Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
EDIT 2020-04-19: Sorry för att bilderna inte funkat på länge. Dropbox stödjer inte direktlänkning längre.
Forumet tillåter endast tre bilder. jag har ingen annan stans å lägga dom. HÄr är iaf alla bilder till guiden samlade.
https://www.dropbox.com/sh/38cx3460g0c2 ... Oqysa?dl=0
Hur vet jag om min stator är dålig?
- Mät spänningen på batteriet. På tomgång ska det vara strax under 15V på batteriet.
- Mät spänningen på statorn. Tre ledare går från statorn på vänstra sidan (se bild steg 3) till kontaktstycket på högra sidan bredvid regulatorn. Lite osäker här på vad det SKA vara. Det sägs att man ska ha ca 60V växelspänning (AC) mellan faserna (stiften) vid 5000rpm. Det blir högre spänning desto högre varvtal. Jag hade 0.1V på alla mina när den brunnit upp oavsett varvtal. Med nya statorn runt 3V på tomgång.
- Om du får problem med långsam laddning om du har extra uttag för att ladda telefonen tex. Vissa laddare rent av kanske ej funkar. Speciellt strömkrävande.
- Visuell inspektion. Är några spolar mörkare är det ett tecken på att statorn gått varm och kommer förmodligen gå sönder inom en snart framtid. Detta är ej smidigt då du måste skaffa ny packning och täta om. Samt att motorns olja rinner ut. Bilden nedan är min stator. Jag har haft problem ett tag med att min mobil inte laddas upp riktigt när man kör GPS eller liknande. Inte riktigt undersökt varför. I en långfärd började det hända konstiga grejer. Halvljuset slockande, instrumentet slocknade och sedan till slut dog hela tändningen. Då var batteriet helt tomt. Statorn hade brunnit och min hoj levde på strömmen som fanns kvar i batteriet. Sen var det kört...
Inköp av ny stator
- Honda tar runt 5500kr för en ny. Det är väldigt mycket pengar.
- Jag har köpt min på Amazon i USA av "Ricks Motorsport Electronics". Totalt kostnad med importavgift och tull mm. Mellan 1600-1700kr. Svårt att säga om den är bra än då jag vet det om några tusen mil förmodligen
Hur byter jag min stator?
Vad som behövs:
- Ny packning. 150kr Honda original. Artnr: 11636-mcw-010. Alternativt bara köra med någon packningssilikon. Vet ej om det blir bra.
- Packningssilikon för att täta skarvarna i motorblocket och kabelgenomföringen.
- Ny stator. Magneterna som snurrar runt tror jag aldrig blir dåliga. Det om dom blir fysiskt skadade möjligtvis.
- Oljeuppsamlare. Olja kommer rinna ut från generatorhuset. Kanske lika bra att göra ett riktigt oljebyte samtidigt?
- Snöre, kabel eller liknande för att dra igenom kabeln över motorn. Trångt som fan!
- Verktyg. Insex, (torx enligt manualen fanns ej på min). Sexkantshylsor. Förlängare. Träklubba eller hammare med träbit.
1. Börja med att riva ner vänster och höger sidorkåpor.
2. Lossa på kylarvattenbehållaren och häng fast den med någon tråd åt vänster sida så slipper du koppla ur slangen. Den lilla överrinningsslangen är bara lossa på.
3. Koppla ur statorkabeln på höger sida. Man behöver inte ta bort allt som det står i manualen.
4. Bind fast ett snöre eller dyl ordentligt i kontakten. Du vill INTE att den ska lossna inne halvvägs.
5. Dra genom kabeln till stators sida så snöret följer med. Underlättar en hel del att kunna dra tillbaka nya kabeln i snöret sen. Man ser inte ett skit under insuget mm. Enligt servicemanualen ska man ta bort tanken, luftburken, div kablar å grejer. Jag tog bort tanken för att jag trodde att jag skulle se mer. Hjälpte inte mycket. Så det behövs ej.
