Köpa Grejer.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Köpa Grejer.
Vart köper ni era reservdelar? Lokal handlare eller internet?
Det är svårt att misslyckas när man är händig!
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Re: Köpa Grejer.
De flesta köps på nätet. Ska jag vara säker på att få orginaldel köper jag det hos handlare.HasseGr skrev:Vart köper ni era reservdelar? Lokal handlare eller internet?
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Lokala handlare har sällan prylarna hemma man behöver, utan de får också beställa.
I mitt fall blir det av det skälet i nio fall av tio en webbshoppning som händer.
Kläder är dock lite speciellt, skinnställ tex vill jag gärna prova först.
Dock har jag både köpt hjälm och stövlar via näthandlare.
Ställen du ofta hör talas om på detta forum är enl nedan:
David Silver Spares i Brittanien är bra på Honda-grejor, har oftast sakerna hemma och levererar snabbt.
http://www.cmsnl.com/ är ett annat bra ställe för Hondadelar.
I mitt fall blir det av det skälet i nio fall av tio en webbshoppning som händer.
Kläder är dock lite speciellt, skinnställ tex vill jag gärna prova först.
Dock har jag både köpt hjälm och stövlar via näthandlare.
Ställen du ofta hör talas om på detta forum är enl nedan:
David Silver Spares i Brittanien är bra på Honda-grejor, har oftast sakerna hemma och levererar snabbt.
http://www.cmsnl.com/ är ett annat bra ställe för Hondadelar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa Grejer.
Tackar! Nu fick David Silver en beställning på lite förbrukningsvaror.
//Hasse
//Hasse
Det är svårt att misslyckas när man är händig!
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Ingen orsak.HasseGr skrev:Tackar! Nu fick David Silver en beställning på lite förbrukningsvaror.
//Hasse
Edit: Vad är det den älskade grönviffern behöver?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa Grejer.
Luftfilter, oljefilter, tändstift och kopplingslameller. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES][THUMBS UP SIGN]
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig!
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Lameller??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa Grejer.
Japp! Den slirar på 5'an och gaspådrag[CRYING FACE]
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig!
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Märkligt. Har aldrig råkat ut för det på en mc.HasseGr skrev:Japp! Den slirar på 5'an och gaspådrag
Hur märks det?
Motorvarvet ökar utan att hastigheten gör det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Jag har råkat ut för det tidigare på den tiden många hojar hade för klena kopplingsfjädrar. I dagsläget brukar slirande kopplingar mest bero på två olika anledningar:adrian_vg skrev:Märkligt. Har aldrig råkat ut för det på en mc.HasseGr skrev:Japp! Den slirar på 5'an och gaspådrag
- Misshandel av kopplingen.
- Fel olja.
- På kopplingar med vajer kan det också vara för lite spel.
Det är så det brukar märkas.Hur märks det?
Motorvarvet ökar utan att hastigheten gör det?
Tips: När man byter lameller kan det vara en bra idé att glasblästra stålskivorna innan man monterar ihop. Om man inte byter dom vill säga, men dom brukar inte ingå när man köper ett lamellpaket, utan då brukar man få köpa dom separat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Hmm... Grönviffern har ju gått som övningkörningshoj ett tag i min ägo, och sen hos ägaren efter.Tyrannosaurus skrev:- Misshandel av kopplingen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Lite tillägg till ovanstående: Glasblästring är inte livsviktigt men bra att göra. Det finns två grejer man kan/bör/ska kolla med stålskivorna:Tyrannosaurus skrev:Tips: När man byter lameller kan det vara en bra idé att glasblästra stålskivorna innan man monterar ihop. Om man inte byter dom vill säga, men dom brukar inte ingå när man köper ett lamellpaket, utan då brukar man få köpa dom separat.
- Det ska inte sitta fastbrända avlagringar på dom. Är dom rena och fina kan dom monteras direkt utan annan åtgärd. Är dom skitiga så måste dom bytas eller blästras, om man inte får tag på någonstans där det finns en glasbläster så kan man prova snikvarianten att göra ren dom med aceton, men det är inte säkert att det går.
- Kolla så att skivorna är raka/släta och inte har slagit sig (dom kan göra det av hög värme). Enklaste sättet att kolla det är att lägga dom på en glasskiva. Är dom mycket skeva så måste dom bytas. Det ska finnas en "Servicelimit" i verkstadshandboken d.v.s. dom får vara skeva till en viss gräns. I boken står det också hur man kollar det.
Åså ett tips till:
- Häll lite motorolja i en ren burk/bunke (alltså inte i ett spilloljetråd, såvida det inte är rengjort) och lägg i de nya lamellerna innan montering. Dom behöver inte ligga där någon speciell tid, bara så dom blir inoljade.
Det kan förklara saken. Övningskörning brukar i vissa fall innebära full gas och justera farten med kopplingenadrian_vg skrev:Hmm... Grönviffern har ju gått som övningkörningshoj ett tag i min ägo, och sen hos ägaren efter.Tyrannosaurus skrev:- Misshandel av kopplingen.
Måste förresten berätta en liten anekdot från -80-talet.
En polare med en Kawa GPZ900R körde tvärslut på sina lameller efter lite race på Kistarakan (preskriberat ). När vi körde tillbaka till stan tog dom tvärslut och hojen orkade knappt uppför backen vid Haga Norra ens på 1:an eller 2:an (den är inte speciellt brant). Vi åkte till en verkstad som någon annan jobbade på, så han hade nyckeln.
Av med kopplingskåpan och det var bokstavligt talat bara skit kvar av kopplingen. Lamellerna var helt rensade och dom förkolnade resterna av beläggningen låg längst ner i kåpan.
Jag har aldrig sett nåt liknande varken förr eller senare, men det kan ha varit en kombination av att killen vägde typ 150 kg åså järnet på Kistarakan på 10.000 varv med slirande koppling. Det gäller att inte vara blyg
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Köpa Grejer.
Det däringa med lammeller kan vara trist ibland, men man kan komma runt "problemet" https://www.google.se/search?q=honda+cb ... CgIOP3M%3A .
Såg två sådana på Mälaren runt i somras.
Såg två sådana på Mälaren runt i somras.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa Grejer.
Och här är den moderna varianten för eftermontering.blacken skrev:Det däringa med lammeller kan vara trist ibland, men man kan komma runt "problemet" https://www.google.se/search?q=honda+cb ... CgIOP3M%3A .
Såg två sådana på Mälaren runt i somras.
https://rekluse.com/
Skulle vara kul att testa en viffer med automatlådan faktiskt. För stadskörning tror jag den borde vara minst lika bekväm som fruns automatväxlade sk!tbil.
Men vi fjärmar oss från ämnet - igen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köpa Grejer.
Tack för tipsen. Rekluse har jag på Crf450 och det är kanon men på en vägcykel.. Nej tack.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig!
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a