Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Jag har en rent hypotetisk tanke,
skulle det vara genomförbart att sätta en motor ifrån gen 5 i ett chassi från gen 6??
Klart det skulle vara genomförbart men hur mycket arbete skulle det innebära?
Är det samma fästen för motorerna? Måste hela elsystemet bytas? Eller "bara" elen för motorstyrning och insprutning?
Om ni som har mekat MYCKET har koll på detta och självklart andra med så skulle det vara kul med lite tankar och lite extra kunskap för mig.
I dagsläget är detta rent hypotetiskt frågat, men jag gillar den gamla 800 motorn bättre och för att inte tala om ventiljusteringen. Sedan verkar det vara lättare att få tag på begagnade kompressorer till gen 5
Så ni som har kunskap hjälp mig att börja spåna
skulle det vara genomförbart att sätta en motor ifrån gen 5 i ett chassi från gen 6??
Klart det skulle vara genomförbart men hur mycket arbete skulle det innebära?
Är det samma fästen för motorerna? Måste hela elsystemet bytas? Eller "bara" elen för motorstyrning och insprutning?
Om ni som har mekat MYCKET har koll på detta och självklart andra med så skulle det vara kul med lite tankar och lite extra kunskap för mig.
I dagsläget är detta rent hypotetiskt frågat, men jag gillar den gamla 800 motorn bättre och för att inte tala om ventiljusteringen. Sedan verkar det vara lättare att få tag på begagnade kompressorer till gen 5
Så ni som har kunskap hjälp mig att börja spåna
VFR -03
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2158
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Wargen har kört med bägge I sin RVF. (ja inte samtidigt då)
Tommy.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Fullt möjligt med gen 5 motor i vtec chassi. Ska se om jag hittar länk efter jobbet
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Hoppla!Frippe skrev:Sedan verkar det vara lättare att få tag på begagnade kompressorer till gen 5
Detta kan bli riktigt intressant.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Allt är ju bara hypotetiskt
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.
Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.
Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi
VFR -03
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Nej, nu tycker jag att du ska prata mer om det där med kompressor Frippe. Vad för hypotetiska planer har du, och hur vet du att det är enklare med kompressor för gen 5?Frippe skrev:Allt är ju bara hypotetiskt
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.
Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi
Det antyds att du luskat runt en del...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Har antagligen med VTEC-systemet att göra. Med en tryck-å-pys vill man nog att alla svampar öppnar hela tiden, dessutom är nog FI-motorn mer sprängsäker med sin kuggdrivning.adrian_vg skrev:Nej, nu tycker jag att du ska prata mer om det där med kompressor Frippe. Vad för hypotetiska planer har du, och hur vet du att det är enklare med kompressor för gen 5?Frippe skrev:Allt är ju bara hypotetiskt
Min hoj funkar ju perfekt just nu. Men skulle var kul med kunskapen av vad som kommer behöva göras.
Så om en motor från en VTEC och en vanlig 800 passar i ett RVF chassi, så borde det ju rimligtvis funka att peta i en vanlig 800 motor i ett VTEC chassi
Det antyds att du luskat runt en del...
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Det är så tråkigt att dom enda gånger jag har sett några kompressorkit till salu så har det varit till gen 5
Men jag ska ju inte göra något nu, bara hypotetiskt.... och ekonomiskt
Men jag ska ju inte göra något nu, bara hypotetiskt.... och ekonomiskt
VFR -03
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Var i hela fridens namn har du sett såna??Frippe skrev:Det är så tråkigt att dom enda gånger jag har sett några kompressorkit till salu så har det varit till gen 5
De enda jag har sett har varit de där nya ouppnåeliga kompressorsatserna från Toro för ca 40 kkr, innan de slutade tillverkas.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Det var ett tag sedan, men det är Toro kit jag sett och då bara till gen 5, aldrig något till gen 6.
VFR -03
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Dem hann ju sälja några flera kompressorpaket till gen 5 än gen 6 så det borde logiskt nog finnas flera gen 5 delar på beg marknaden
"Bättre än HD"
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.
En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.
En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Farbror Honda ringde och hade synpunkter?skyfly skrev:Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.
En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Varför skulle dom bry sig? Man får väl göra vad man vill med sin hoj.adrian_vg skrev:Farbror Honda ringde och hade synpunkter?skyfly skrev:Var har ni sett några kompressor kit till salu? Har letat en hel del efter ett kit men bara sett ett till Gen 6 som såldes ganska snabbt.
En annan synpunkt är hur märkligt det är att Toro kittet gick upp i rök precis när allt verkade fungera som det skulle.
Efter år av utveckling och kostnader beslutar han att sluta tillverka dom fast att efterfrågan fanns.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Rent hypotetiskt, en Gen 5 motor i ett Gen 6 chassi.
Jag spekulerade. Jag tycker om att spekulera. Man skulle kunna säga att spekulation är en livsstil för mig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!