6. Koppla ur kablage som är i vägen för generatorn. Lossa 8st skruvar runt kåpan. Kom ihåg hur kabelhållaren satt längst ner. Alla skruvar är lika långa.
7. Ställ din oljeuppsamlare under generator kåpan. Osäker på hur mycket som egentligen rinner ut då jag redan tömt för oljebyte innan.
Lossa på kåpan. Detta kan vara ganska svårt. Man får knacka på den med klubban eller hammare med träbit tills packningen släpper. Dessutom hålls den tillbaka av extremt starka magneter.
8. Ryck loss 2st styrpinnar för kåpan. Detta för att underlätta rengöring av gammal packning.
9. Lossa fem skruv på stator (insex) och kabelklämma. Ta bort din grillade stator.
10. Skrapa rent plåtytorna från gammal packning utan att repa för grovt! Fönsterskrapa funkar bra på kåpan. På motorblocket får man använda någon mindre skrapa. Man vill helst inte repa upp magnethjulet samt att det är jävligt trångt. Passa även på att torka rent inne i generator huset från skräp som oljan lämnat.
11. På originalstatorn sitter det en kabelhållare på undersidan. Den hoppade jag över på min nya stator då själva ledningarna som går ut till spolarna var på just baksidan av den nya statorn. Det gjorde att kabelhållaren gneds mot trådarna och det kändes inte så bra. Ville inte skrapa av isoleringen. Kabeln låg på sin plats utan den ändå.
12. Montera nya statorn. Går i princip inte att sätta skruvarna fel för hålen matchar ej om du inte har den i rätt position.
Skruvarnas skall dras med 12Nm enligt Honda. Kan vara bra att ta locktite på skruvarna för säkerhets skull.
Kabeln ska ligga i en fåra i locket sen gå under klämman som man lossade på.
13. Sätt tillbaka styrpinnarna i motorblocket.
14. När du rensat bort gamla packningen. Gegga på packningssilikon i dom två motorskarvarna på höger och vänster sida så att det blir tätt under packningen. Akta så det inte hamnar silikon inne i generatorhuset. Sätt sedan på den nya packningen.
15. När du pressat ner kabelgenomföringen i kåpan. Pressa ner massa tätningsmedel i gummiskarven så det fylls upp och blir tätt.
16. Allt är monterat i kåpan och dags att sätta fast den. Ta det väldigt försiktigt och håll i den hårt. Magneterna kommer slita kåpan ur händerna på dig. När detta händer se till att du har den mitt för magnethjulet. Annars är det risk att kopparisoleringen skrapas av! (har ej geggat kontakten på bilden här)
17. Skruva tillbaka kåpan och kabelhållaren.
18. Koppla på nya kabeln på dragsnöret du lämnat genom motorn tidigare. Det är riktigt pilligt men går att dra igenom den.
19. Sätt tillbaka alla kablar och slangar behållare mm. Häll tillbaka oljan eller slutfört ev oljebyte.
20. Nu har du upp till 15V laddström på batteriet vid tomgång
Forumet tillåter endast tre bilder. jag har ingen annan stans å lägga dom. HÄr är iaf alla bilder till guiden samlade.
https://www.dropbox.com/sh/38cx3460g0c2 ... Oqysa?dl=0
Hur vet jag om min stator är dålig?
- Mät spänningen på batteriet. På tomgång ska det vara strax under 15V på batteriet.
- Mät spänningen på statorn. Tre ledare går från statorn på vänstra sidan (se bild steg 3) till kontaktstycket på högra sidan bredvid regulatorn. Lite osäker här på vad det SKA vara. Det sägs att man ska ha ca 60V växelspänning (AC) mellan faserna (stiften) vid 5000rpm. Det blir högre spänning desto högre varvtal. Jag hade 0.1V på alla mina när den brunnit upp oavsett varvtal. Med nya statorn runt 3V på tomgång.
- Om du får problem med långsam laddning om du har extra uttag för att ladda telefonen tex. Vissa laddare rent av kanske ej funkar. Speciellt strömkrävande.
