Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#331 Inlägg av adrian_vg »

Men hallå! En trimmad rak sexa är ju bara att dö för!
1980-05-24_Nelson_Piquet_im_BMW_M1,_Nürburgring_Südkehre-800x600.jpg
1980-05-24_Nelson_Piquet_im_BMW_M1,_Nürburgring_Südkehre-800x600.jpg (75.04 KiB) Visad 12837 gånger
Bildkälla: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#332 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Men hallå! En trimmad rak sexa är ju bara att dö för!

Bildkälla: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1
Jo men det är skillnad på nåt som ska vara användbart på gatan och en M1:a :lol: (eller M3:a för den delen för det är så nära gatlegala tävlingsgrejer man kan komma).

Nu behöver jag iofs inte hålla på att röra om i bensinen när jag ska gasa lite utan det sköter den automatiskt, men jag vill inte behöva ligga vid rödstrecket för jämnan.
Så fort jag petar på lite så ligger den ändå där uppe nånstans redan idag. Det är vad som menas med "screamer", den vill ha varv den rackaren :twisted:

Det är därför jag tänker att om jag skulle skrämma den så kanske det sen vill ha ännu mer varv oftare, längre och mera. Personligen gillar jag mycket orr längre ner men att det ska finnas pulver att ta av. Det är också därför jag gillar min "ödla" för den har just det och det är därför jag inte gillar rullande fiskebåtar som iofs har väldigt mycket på botten, men sen händer det inget mer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#333 Inlägg av adrian_vg »

Vad gafflar du om??
Det är en rak sexa! Behövs inga andra argument ju!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#334 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Vad gafflar du om??
Det är en rak sexa! Behövs inga andra argument ju!
:lol:
Köp en vettja om du är så :tuttar på dom :lol:
Du får en helt ok E46 för 40-50k och dom är inte speciellt dyra att äga heller, ca. 2000 skatt, 3600 delkasko och då bor jag i Stockholms län som är dyrast i hela landet enbart slaget av Stockholms stad. Förbrukning ca. 0,8 blandad (det är som "ödlan" drog innan jag fixade topparna).

Service inskränker sig i princip till oljebyte och det gör man lätt själv. Oljefiltret (insatsfilter) sitter t.ex. längst upp under motorhuven (verktyg, 17 och 36 mm hylsa liten skruvmejsel att peta bort O-ringen med, 6,5 l helsyntet och en massa torkpapper, brukar åka in på GDS, tar ca. 30 minuter). Inga kamremsbyten eftersom det är kedja. Inga trasiga drivaxlar och damasker eftersom den driver bak.
Bra rostskydd om man väljer -02 eller nyare (förbättrades i samband med faceliften). Dom tidigare hade också ok rostskydd men det var när dom bytte namn från 320, 323 och 328 till 320 (nya 2,2 l spisen istället för 2,0 l), 325 och 330 med M54 motorn (ersatte M52) som både mekanik och rostskydd blev bättre.

Har för mig att Conseal hade en Touring tidigare, men han tyckte väl att den var för liten eller nåt. Modellerna är förhållandevis små, men det är en del av charmen, liten bil med mycket motor :D
Men en familj (fyra pers) går in i en Sedan eller Touring utan vidare. Sedanen har dock en liten brevlåda bak så personligen skulle jag välja Touring i det läget. Själv har jag den minsta, Compact (typ kombicoupé), 2 dörrar, baksätet mest avsett för tjejer, barn eller dvärgar :wink: , gapar stort bak, men det går inte in så mycket.
Behöver man större kan man välja 5-serien som har samma motoralternativ, där finns även 540 med V8, men den är inte lika bombsäker som 6:orna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#335 Inlägg av blacken »

