Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Off-topictråden del8

#106 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Villhafaktorapstor...
https://www.youtube.com/watch?v=t1lrqgALlEU
Liknar väldigt mycket den där Öekomobilen ("Emil") som byggde på en BMW K100RS från ca mitten av 80-talet.
Är Monotracer en vidareutveckling?
Ecomobile heter dom och ja det är 2.0 så att säga.
https://www.youtube.com/watch?v=VbdkZB9-Sd4
Skulle vara apcoolt att få testa en sådan..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#107 Inlägg av adrian_vg »

Jag skulle få panik pga stödhjulen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#108 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag skulle få panik pga stödhjulen...
Du får ju panik när du ser att jag eller Tyrannosaurus loggar in på forumet. :lol:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#109 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
Du får ju panik när du ser att jag eller Tyrannosaurus loggar in på forumet. :lol:
:laugh :wink:

Om man kör lite för inspirerat med Monotracer https://www.youtube.com/watch?v=es0y0y4cIrg
Skulle vara kul att testa, men på nåt sätt känns det fel att sitta i en stol och lägga ner. Känns lite som om man ska gå i backen om man fäller upp stödhjulen för tidigt, jag vet ju bara hur det är om man inte är hundra med när man ska ut i en korsning så kan det bli lite vingligt innan man har fått lite fart.

Men känslan lär ju vara en helt annan att sitta i en stol, dessutom gör väl den långa hjulbasen att det blir ganska stabilt i sig.
Men vad händer när man får ett släpp på regn eller grus? *Badunk!*

Sen har vi förstås den här varianten som kombinerar allt https://www.youtube.com/watch?v=AOfuAjXP4cs
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#110 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Inte då!
Men lite vaksam blir jag allt. :wink:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#111 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Sen har vi förstås den här varianten som kombinerar allt https://www.youtube.com/watch?v=AOfuAjXP4cs
Ingår Star Trek-kläderna?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#112 Inlägg av blacken »

Men vad händer när man får ett släpp på regn eller grus? *Badunk
och vad händer samma situation med en vanlig hoj? Bara ett diskret "badunk"? snarare "skrammelavbarafadderuttantjoklabangsprioiigngionggongkplingdingdingsmurfsmurfglunk!"
Och stödhjulen fälls ut automatiskt vid låg hastighet. Skulle dock vara kul att få testa en ett tag.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#113 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Sen har vi förstås den här varianten som kombinerar allt https://www.youtube.com/watch?v=AOfuAjXP4cs
Ingår Star Trek-kläderna?
Troligen inte, men kanske en tur med X2000 för att lära sig hur det känns :lol:
Såg förresten att det på sidan om den filmen kom upp en massa andra kul tingestar med motor som Carver, gyrokoptrar mm.
blacken skrev:
Men vad händer när man får ett släpp på regn eller grus? *Badunk
och vad händer samma situation med en vanlig hoj? Bara ett diskret "badunk"? snarare "skrammelavbarafadderuttantjoklabangsprioiigngionggongkplingdingdingsmurfsmurfglunk!"
Oj! :shock:
Kan du inte göra en ljudfil av det så dom som inte har varit med så länge kan få höra hur det låter? :lol:
Och stödhjulen fälls ut automatiskt vid låg hastighet. Skulle dock vara kul att få testa en ett tag.
Vad jag förstod så gör dom inte det, utan det styrs med en knapp. Det var därför jag tänkte att det kan bli ett antal ofrivilliga "badunker" innan man lär sig så man inte fäller upp hjulen för tidigt respektive fäller ner dom för sent. Det är ju t.ex. lätt att efter ett antal mil inbilla sig att man sitter i en bil med Recardostolar: "ja visst ja, jag skulle fälla ner hjulen också *badunk!*" :oops: och vad jag fattar är dom inte tillräckligt starka för att lyfta upp den när man väl har "badunkat" :wink:

Men visst skulle det vara kul att testa.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Råttis
Donator 2016

#114 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Läste ett reportage för ett bra tag sedan om dessa fordon, och stödhjulen fälls eller höjs beroende på hastigheten automatisk.

Vid lågfart så är de med andra orde nere och stödjer...

/Råttis

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#115 Inlägg av Tyrannosaurus »

Råttis skrev:Hepp!

Läste ett reportage för ett bra tag sedan om dessa fordon, och stödhjulen fälls eller höjs beroende på hastigheten automatisk.

