Håller på och letar en första hoj efter kortet, och stötte på en VFR 750, och sedan detta forum när jag googlade lite

Funderade först på en nyare hoj (2008-2010) med ABS och skön kompromiss mellan sport och touring. Har bl.a. tittat på Yamaha FZ6 S2. Nackdelen med en sådan hoj, för mig då, är dels inköpskostnaden (35-45k) samt försäkringen (ca 8k per år) som är ganska hög i början. Har råd, men är student så ekonomin skulle få en del stryk.
Har inte funderat lika mycket på en äldre hoj förrän jag hörde att en kollega på sommarjobbet funderar på att sälja sin. Fördelen med en äldre hoj är just nackdelen med en äldre hoj mestadels - billigare inköp (han vill ha runt 10k för den) och försäkringen (klassikerförsäkring, c:a 1.5k per år?).
Men, jag har lite frågetecken som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig lite med.
Jag har en bild i huvudet att en äldre hoj = mer mekande. Jag tycker i och för sig att det är kul att bygga, pyssla, meka o.s.v. Men just mekande har jag nästan noll erfarenhet av. Dessutom har jag ingenstans att vara (ingen riktig verkstad) och knappt några verktyg. Ej heller någon kunnig person i närheten som kan vägleda mig, ev. kan jag få lite tips och hjälp på sommarjobbet.
Hojen det handlar om är en VFR 750 från 1986. Om jag minns och förstått rätt ser det ut ungefär såhär:
* har gått c:a 14400 mil
* drivpaket etc är hyfsat nybytt
* packboxarna behöver bytas (den ena läcker), han har nya och de följer med köpet
* backdäcket behöver bytas hyfsat snart
* ena fästet till backspegeln är brutet (den sitter dock fast, men är lite sned), lite smårepor på ena sidan (den är nedlagd i låg hastighet en gång)
* såvitt jag förstått är batteriregulatorn eller ventilerna genomgångna alls (iaf inte av honom verkar det som, köpte den 2010 då den gått c:a 8000/9000 mil)
* bromsbeläggen behöver bytas fram
* en del motorskruvar etc är rätt rostiga (men de går säkert att polera upp)
* mjuka packväskor medföljer, samt främre kåpor (ej monterade)
Det jag tänker på är dels hur svårt det är att byta packboxar/belägg och dels hur ni ser på att den gått över 14000 mil utan att motorn (kanske han verkar inte ha gjort det, vet dock inte innan) gåtts igenom. Min största rädsla är att jag, med min tur, ska hinna köra lite, byta backdäck, och sedan säckar hojen ihop med något fel som kostar nästan lika mycket som hojen att laga (och som jag knappast kan göra själv). Han (kollegan som säljer) har sagt att han kan hjälpa mig byta bromsbelägg, men inte riktigt orkar byta packboxar (han vill bli av med hojen, inte meka mer med den, och det förstår jag).
Är det någonting mer jag borde fråga mig själv annars? Tyckte den var kul att provköra, även fast det var läskigt att prova att nypa till lite med bromsen när man låg i 90 km/h (bara kört ABS innan). Hojen verkar vara i bra skick annars (jag kan dock väldigt lite om motorcyklar än så länge, och har få referenser), och kollegan verkar vara schysst som person.
Kan skicka med en liten bild också --- KLICKA HÄR
Tack på förhand!