Folke skrev:Nu går den rätt okej... Var ute och körde med den och försökte att riktigt pressa den, släppa och ge fullgas omvartannat. Efter ett par mils körning så var det som om något släppte, den började gå som en klocka! Har väl kanske kört drygt 150 mil och den har gått hur bra som helst.
Det senaste har den dock börjat gå lite dåligt igen, fast bara när man accelererar för fullt och det händer bara ibland! Den beter sig inte alls som förut då den var trött hela tiden. Exempel:. ena stunden kan jag t.ex. ha 2:ans växel, dra på och den går som en spjut. Tjugo sekunder senare kan jag göra exakt samma sak men då vill den inte riktigt men så sticker den iväg, särskilt om man släpper på gasen och gasar igen... inbillar mig att det hjälper när det inträffar.
Någon som känner igen det fenomenet?
Det är mycket möjligt att det fortfarande är skit i förgasarna vilket beror på skitsoppan med inblandad etanol som säljs på mackarna i det här landet.
En kille som jag delar garage med har råkat ut för i stort sett samma problem som jag hade.
1. Förgasarna flödar över.
2. Hojen går dåligt och blöddrar på låga varv för att sen komma som en raket när man varvar.
Problemets art kan vara beroende på var skiten i förgasarna sitter. Hjälper inget annat, rengöringsgucka i tanken eller liknande så återstår det bara att riva förgasarna, göra rent och ev. byta vissa delar.
Vill man förebygga detta rekommenderar jag starkt att dränera förgasarna innan vinterförvaring och då menar jag inte att bara stänga soppakranen och köra tills motorn dör, för då har nivån bara sjunkit under munstyckena och i det läget är det mycket soppa kvar. Utan trä på en passande plastslang på nipplarna i botten på kopparna och öppna dräneringsskruvarna. Det är inget svårt jobb men kan bespara mycket huvudvärk.
Gör man det och dessutom häller i lite motorolja (3-4 pumptag på oljekanna) i tändstiftshålen så finns det ingen anledning att hålla på att starta under vintern (om det inte är för att man får så mycket abstinens att man vill höra motorn). Det hjälper inte heller att starta några gånger under vintern eller att hojen står varmt. Dagens soppa för väldigt aggressiv (se min tilläggstext nedan) och man bör dränera även om hojen bara ska stå en månad. På hojar med sprut slipper man det, för där ligger ingen soppa kvar i några koppar.
Tilläggstext:
Av någon anledning är bensinen som säljs nere på kontinenten betydligt bättre och ger både lägre förbrukning, renare avgaser och mer pulver i motorn.
Men de svenska miljömupparna verkar tro att allt blir bättre om man blandar i etanol samt tokhöjer skatten som nu är över 300%.
Vore dom verkligen intresserade av miljön så skulle dom istället satsa på vätgas, men det gör dom inte delvis p.g.a. att det är svårt att ta ut olika miljöskatter på vatten.
Jag har tagit upp en del av aspekten här, inlägg #10
http://forum.svmc.se/showthread.php?102 ... otorcyklar