Det brukar ligga med ett nytt lås när man köper kedja. Skruvlåsen som jag nämnde ovan får man däremot köpa till om man vill ha ett sånt.adrian_vg skrev:Jepp, nytt lås vid drivpaketsbyte.riktigadavid skrev:Haha, okej
Låter bra, då kör jag klipslås. Jag antar att jag inte ska använda det som ev. sitter på utan köpa ett nytt? Finns det på alla motorcykelbutiker?
Finns överallt, t.o.m. på Biltema.
Skrammel från växellådan/drivlinan
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Biltema hade inte min storlek så jag hörde med addemoto om dom ville skicka ett, vilket dom gjorde, gratis
Så nu börjar jag bli redo för bytet. Jag vet, det går inte snabbt direkt...
Är det något man behöver veta innan eller är det bara att skruva bort allt som ser ut att behöva skruvas loss och köra på? Det sitter ju nån skyddskåpa framför drevet där även kopplingen verkar sitta. Är det bara att skruva bort den eller behöva man tänka på nått angående kopplingen, mer än att jag behöver ev. lufta?
Så nu börjar jag bli redo för bytet. Jag vet, det går inte snabbt direkt...
Är det något man behöver veta innan eller är det bara att skruva bort allt som ser ut att behöva skruvas loss och köra på? Det sitter ju nån skyddskåpa framför drevet där även kopplingen verkar sitta. Är det bara att skruva bort den eller behöva man tänka på nått angående kopplingen, mer än att jag behöver ev. lufta?
Honda VFR 750F -87
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Bara att riva bort, ge akt på skruvarna bara så att dom kommer tillbaka där dom ska. Annars så kan man pillra igenom kedjan utan att riva kåpan lite pillemarigt bara eventuellt koppla ihop gamla och nya kedjan och dra in den nya med den gamla.. ...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Låter bra,
Jag ska ju byta båda dreven också, så då blir det nog svårt med kåpan på plats
Jag ska ju byta båda dreven också, så då blir det nog svårt med kåpan på plats
Honda VFR 750F -87
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Plocka bort slavcylinder först och häng den ur vägen, demontera hastighetsvajern samma med hastighetsdrivningen, se upp med smådelar där inne. Demontera själva kåpan..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Så, nu är allt isär. Gick ju lätt som en plätt, slavcylindern kunde man lämna kvar på kåpan och ta bort kåpan med slaven monterad.
Tips för dom som ska göra detta är att börja vid framdrevet och inte börja med att plocka bort bakhjulet, som jag gjorde. Det var lite krångligt att få upp skruven till framdrevet när bakhjulet var borta och det inte fanns något som höll emot. Men det löste sig det också
Nu måste jag dock ha tag på en vinkelslip eller dylikt för kedjan som sitter på är nitad...
Tips för dom som ska göra detta är att börja vid framdrevet och inte börja med att plocka bort bakhjulet, som jag gjorde. Det var lite krångligt att få upp skruven till framdrevet när bakhjulet var borta och det inte fanns något som höll emot. Men det löste sig det också
Nu måste jag dock ha tag på en vinkelslip eller dylikt för kedjan som sitter på är nitad...
Honda VFR 750F -87
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Rookie-misstag.riktigadavid skrev:Tips för dom som ska göra detta är att börja vid framdrevet och inte börja med att plocka bort bakhjulet, som jag gjorde. Det var lite krångligt att få upp skruven till framdrevet när bakhjulet var borta och det inte fanns något som höll emot. Men det löste sig det också
Jo, jag har gjoret det också - en gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Alternativt en kedjebrytare.riktigadavid skrev:Nu måste jag dock ha tag på en vinkelslip eller dylikt för kedjan som sitter på är nitad...
Ytterligare ett alternativ är att göra som man gjorde innan det fanns kedjelås till O-ringkedjor (jo det fanns en sån tid) då fick man plocka loss svingen, men det var ett jobb. Så vinkelslip eller kedjebrytare är klart mer rekommendabelt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Bågfil funkade skitbra.
Nu ett annat problem...
Framdrevet jag fick från addemoto är 14,5 mm brett medan mitt gamla är 16,7 mm brett. Pratade med addemoto och dom säger att 16,7 mm är bredden på framdreven till 88an men min är ju från 87. Någon annan som varit med om något liknande? Vilket drev skulle ni köra? Det som det ska vara enligt pappret eller ett sånt som satt på?
Enligt addemoto var det inte helt ovanligt att drevet är lite smalare än själva pinnen det sitter på. Det kan ju då vandra axiellt men dom säger att drevet då lägger sig så det ligger rätt efter bakdrev. Vad tror ni?
Nu ett annat problem...
Framdrevet jag fick från addemoto är 14,5 mm brett medan mitt gamla är 16,7 mm brett. Pratade med addemoto och dom säger att 16,7 mm är bredden på framdreven till 88an men min är ju från 87. Någon annan som varit med om något liknande? Vilket drev skulle ni köra? Det som det ska vara enligt pappret eller ett sånt som satt på?
Enligt addemoto var det inte helt ovanligt att drevet är lite smalare än själva pinnen det sitter på. Det kan ju då vandra axiellt men dom säger att drevet då lägger sig så det ligger rätt efter bakdrev. Vad tror ni?
Honda VFR 750F -87
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Skulle inte bry mig så mycket, bara det inte är allt för stort axialspel, drevet skulle kunna dra sidledes i kurvor så pass mycket att kedjan skaver lite.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Jag snackade igen med dom på addemoto. Dom skickar 88ans drev. Det blir nog bäst.
Honda VFR 750F -87
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?
Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur
Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.
Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur
Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.
Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Spänn kedjan, smörj, och kör en långtur till. Skramlar än?lappen skrev:Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?
Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur
Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.
Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Drivpaketet håller på och dör antagligen isf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Var bor du?lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Kan hjälpa med hulkstyrka och momentnyckel.
74 Nm var det på en VTEC jag hjällpte häromdagen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!