Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!
Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?
Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
Jepson75 skrev:Har en liten fundering:
I min verkstadsmanual står det att motor ska rymma 3,9l olja efter ett vanligt oljebyte.
Jag får i 3l med god vilja.....dessutom stämmer inte det nya oljefiltret (har trippelkollat, det ska vara ett sådant) med det som sitter på....tyvärr är inte det någon markering kvar på det gamla oljefiltret så jag vet inte filtermodellen!
Med andra ord: Hur identifierar jag moroten i hojen....eller finns det olika varianter på morot till VFR´en? Är det troligt att originalmotorn kan vara bytt till något annat?
Ja, jag vet att man normalt sett inte byter motorolja INNAN filterbytet, men jag ska snart byta olja igen
I min instruktionsbok så står det "påfyll ungefär 3,0 liter rekommenderad olja"
sen ska man köra några minuter tomgång och kontrollera oljenivån.
Motorn rymmer totalt 4,0 liter om man dränerar den helt.
Tommy.
LinusE skrev:Vad e de som inte stämmer med filtret ?
Större på alla håll o kanter....har dock inte tagit loss det gamla ännu...men jag har aldrig varit med om så stora skillnader, framförallt inte i diameter tidigare...ska dock ta loss det o jämföra o se om jag bara är lätt paranoid eller nåt som tycker att skillnaden är väldigt markant!
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting
Tackar!
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)
LinusE skrev:De är gängning o gummi som avgör.
Finns stora o små beroende på tillverkare.
Ett biltema filter till en civic e mycke större än ett honda orginal men passar ändå t.ex
Aha, jag som bara varit förskonad från så stora skillnader tidigare Dessutom, var en dåligt inskannad, dåligt utskriven PDF av verkstadsmanualen, så vad som såg ut som 3,9 nog ska vara 3,0l...så då stämmer säkerligen allting
Tackar!
Det finns två typer av originalfilter till VF och VFR. Ett lite större (både diameter och längd) som satt på 80-tals VF och VFR och ett mindre som åtminstone tidigare hade mittnummer MM9 (Hondas original reservdelsnummer, i detta fall 15410-MM9-013).
Man kan använda vilket som.