Finns det någon snäll själ på detta forum som skulle kunna göra mig en liten tjänst?
Jag behöver få kontakt med någon som har en VFR750F 86-89 (generation 1) som skulle kunna mäta diametern på splins-fästet till bromspedalen.
Ännu hellre om vi har någon ägare av sådan hoj som bor i Stockholmsområdet där jag antingen kan få låna bromspedalen några minuter (den är mycket lätt att plocka av, bara en skruv) alternativt att jag kommer förbi med min egen bromspedal och testar om den passar på splinsen.
Jag håller nämligen på med ett projekt att flytta/ändra fotpinnarna på min hoj och behöver då en kortare pedal. Jag har redan hittat en på en hojskrot, men jag vill inte köpa den innan jag vet att den passar på splinsen.
Hallå! Är det ingen som kan hjälpa till med den här lilla mätningen?
Jag har nu mätt min och splinsens största ytterdiameter på axeln som sitter på hojen är ca. 16 mm. Alltså inte spåret som skruver sitter i.
Snäll hjälp! Någon! Jag behöver det här måttet för att veta hur jag ska bygga vidare med mitt lilla projekt och om jag kan använda en pedal från VFR eller om jag får lösa det på något annat sätt.
Donner skrev:Hade gärna hjälpt dig men det enda jag kan mäta på är en 95:a och en 01:a.
Tack ändå. Egentligen räcker det med om nån känner nån som har en generation 1 och som ev. bor i närheten av vedebörande.
Jag har lagt upp en bild till på trådstartinlägget så man kan se jämförelsen. Bilden är ju inte skalenlig så det går inte att mäta. Däremot har jag konstaterat att bulten på min är en M8 och på VFR en M6. Men det behöver inte betyda att diametern på slinsen är olika, utan det kan bara vara för att VFR:ns pedal är av tunnare gods.
Vill bara meddela att det har löst sig... Eller rättare sagt inte. Brompedalen från VFR -86-89 har tyvärr betydligt mindre diameter på splinshålet än min och godset är så tunnt att det inte ens skulle vara möjligt att borra upp om man nu skulle vilja göra nya splins, vilket man inte vill.
Så... Det är alternativ B eller C som gäller.
B = Använda Tarozzis egna pedal och bygga något slags länksystem.
C = Ta någon annan bromspedal och såga och svetsa.
Jag tror mer på alternativ B, men det kan bli lite trångt. Vi får se, förhoppningsvis blir det ihopsättning under veckan.