Nej, sägs vara enklare att vedbodstrimma en Saab enl forumen jag läst på.
Dom får du gärna visa. Trionic är den, bästa och mest avancerade motorstyrningen som finns idag. Hur kan den vara "enkel att vedbodtrimma"?
Å andra sidan har Saab gått i kånken, medan Volvo lever vidare.
Kanske att det finns en lärdom att hämta där.
Japp, bygger man för bra och för avancerat samt säljer för billigt, så funkar det inte i längden. Saab har över 30 världsrekord i uthållighet och har alltid varit snabbare, säkrare än Volvo. Det var bara Saab automobil som kånkade, Saab reservdelar och verkstäder kör som vanligt
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Off-topictråden del8

#336 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev: Kan man göra trimningen själv via VIDA edyl?
Nej det enda som går att optimera med vida är nyare vagnar och då är det polestar som gäller.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#337 Inlägg av blacken »

Har miljömupptalibanerna så rätt igentligen?
http://klimatsans.com/2015/06/09/ar-den ... ntisk-myt/
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#338 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Har miljömupptalibanerna så rätt igentligen?
http://klimatsans.com/2015/06/09/ar-den ... ntisk-myt/
Miljömupptalibanerna (bra ord förresten :lol: ) har inte bara fel, dom har trippelt fel.

Fel 1. Människan kan inte påverka klimatet varje sig vi vill eller inte, utan det är solen som påverkar det.
Fel 2. Dom blandar ihop klimat och miljö, som vi de facto kan påverka, men som inte nåt med varandra att göra.
Fel 3a. Som lösning snackar dom om vindkraft och solceller som iofs är bra och funkar men vad ska vi göra när solen inte skiner och vinden inte blåser? Frysa i mörkret?
Fel 3b. Som bränsle snackar dom om biogas, etanol mm. som varken förbättrar miljön eller klimatet enligt deras teorier.

SVT Kunskapskanalen visade ett intressant program häromdan som hette "Människan från rymden" och berättade om kommunikationens utveckling och jordens resurser. Dom ställde en massa frågor men gav få svar och lösningen presenterades som vanligt som vind- och solkraft.

Men dom glömde två viktiga aspekter på både outsinlig bränslekälla och en lika outsinlig energikälla:
http://www.vatgas.se
http://www.iter.org

Jag vet inte varför det i stort sett aldrig talas om dessa källor, men jag kan tänka mig att det kan bero på att storkapitalet inte skulle tjäna nåt på det eftersom vi efter en introduktionsperiod i princip skulle ha bränsle och energi gratis. Dessutom hur ska staten vars en av de största inkomstkällorna är bränsleskatt, energiskatt, koldioxidskatt mm. + moms beskatta vatten?
Men tanke på att varje vattenmolekyl innehåller två väteatomer och det finns ju en del vatten på jorden så lär det aldrig ta slut. Dessutom blir det ett kretslopp eftersom det bara kommer ut vattenånga ur avgasröret vilket också gör bränslet 100% rent.

Men dess bränsle- och energikällor får vi inte tala om och om någon bygger en motor och går på vatten (har gjorts ett antal gånger) då ska den köpas upp fort som attan och vägrar han sälja så är det väl bara att ta personen av daga vilket enligt obekräftade uppgifter hände med innovatören Stan Meyer.
Jag ska samlat mycket info och länkar här http://www.improvelife.info/links/bikes/hydrogen.htm

Något intressant jag märkte när jag skulle lägga in länken var att just den sidan var borttagen från servern och jag har inget minne av att jag skulle ha tagit ner den. Nu är den iaf uppladdad igen.
Vissa bilder på sidan stämmer inte, men eftersom jag inte har nån bra webbsideredigerare just nu (hoppas att BlueGriffon som bli portad till BSD snart) så får det vänta på åtgärd. Förresten, när jag ändå håller på och länkar så kan jag ju ta dom här två också som har koppling till ämnet:

http://www.improvelife.info/links/special/fusion.htm (Fusionskraft - Framtidens energikälla)
http://www.improvelife.info/links/bikes/alternativ.htm (Alternativt bränsle & miljö)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 897
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Off-topictråden del8

#339 Inlägg av M@rtini »

Hittade en lite intressant artikel på Motogp.com.

