Skrammel från växellådan/drivlinan
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Göteborg
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Skrammel från växellådan/drivlinan
Slackar kedjan efter körning så är den sannolikt slut. Enkelt och testa. Dra kedjan bakåt vid bakdrevet (vid kl 3). Är det stumt så är det i nyskick. Kan du dra ut så du får in en mindre penna typ så är det slut. Du kan justera kedjan på centralstöd. Måtten står i instruktionsboken på slacket (minns inte var det var nu)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Ja vad ska man säga? Lite lagom. Nu har jag iofs inte enkelsving eller kedjejustering, men hjulbulten bak brukar jag dra med ett 1/2" spärrskaft så det sitter med inte lägga vikten på. Hjulbultar drar jag aldrig med moment, utan där har jag momentet i armen.lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Det spelar ingen roll, tänk bara på att kompensera med spel om du har hojen på centralstödet eftersom kedjan spänner sig lite när du ställer den på hjulen.Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Å andra sidan är det ju närmast löjligt enkelt att spänna kedjan på enkelsving även på sidostöd. Lossa bulten, vrida lite, dra åt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Glömde tillägga att om jag frikopplar så försvinner rasslet...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Smorde och spände kedjan igår, och på förmiddagens tur så var rasslet borta. Får väl se hur länge det håller sig så...?
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator.lappen skrev:Försökte spänna kedjan i eftermiddags, men fasiken vad låsskruven var hårt dragen alternativt kärvar....? Fick ta till en gummiklubba, var helt hopplöst även med långt skaft att få loss den.
Brukar de kärva eller har hulken varit i farten?
Sedan, hur hårt skall den dras åt?
Tredje frågan...skall kedjan justeras med hjulet i luften (centralstöd) eller vilande på bakhjulet (sidostöd). Läst båda när jag googlade runt. På sidostöd lät lite jobbigt....
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bäst justering får du om du justerar med knarren nere ifrån centralstödet och någon med ungefär samma vikt som du, sitter på vid justering, eller om någon annan gör baxet medans du sitter på, vilket som, funkar.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
OK, gör ett nytt försök imorgonblacken skrev: Bäst justering får du om du justerar med knarren nere ifrån centralstödet och någon med ungefär samma vikt som du, sitter på vid justering, eller om någon annan gör baxet medans du sitter på, vilket som, funkar.
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.blacken skrev:Den brukar sitta som den hade pröjs, lossa bulteländet, smörj in bult och gängor i armen med grafitpasta ordentligt och inte dra åt med" blodsmak i munnen" som moment indikator.
En sak till förresten. Kopparpasta ska inte använda "ordentligt" utan tunt på gängorna.
Åså på tal om blodsmak. Nej man ska dra tills det smakar skit och sen ett varv till
Kunde bara inte stå emot
Det är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Körde med kopparpasta då jag hade det hemma Nu var det smidigt att skruvaTyrannosaurus skrev:En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig så den går även att använda på motorbultar, hjulbultar, fästen till bromsok mm. på både bil och hoj.
En sak till förresten. Kopparpasta ska inte använda "ordentligt" utan tunt på gängorna.
Dock verkar det nog som att dripaketet/kedjan verkligen är slut, iaf om jag förstår det rätt....
- Bilagor
-
- 20160706_092805x.jpg (89.42 KiB) Visad 8261 gånger
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
No, grafit är grå och mindre kladdig än kopparditon = den smörjer utan att kladda som kopparpastan och den tål avsevärt mera värme(hetta) än kopparditon + den är neutral, koppar är en ädelmetall som man kanske inte alltid ska blanda med andra. Så till heta detaljer som broms är grafiten överlägsen kopparpastan som dels rinner av vid höga temperaturer dels är så kladdig att en massa skit fastnar i den. Grafiten är "torrare" men smörjer överlägset ändå.En bättre lösning än kladdig svart grafitpasta på gängorna är kopparpasta. Den är dessutom långtidsverkande och värmetålig
Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hojDet är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Jo så är det nog.lappen skrev:Dock verkar det nog som att dripaketet/kedjan verkligen är slut, iaf om jag förstår det rätt....
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
Ja har man haft änglavakt några gånger så ska egentligen fan till att inte bli troendeblacken skrev:Aha, kanske förklaringen till att man blev troende efter några år med hojDet är som när man är ute och gasar på krokvägar, då ska man vänta med att bromsa innan en kurva tills man ser Gud
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag!Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Ja hojen blev som ny efter att jag bytte
Tack alla för hjälpen!
Tack alla för hjälpen!
lappen skrev:Hur gick det sedan med detta. Försvann skramlet?
Det låter snarlikt hur min låter nu efter dagens tur
Skramlar i låga farter på låga växlar (speciellt 1 & 2). Kan ju iofs bero på att jag inte hör det på högre. Har ännu inte hunnit testa att köra runt med den på centralstödet.
Slappet på kedjan blev bara större ju längre dagen fortled...
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Honda VFR 750F -87
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Då är nog kedjan slut.lappen skrev:Det hade jag missat, man lär sig nåt nytt varje dag!Tyrannosaurus skrev: Jo så är det nog.
Av bilden att döma verkar drevet ha sett sina bästa dagar. Men framför allt ser det ut som att kedjan har en skuren länk i mitten längst ner på bilden. Skurna länkar känns igen på att det är som en liten vinkel på kedjan där den bör vara rak mellan dreven.
Detta stämmer, så är det..spänningen ändras när man snurrar hjulet, och man kan lyfta kedjan från bakre kransen....Tyrannosaurus skrev: Så din kedja och drev har nog gjort sitt.
Ett annat tecken på sliten kedja är att den ändrar spänning när man snurrar på hjulet. Sen kan man göra testet att försöka lyfta kedjan från bakdrevet som Mister nämnde. Fast det innebär ju att man blir lite skitig om fingrarna, å andra sidan kan man ta lite papper på macken att ha emellan.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skrammel från växellådan/drivlinan
Ah, lite långt att åka för en kedjespänningsassistans.lappen skrev:Göteborg
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!