Ok, men jag kom på grej till. Om man kör mellan bilarna i köer och farten går ner eller man måste stanna. Oavsett om hjulen fälls ner automatiskt eller inte = Klank x 2 i bilarna bredvid. Resultat https://www.youtube.com/watch?v=sceXSC_ ... u.be&t=107 :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023

#116 Inlägg av M@rtini »

De va tider det 2,15:- för 99 oktan. :lol:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Råttis
Donator 2016

#117 Inlägg av Råttis »

Tyrannosaurus skrev:

Ok, men jag kom på grej till. Om man kör mellan bilarna i köer och farten går ner eller man måste stanna. Oavsett om hjulen fälls ner automatiskt eller inte = Klank x 2 i bilarna bredvid. Resultat https://www.youtube.com/watch?v=sceXSC_ ... u.be&t=107 :lol:

Tror att de är för breda för att kunna köra mellan bilköerna...

/Råttis

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#118 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:

Den får inte färdas mellan filerna om man ska tro på vad lagen säger eller snarare vad dess luddighet har att säga om det.

Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer. Motorcyklar är inte heller konstruerade att stå stilla med motorn igång. Dessutom kan långa stillestånd trötta ut en upphettad eller nerkyld MC-förare. Precis som i övriga Europa är detta en gråzon. Kör du mellan filerna i en rimlig hastighet och på ett sätt som inte bedöms som vårdslöst brukar det inte vara ett problem. Men givetvis är det upp till varje enskild polisman att bedöma vad som är vårdslöst.

Vad säger lagen?
Några korta tumregler ur gällande lag; Trafikförordningen (SFS 1998:1276):

Kap 2, § 1: För att undvika trafikolyckor ska en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. En trafikant ska uppträda så att han/hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Kap 3, § 37: Omkörning ska ske till vänster av den man kör om. Det finns ett undantag:

Kap 3, § 7: På en väg med minst två körfält med vägmarkering i samma riktning och högst 70 km/h får föraren använda det lämpligaste körfältet vid omkörning. Lagen förutsätter dock att man kör i samma körfält i en viss hastighet utan att byta. Zickzack-körning är inte tillåtet.

Kaptiel 3, § 33: Den som kör om ska lämna betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det som körs om.

Det är smått tillåtet att köra om mellan filerna (Obs stor gråzon där, det är alltid upp till den individuella länsmannen att avgöra vad som är vårdslöst och inte) om det kan ske på ett betryggande sätt för alla inblandade, och Tracern är för stor för det på bredden med stödhjulen utfällda.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#119 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:

ett "aber" kan vara att en som vanligt IQ befriad "FS" kommer för nära och stödbenen lägger krokben på FS:n när vederbörande ska passera.. :lol:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#120 Inlägg av Tyrannosaurus »

Till er som händelsevis fortfarande använder Facebook :wink:
Ni bör nog se över ert val.

Den tyska regeringen har börjat utöva påtryckningar på Facebook där många delar information och fakta som i viss fall kan ogillas av myndigheterna och nu ser man sin chans att tysta oliktänkande.

Under förespegling att komma åt s.k. näthat och annat som inte är sanktionerat har den tyska regeringen med justitieminister Heiko Maas i spetsen fått Facebook att snabbare ta bort “felaktiga” kommentarer vilket öppnar för godtycklig censur.

En grupp bestående av tyska bredbandsleverantörer, justitiedepartementet, Facebook och andra ska nu samarbeta för att rensa det man anser bryter mot lagen. Man har också enligt uppgift anlitat den f.d. Stasiagenten Anetta Kahane, som mellan åren 1974-1982 i Stasi var känd efter kodnamnet "Victoria", för att jobba och hjälpa till med utrensningen.

Troligen kommer det här i vår tid av EU-diktat att med tiden även sprida sig till Sverige och andra länder, så är det upp till var och en om man anser att man har så rent mjöl i påsen så att man kan låta klart tveksamma krafter r*vkn*lla en eller om man istället väljer att gå med i den enda Facebook-gruppen där man garanterat inte blir övervakad, nämligen "VVF - Våga-Vägra-Facebook".

Jag ville bara informera om det här, sen vad ni gör är upp till er.
http://speisa.com/modules/articles/inde ... ebook.html
Ni som vill bli av med skiten kan kanske ta hjälp av den här http://www.suicidemachine.org
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Låst