http://www.motogp.com/en/news/2016/06/1 ... ive/203637
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#340 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Men hallå! En trimmad rak sexa är ju bara att dö för!
1980-05-24_Nelson_Piquet_im_BMW_M1,_Nürburgring_Südkehre-800x600.jpg
Bildkälla: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M1
http://blog.selectautoimports.com/wp-co ... 19-eli.jpg :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#341 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Vad gafflar du om??
Det är en rak sexa! Behövs inga andra argument ju!
:lol:
Köp en vettja om du är så :tuttar på dom :lol:
Har inte råd med en M1... :(
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#342 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Nej, sägs vara enklare att vedbodstrimma en Saab enl forumen jag läst på.
Dom får du gärna visa. Trionic är den, bästa och mest avancerade motorstyrningen som finns idag. Hur kan den vara "enkel att vedbodtrimma"?
Det handlade om att det fanns en bra programvara man själv kunde skaffa och köra för mappningen.
Lite som Power Commander och TuneECU.
Ska se om jag kan hitta någon/ra av länkarna igen. Återkommer.

Det var alltså inte att ta av topplocket och slipa mot garagegolvet-metodiken jag syftade på. :mrgreen:


blacken skrev:
Å andra sidan har Saab gått i kånken, medan Volvo lever vidare.
Kanske att det finns en lärdom att hämta där.
Japp, bygger man för bra och för avancerat samt säljer för billigt, så funkar det inte i längden. Saab har över 30 världsrekord i uthållighet och har alltid varit snabbare, säkrare än Volvo. Det var bara Saab automobil som kånkade, Saab reservdelar och verkstäder kör som vanligt
Visst, men det har ju inte hjälpt dem att okånka sig. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#343 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:
adrian_vg skrev: Kan man göra trimningen själv via VIDA edyl?
Nej det enda som går att optimera med vida är nyare vagnar och då är det polestar som gäller.
Verkar vara vad man säger på jagrullar.se också.
Men för futtiga 30 extra hk är det inte värt det.

Lite mer detaljstudier avslöjade att 170 hk-motorn beter sig precis som 140 hk-motorn, men med skillnaden att när man kommer över 3500 rpm så öppnar hela spjället och det är först då den högre effekten ger sig till känna.
Jag noterar att jag mycket sällan varvar upp fruns V70 högre än 2500 rpm...

Men visst, det vore kul med lite extra krut vid motorvägsomkörningarna.
Men som sagt, så här i efterhand, det är inte värt pengarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#344 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Har miljömupptalibanerna så rätt igentligen?
http://klimatsans.com/2015/06/09/ar-den ... ntisk-myt/
up6yu.jpg
up6yu.jpg (87.14 KiB) Visad 12752 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#345 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Vad gafflar du om??
Det är en rak sexa! Behövs inga andra argument ju!
:lol:
Köp en vettja om du är så :tuttar på dom :lol:
Har inte råd med en M1... :(
Varför absolut en M1:a? En helt vanligt Sedan eller Touring som familjebil kan låta som en M1:a om man sätter på en sportsystem. Dessutom drar den betydligt mindre soppa för M1:an tillhör samma generation som 3.0 CSI eller CSL och dom var törstiga och hade mindre krut en en vanlig 330i.
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Har miljömupptalibanerna så rätt igentligen?
http://klimatsans.com/2015/06/09/ar-den ... ntisk-myt/
up6yu.jpg
Som jag sa, vi kan inte påverka klimatet, men däremot miljön.
Jag tror nig att det sker klimatförändringar ibland långsamt och ibland snabbt, men det är naturliga processer och klimatet har aldrig varit statiskt på den här planeten.

Här får mupparna sig en rejäl utskällning. Här handlar det iofs inte om klimat, men det återkommer ofta oavsett fråga:
https://www.youtube.com/watch?v=oss7KmiHLmA (has PC gone too far?)

Och "Trigglypuff" har närmast blivit världsberömd :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=Y69tkCbeC5o

Det är intressant när såna snackar om "free speech" och inte vet vad det betyder. Det här är vad det betyder: http://www.yttrandefrihetsrorelsen.se
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Låst