- Visuell inspektion. Är några spolar mörkare är det ett tecken på att statorn gått varm och kommer förmodligen gå sönder inom en snart framtid. Detta är ej smidigt då du måste skaffa ny packning och täta om. Samt att motorns olja rinner ut. Bilden nedan är min stator. Jag har haft problem ett tag med att min mobil inte laddas upp riktigt när man kör GPS eller liknande. Inte riktigt undersökt varför. I en långfärd började det hända konstiga grejer. Halvljuset slockande, instrumentet slocknade och sedan till slut dog hela tändningen. Då var batteriet helt tomt. Statorn hade brunnit och min hoj levde på strömmen som fanns kvar i batteriet. Sen var det kört...
Inköp av ny stator
- Honda tar runt 5500kr för en ny. Det är väldigt mycket pengar.
- Jag har köpt min på Amazon i USA av "Ricks Motorsport Electronics". Totalt kostnad med importavgift och tull mm. Mellan 1600-1700kr. Svårt att säga om den är bra än då jag vet det om några tusen mil förmodligen
Hur byter jag min stator?
Vad som behövs:
- Ny packning. 150kr Honda original. Artnr: 11636-mcw-010. Alternativt bara köra med någon packningssilikon. Vet ej om det blir bra.
- Packningssilikon för att täta skarvarna i motorblocket och kabelgenomföringen.
- Ny stator. Magneterna som snurrar runt tror jag aldrig blir dåliga. Det om dom blir fysiskt skadade möjligtvis.
- Oljeuppsamlare. Olja kommer rinna ut från generatorhuset. Kanske lika bra att göra ett riktigt oljebyte samtidigt?
- Snöre, kabel eller liknande för att dra igenom kabeln över motorn. Trångt som fan!
- Verktyg. Insex, (torx enligt manualen fanns ej på min). Sexkantshylsor. Förlängare. Träklubba eller hammare med träbit.
1. Börja med att riva ner vänster och höger sidorkåpor.
2. Lossa på kylarvattenbehållaren och häng fast den med någon tråd åt vänster sida så slipper du koppla ur slangen. Den lilla överrinningsslangen är bara lossa på.
3. Koppla ur statorkabeln på höger sida. Man behöver inte ta bort allt som det står i manualen.
4. Bind fast ett snöre eller dyl ordentligt i kontakten. Du vill INTE att den ska lossna inne halvvägs.
5. Dra genom kabeln till stators sida så snöret följer med. Underlättar en hel del att kunna dra tillbaka nya kabeln i snöret sen. Man ser inte ett skit under insuget mm. Enligt servicemanualen ska man ta bort tanken, luftburken, div kablar å grejer. Jag tog bort tanken för att jag trodde att jag skulle se mer. Hjälpte inte mycket. Så det behövs ej.
6. Koppla ur kablage som är i vägen för generatorn. Lossa 8st skruvar runt kåpan. Kom ihåg hur kabelhållaren satt längst ner. Alla skruvar är lika långa.
7. Ställ din oljeuppsamlare under generator kåpan. Osäker på hur mycket som egentligen rinner ut då jag redan tömt för oljebyte innan.
Lossa på kåpan. Detta kan vara ganska svårt. Man får knacka på den med klubban eller hammare med träbit tills packningen släpper. Dessutom hålls den tillbaka av extremt starka magneter.
8. Ryck loss 2st styrpinnar för kåpan. Detta för att underlätta rengöring av gammal packning.
9. Lossa fem skruv på stator (insex) och kabelklämma. Ta bort din grillade stator.
10. Skrapa rent plåtytorna från gammal packning utan att repa för grovt! Fönsterskrapa funkar bra på kåpan. På motorblocket får man använda någon mindre skrapa. Man vill helst inte repa upp magnethjulet samt att det är jävligt trångt. Passa även på att torka rent inne i generator huset från skräp som oljan lämnat.
