adrian_vg skrev:En snubbe på ett annat märkesforum la upp denna bild och trodde att det berodde på att han kört på Shells V-Power.
Jag vet inte om detta är generellt för all bensin, men hur som, en rensning kan behövas även under driften under somrarna med tex Redline injektorregörare (eller lacknafta och fotogen för oss snåljåpar).
En del säger att det fortfarande är bra med en "skvätt" 2T-olja i tanken då och då...
Det har inte med Shell V-Power att göra utan ALL soppa idag innehåller etanol och det är det som är boven.
När V-Power kom så var det snack om att det var akrylatsoppa som lätt kan kännas igen på att den luktar som soppan gjorde förr i tiden. Det är möjligt att det var akrylat i början, men dom har nog gått ifrån det eftersom den är betydligt dyrare än den vanliga pumpsoppan.
Man kan köpa akrylat på dunk som kallas gräsklipparbensin 4T. Den är fan så mycket finare, men det blir rätt dyrt om man ska köra på den
Vad det gäller injektorrengörare så kan man köra Redline, STP, TriPak eller nåt. I stort sett är alla diesel med inblandad lacknafta, fotogen eller nån egen mer eller mindre hemlig gegga. Men som sagt, man kan med ungefär samma resultat skvätta i lite ren lacknafta, fotogen eller diesel.
2T-olja funkar också, men den renar nog inte på samma sätt utan det blir nog mer att den smörjer munstyckena/injektorerna lite, men det är ju heller inte fel. Inte för mycket och för ofta bara, för då kan man få sotavlagringar på kolvar och ventiler. Alla som nån gång har sotat en gammal moppemotor vet vad jag menar.