SportTourer skrev:
Förresten - är det någon som lyckats bli av med vridmomentsdippen mellan 4000-5500 varv?
Är det inte det PAIR och Flapper moddarna fixar?? Eller?
Har inget minne av att jag har kvar den tvekan efter att jag gjorde dem.
De är kvar, bara inte lika markerade. Oftast iaf. Är inte för alla som det funkar med PAIR/flapper.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har gjort en någorlunda sammanställning av helgens resa till Danmark.
Totalt blev det 120 mil, ca 80 var motorväg med en snitt hastighet på ca allt från 80 (ca 5 mil) - 150 knyck, oftast runt 130, resten gick i makligt 70 - 90 tempo, nästan ingen stadskörning alls. MEN i ca 20 mil hade jag ett 35 kg tungt tält med på hojen och det blåste mycket.
Det gick åt ca 77 liter soppa alltså blir det ca 0,64 milen.
Nu har jag PC5 på hojen och den är inte bänkad men jag har en Autotune som håller på att ställa in min PC5, men det tar tid. Just nu har jag en Fuel to air ratio på 13,2 - 13,4 (har egentligen ingen aning på hur det ska vara, tips mottages tacksamt).
Min Air/fuel ligger ganska exakt på 13 och är bänkad, förbrukning ca 0,55 men i alperna slog jag rekord med 0,46. Tror aldrig jag varit över 0,6 faktiskt. Tror det lönar sig att bänka din hoj.
_______________________________________ VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD* CBF1000A brukshojen *SÅLD* Kör husbil numera
Maciver skrev:Nu har jag PC5 på hojen och den är inte bänkad men jag har en Autotune som håller på att ställa in min PC5, men det tar tid. Just nu har jag en Fuel to air ratio på 13,2 - 13,4 (har egentligen ingen aning på hur det ska vara, tips mottages tacksamt).
Sikta på 12, ska vara bättre så och mer marginal när motor vill köra magrare. Åtminstone enl Turbo-Andersson.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det betvivlar jag inte! Fast det vore kul att se vad som går att uppnå med ett sprut som går att mappa ordentligt, borde finnas mer att hämta inte minst när det gäller förbrukningen.
Det betvivlar jag inte! Fast det vore kul att se vad som går att uppnå med ett sprut som går att mappa ordentligt, borde finnas mer att hämta inte minst när det gäller förbrukningen.
Absolut! Om det är det man vill.
När Turbo-Andersson mappade frågade han först vad jag ville uppnå. Bra bränsleförbrukning kom aldrig upp i diskussionen, annat än som helt underordnat "att motorn ska gå bra".
Jag vill tro att han lyckades rätt bra. Lite mer än 104 hk på bakhjulet (och med katten kvar inte desto mindre) på en fjorton år gammal hoj är inte så illa pinkat!
Gnäller ju en del på min förbrukning då och då, men wtf typ, motorn går som en dröm sen efter mappningen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tillbaka efter långresa till västkusten kan jag bidra med lite förbrukningssiffror. Hojen var ganska fullpackad med tre väskor bak och tankväska, ibland även passagerare.
Första tanken gick åt till 50 % snabb landsvägskörning och 50 % motorväg (konstant 120). Resultat: 0,49 l/mil.
Andra och tredje tanken blev snäppet mer motorväg och stadskörning, 0,55 l/mil.
Är väl helt okej tycker jag, och den här gången verkar landsvägskörningen ha sänkt förbrukningen lite. Å andra sidan körde jag nog mer aggressivt under andra och tredje tanken.