11. På originalstatorn sitter det en kabelhållare på undersidan. Den hoppade jag över på min nya stator då själva ledningarna som går ut till spolarna var på just baksidan av den nya statorn. Det gjorde att kabelhållaren gneds mot trådarna och det kändes inte så bra. Ville inte skrapa av isoleringen. Kabeln låg på sin plats utan den ändå.
12. Montera nya statorn. Går i princip inte att sätta skruvarna fel för hålen matchar ej om du inte har den i rätt position.
Skruvarnas skall dras med 12Nm enligt Honda. Kan vara bra att ta locktite på skruvarna för säkerhets skull.
Kabeln ska ligga i en fåra i locket sen gå under klämman som man lossade på.
13. Sätt tillbaka styrpinnarna i motorblocket.
14. När du rensat bort gamla packningen. Gegga på packningssilikon i dom två motorskarvarna på höger och vänster sida så att det blir tätt under packningen. Akta så det inte hamnar silikon inne i generatorhuset. Sätt sedan på den nya packningen.
15. När du pressat ner kabelgenomföringen i kåpan. Pressa ner massa tätningsmedel i gummiskarven så det fylls upp och blir tätt.
16. Allt är monterat i kåpan och dags att sätta fast den. Ta det väldigt försiktigt och håll i den hårt. Magneterna kommer slita kåpan ur händerna på dig. När detta händer se till att du har den mitt för magnethjulet. Annars är det risk att kopparisoleringen skrapas av! (har ej geggat kontakten på bilden här)
17. Skruva tillbaka kåpan och kabelhållaren.
18. Koppla på nya kabeln på dragsnöret du lämnat genom motorn tidigare. Det är riktigt pilligt men går att dra igenom den.
19. Sätt tillbaka alla kablar och slangar behållare mm. Häll tillbaka oljan eller slutfört ev oljebyte.
20. Nu har du upp till 15V laddström på batteriet vid tomgång
- Bilagor
-
- generator_kapa_skruvar.jpg
- (78.24 KiB) Inte nerladdad ännu
-
- bbq_stator_baksidan.jpg
- (108.95 KiB) Inte nerladdad ännu
-
- bbq_stator.jpg
- (127.74 KiB) Inte nerladdad ännu
Senast redigerad av feffe den sön apr 19, 2020 22:26, redigerad totalt 6 gång.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Och glöm inte "Locktite" eller liknande på alla bultarna som håller statorn på plats, ingen höjdare om dom skulle skaka loss när man ligger på en omkörning med en 6000-8000varv eller mer på knoten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Det är nog ingen dum idéblacken skrev:Och glöm inte "Locktite" eller liknande på alla bultarna som håller statorn på plats, ingen höjdare om dom skulle skaka loss när man ligger på en omkörning med en 6000-8000varv eller mer på knoten.
VFR 800 VTEC 2006 Xenon PC5 | VFR 750 1991 - Såld
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
förexten medans vi snackar brunnen generator, ingen som behöver en obetydligt begagnad stator vfr 750 -91?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Ska vara ca 60-70 V vid 5000 rpm.
Man brukar inte mäta vid högre varv än så. Regulatorn är tänkt att klippa spänningen efter 5000 rpm, så det är väl därför man mäter vid just 5000 rpm.
Man brukar inte mäta vid högre varv än så. Regulatorn är tänkt att klippa spänningen efter 5000 rpm, så det är väl därför man mäter vid just 5000 rpm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Då var det troligen min tur att byta stator, kan någon bekräfta att det är statorn?
Här är en liten logg på värden.
Diodtest (multimeter ställd på diodläge, avger ljud vid sluten krets)
Fas 1-2: PIP
Fas 1-3: PIP
Fas 2-3: PIP
Fas 1 mot jord: inget pip
Fas 2 mot jord: inget pip
Fas 3 mot jord: inget pip
Ohm-test (multimeter ställd på 200ohm)
Fas 1-2: 00,3
Fas 1-3: 00,3
Fas 2-3: 00,3
Volt-test (multimeter på 200 V växelström)
Tomgång
Fas 1-2: 2V
Fas 1-3: 1,8V
Fas 2-3: 1,6V
Fas 1 mot jord: 1,1V
Fas 2 mot jord: 1,2V
Fas 3 mot jord: 1V
Vid gas (upp till ca 4000 rpm) ingen ökning på någon av volt-mätningarna.
