gsson skrev:Angående glidande ryggskydd, vinkla "läpparna" lite nedåt innan ni sätter ihop kardborren frampå magen,
reducerar glidandet ganska mycket, (tips från halvarsson försäljare).
T.
Tommy Gsson skrev:Angående glidande ryggskydd, vinkla "läpparna" lite nedåt innan ni sätter ihop kardborren frampå magen,
reducerar glidandet ganska mycket, (tips från halvarsson försäljare).
T.
Du menar så man får lite "birakaggehjälpattlyfta"
Hmm... kan inte påstå att jag har upplevt några problem med att skyddet glider upp, och nån större mage har jag inte heller. Sitter jag för still på hojen?
tersan skrev:Hmm... kan inte påstå att jag har upplevt några problem med att skyddet glider upp, och nån större mage har jag inte heller. Sitter jag för still på hojen?
Mitt glider upp runt tio cm innan den fastnar i nacken. Händer mest på bankörning, men även lite mer inspirerad körning på allmän väg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Var på Sulas och provade Rukkas Air Outlast, kostade 1200 kr. Remmarna runt grenen gör verkligen skillnad för passformen... Lutar åt att köpa det skyddet trots förbehållet i Biketestet om penetration genom hålen.
Tänker så här; det borde vara bättre att ha ett skydd som sitter där det ska (mha tex grenremmar), än ett aldrig så bra skydd som glider undan. Synd att Rukka inte har bröstplåt, men det får väl gå ändå.
Det var något av en upplevelse att ha Airskyddet på, kändes som det inte ens var där. Luftigt och bekvämt!
Det dyrare Rukkaskyddet hade de på Sulas hört talas om, men aldrig tagit hem. Det fanns även en viss tveksamhet om skyddet alls fanns kvar som modell.
Senast redigerad av adrian_vg den tis aug 21, 2012 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning:Androidtangentbordet suger...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Vat på Sulas och provade Rukkas Air Outlast, kostade 1200 kr. Remmarn runt grenen gör verkligen skillnad för passformen... Lutar åt a tt köpa det skyddet trots förbeHållet i Biketestet om penetration i hålen.
Tänker så här; det borde vata bättre att ha ett skydd som sitter där det ska, än ett aldrig så bra slydd som glider undan. Synd att Rukka inte har bröstplåt, men det får väl gå ändå.
Det var något av en upplevelse att ha Airslyddet på, kändes som det inte ens var där. Luftigt och bekvämt!
Det dyrare Rukkaskyddet hade de på Sulas hört talas om, men aldrig tagit hem. Det fanns även en viss tveksamhet om skyddet alls fanns kvar som modell.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Låter som en bra storlek... Fast vad är skillnaden mot den mer vanliga Air-modellen för 1200 till ordinarie pris?
Dyrskyddet har APS-materialet, det där materialet som är mjukt i normalfall men som stelnar till vid slag för att sen återgå till mjukläget. Nåt slags mirakelrymdålders-material. Lite tunnare än vanliga Air, men samma skydd och andning.
Edit: APS-skyddet rekommenderas tydligen av tyska Tourenfahrer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!