Tommy Gsson skrev:Ähh.. Bara tänkte att nu när det ända var offtopic såå...
T.
Det brukar spår ur ändå, borde väl du veta vid det här laget. Men vi kanske ska försöka hålla oss till ämnet. Tillbaks i ledet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hondaman skrev:Ser ut som att du har fel verktyg.
Jämför med bilden i Conseals inlägg.
Lite sent, men... Verktyget i bild används för att ställa bakstötdämparens förspänning. Det är *inte* rätt verktyg att använda för kedjespänningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Conseal skrev:Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??
Conseal skrev:Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??
Conseal skrev:Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
Ej vad som står i manualen. Spänningen ska kontrolleras på centralstödet enligt boken. Vem har rätt egentligen??
Står det vilket spel det ska vara?
Jo, det står att det ska vara 20-30mm spel, mellan dreven, med hojen på centralstödet. Den manualen avser ju vfr800 98-01 dock, vet ej om det är annorlunda på v-tech?
Då har nog både du och conceal rätt. Kedjan ska vara lagom spänd när man sitter ner. Har du rätt inställning och fungerande fjädring så fungerar nog manualens rekommendation.
Conseal skrev:Om kedjan är lagom spänd när den står på centralen så är den för hårt spänd. Kedjan skall vara lagom ståendes på 2 hjul med person på .. är stor skilnad och påverkar slitage på både kedja och drivaxel om det felar.
Litet tips
Så är det jag är lärd också. Dock står det inte så i manualen, utan att man skall justera med hojen på centralstödet och då med 15-25 mm slack.
EDIT: Mitt svar ang slack gäller RC36 1992.
EDIT2: Såg att frågan angående sätt att justera på, redan var ställd i tråden.