Kan någon bekräfta att det är stator fel eller vad det annars är?
Ohm-test på laddningsregulator visar att alla kretsar är hela i den.
Här är en liten logg på värden.
Diodtest (multimeter ställd på diodläge, avger ljud vid sluten krets)
Fas 1-2: PIP
Fas 1-3: PIP
Fas 2-3: PIP
Fas 1 mot jord: inget pip
Fas 2 mot jord: inget pip
Fas 3 mot jord: inget pip
Ohm-test (multimeter ställd på 200ohm)
Fas 1-2: 00,3
Fas 1-3: 00,3
Fas 2-3: 00,3
Volt-test (multimeter på 200 V växelström)
Tomgång
Fas 1-2: 2V
Fas 1-3: 1,8V
Fas 2-3: 1,6V
Fas 1 mot jord: 1,1V
Fas 2 mot jord: 1,2V
Fas 3 mot jord: 1V
Vid gas (upp till ca 4000 rpm) ingen ökning på någon av volt-mätningarna.
Kan någon bekräfta att det är stator fel eller vad det annars är?
Ohm-test på laddningsregulator visar att alla kretsar är hela i den.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Du ska ha ca 70volt mellan faserna 1-2 2-3 3-1 när du varvar på, och du har för lite ohm mellan faserna = kortis.
Så ja den är kass tyvärr.
Tommy
Så ja den är kass tyvärr.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
mycket bra guide!
VFR-750-90 Min första men inte sista VFR... nu ägare till min 3:e VFR en -05
Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt
Röd VFR-90 såld
Röd VFR-01 såld
Röd VFR-05 köpt
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Står 12nm i verkstadshandbolen.
- Bilagor
-
- File 2016-08-22 21 24 16.jpeg (92.44 KiB) Visad 21007 gånger
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
T.
Senast redigerad av Tommy Gsson den mån aug 22, 2016 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Sorry .. såg nu att det var kåpan som det gällde .. står inget moment på den i verkstadshandboken heller .. men det står att den
hålls på plats magnetiskt och att man ska vara försiktig.
hålls på plats magnetiskt och att man ska vara försiktig.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Då får det vara som det är.Tommy Gsson skrev:Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
T.
Tack.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Ja 10-14 Nm brukar vara standard för M6 skruvar. Själv brukar jag inte dra motorkåpskruvar med moment utan använder en lednyckel (8-10) och drar med två fingrar för att få lite bättre känsla.Tommy Gsson skrev:Finns inte specifikt uppgivet så då är det standardmoment vilket är 10Nm för M6 sexkantskruv/mutter.Maciver skrev:Någon som vet vilket moment man ska dra statorkåpans skruvar med, hittar inget moment i Haynes? Har dragit de med 12 Nm just nu men tycker det känns lite klent.
Grundtanken är att ju större nyckel och ju bättre grepp med handen, desto sämre känsla. Så bästa känsla får man med en liten kort 10 mm. U-ring nyckel. nackdelen är att det är svårt att komma åt skruvarna på kåpan med en sån.
Mina favoverktyg är: 1. 3/8" spärrskaft, 2. Lednycklar, 3. 1/4" spärrskaft 4. 1/2" spärrskaft men då bara till M10 och uppåt.
Sen finns det ju såna här grejer också, men det är väl inte direkt att rekommendera för hojmeck http://shop.otdtools.se/handverktyg/hyl ... 4-tum/1000
Saftiga priser också
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Guide: Byte stator i generator VFR 800 Gen6
Jag håller på och byter Statorn på min just nu.
Hur lyckades du få tillbaka den nya kontakten över till andra sidan?
Är det bara TÅLAMOD som gäller?
Hur lyckades du få tillbaka den nya kontakten över till andra sidan?
Är det bara TÅLAMOD som gäller?
VFR -03