mwiborn - VFR750F -91
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: mwiborn - VFR750F -91
Umm... Du refererar till två 40 år gamla mc-modeller?
Det kanske kommer som en nyhet (givet din ödla ), men saker har hänh på mc-fronten sen dess.
Men, detta är något OT i mwiborns egen tråd.
Tycker vi tar denna diskussion till ett lämpligare ställe, tex till Allmänt forum.
Det kanske kommer som en nyhet (givet din ödla ), men saker har hänh på mc-fronten sen dess.
Men, detta är något OT i mwiborns egen tråd.
Tycker vi tar denna diskussion till ett lämpligare ställe, tex till Allmänt forum.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: mwiborn - VFR750F -91
Vet inte riktigt vad för extra utrustning det skulle finnas på VFR1200 jämfört med Blackbirden, förutom just kardanen, usd-gaffeln, 6 kolvsoken, ABS, och det extra kopplingspaketet, men den är både större (längre axelavstånd) och rätt så rejält mycket tyngre om jag kommer ihåg rätt.Tyrannosaurus skrev:Det som ofta väger på kardanhojar är att det oftast är stora hojar med mycket utrustning. Undantagen är väl VFR1200 och BMW K1300S och dom är inte så fasligt tunga och inte tyngre än liknande kedjehojar. Om vi t.ex tar VFR1200 och CBR1100XX. CBR:en är troligen lite lättare, men då har också VFR:en mer utrustning.
Kan vara kul att få en kommentar från M@rtini, han körde ju CBR innan VFR.
Rent effektmässigt är de väldigt likvärdiga, även om jag föredrar Blackbirdens motorkaraktär. Chassit däremot är ljusår bättre på VFR1200 vilket gör att iaf. jag upplever den lättare, smidigare, och mer lätthanterlig.
Så hade jag fått bestämma hade det varit Blackbirdens motor i ett VFR chassi med DCT-låda och kardan.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Re: mwiborn - VFR750F -91
Anlednig att att jag vill byta hoj är främst att kunna köpa en nyare med ABS-bromsar.
Honda VFR 750F -91
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: mwiborn - VFR750F -91
Ah, som jag.mwiborn skrev:Anlednig att att jag vill byta hoj är främst att kunna köpa en nyare med ABS-bromsar.
Tips: VFR800 gen 98-01 har Dual-CBS, som är nästan lika bra som ABS.
Men hojarna är billigare än VTEC-modellerna med "riktig" ABS.
Jag fick fö aldrig svartvifferns DCBS-bromsar att låsa förutom en enda gång och då på bakhjulet, vid en svår provokation på bana där jag bromsövade från 90-100 km/h.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: mwiborn - VFR750F -91
Custom-hojar har väl för övrigt rent generellt låsningsfria bromsar? Om det nu är det man är ute efter, alltså...
VFR750F -92, grön
Re: mwiborn - VFR750F -91
Tack för tipset.adrian_vg skrev:Ah, som jag.mwiborn skrev:Anlednig att att jag vill byta hoj är främst att kunna köpa en nyare med ABS-bromsar.
Tips: VFR800 gen 98-01 har Dual-CBS, som är nästan lika bra som ABS.
Men hojarna är billigare än VTEC-modellerna med "riktig" ABS.
Jag fick fö aldrig svartvifferns DCBS-bromsar att låsa förutom en enda gång och då på bakhjulet, vid en svår provokation på bana där jag bromsövade från 90-100 km/h.
Honda VFR 750F -91
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: mwiborn - VFR750F -91
Det går att låsa framhjulet om man bromsar hårt på grus med bakbromsen! Lyckades med det på en avrostningsövning, broms på grus. En obehaglig upplevelse! Man räknar ju inte med att framhjulet låser sig när man bara bromsar med fotbromsen. Det slutade lyckligt, blev ju nästan bromsspår i kallingarna, men jag höll mig upprätt.
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: mwiborn - VFR750F -91
DCBS är så bra det går att komma, om man inte ska avända sig av "riktig" ABS.
Bromsspår i kallingarna är bonus för de speciella tillfällena.
Bromsspår i kallingarna är bonus för de speciella tillfällena.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: mwiborn - VFR750F -91
Japp brudar tänder på snubbar som vågar, fast att slita upp filsen vid första daten, kanske inte alltid är så lyckat för ett fortsatt gemensamt fritidsutbyte.adrian_vg skrev:DCBS är så bra det går att komma, om man inte ska avända sig av "riktig" ABS.
Bromsspår i kallingarna är bonus för de speciella tillfällena.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02