Vintermek

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vintermek

#31 Inlägg av adrian_vg »

Min grönviffer (gen 94-97) var nerdrevad fram när jag köpte den.
Tror det var en tagg mindre, kanske två. Buskul och hur hårdrock som helst. Tycker dock det fungerade bra även för touring!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#32 Inlägg av blacken »

Spiderpig skrev:Ah det tog några timmar men det är kul att få inblick i hur hojen är uppbyggd trots att det känns förbaskat dumt att bygga hela bakpartiet kring stötdämparen.. Vem vet det kanske var ingenjören för stötdämpningssystemet som var först klar när de tog fram prototypen en gång i tiden :lol:
Tja, ELF som var med och tog fram monosvingen åt Honda, är ju som bekant fransk, så vad hade du väntat dig? ett smärre mirakel kanske? :laugh :laugh :laugh
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#33 Inlägg av Spiderpig »

Dåså då är vi överens det blir en kugge ner fram och någon extra bak :banana
Speedohealer var nånting nytt för mig men låter som en bra idé :)

Tycker den var liiite slö i somras så det kanske räcker tills man köper en PC5 och mappar den ordentligt.

Nä har fransmännen lyckats med något mer än baguetter :roll:

Klarlack på dämparna blev det idag iaf!
Bilagor
20170110_084858.jpg
20170110_084858.jpg (91.34 KiB) Visad 10063 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vintermek

#34 Inlägg av adrian_vg »

Spiderpig skrev:Nä har fransmännen lyckats med något mer än baguetter :roll:
Rätt okej med ostar. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1541
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Vintermek

#35 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Min grönviffer (gen 94-97) var nerdrevad fram när jag köpte den.
Tror det var en tagg mindre, kanske två. Buskul och hur hårdrock som helst. Tycker dock det fungerade bra även för touring!
Jag tror nog att du och jag har olika definitioner på touring. :) ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vintermek

#36 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Min grönviffer (gen 94-97) var nerdrevad fram när jag köpte den.
Tror det var en tagg mindre, kanske två. Buskul och hur hårdrock som helst. Tycker dock det fungerade bra även för touring!
Jag tror nog att du och jag har olika definitioner på touring. :) ;)
Kanske. :)
Om inte motorn ylar, tourar man för sakta. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Björnbär
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis jan 19, 2016 11:00

Re: Vintermek

#37 Inlägg av Björnbär »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:
adrian_vg skrev:Min grönviffer (gen 94-97) var nerdrevad fram när jag köpte den.
Tror det var en tagg mindre, kanske två. Buskul och hur hårdrock som helst. Tycker dock det fungerade bra även för touring!
Jag tror nog att du och jag har olika definitioner på touring. :) ;)
Kanske. :)
Om inte motorn ylar, tourar man för sakta. :mrgreen:
Man vill kunna hålla 160-170 på autobahn med hyfsad bränsleförbrukning. Då grand tourar man bra.

Min VF var uppdrevad istället. Det var... intressant att försöka starta på grusväg med den.

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#38 Inlägg av Spiderpig »

Okej. Ett steg tillbaka.. igen. Drog av en skruv till topplocket... FAAAAN.. Måste varit skadad eller något. Ja jag vet jag är ett klantarschle. Får inte ut den heller. Blir till att inhandla något långt spetsigt dorn i morgon och försöka knacka ut den. Försökte borra lite försiktigt men bulten är hård som satan. Försöker lägga upp en plan B. Någon som vet om ventilhuset på VFR skiljer sig något mellan VTEC årsmodellerna? Hittar begagnat hus för runt tusenlappen från england men det är årsmodell 2002.

http://www.ebay.com/itm/HONDA-VFR-800-V ... FQ&vxp=mtr

Bra att ha en reservplan. Har knackat ur många eller iaf flertalet bultar i mina dagar men den här ville inte alls.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1541
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vintermek

#39 Inlägg av Mister »

Bultar i stål och block i aluminium. Då gäller det ha koll på momenten. :) Bin there and done that med avdragen bult i toppen iofs. Löste det då med sk skruvavdragare aka grispitt. Lycka till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#40 Inlägg av blacken »

Spiderpig skrev:Okej. Ett steg tillbaka.. igen. Drog av en skruv till topplocket... FAAAAN.. Måste varit skadad eller något. Ja jag vet jag är ett klantarschle. Får inte ut den heller. Blir till att inhandla något långt spetsigt dorn i morgon och försöka knacka ut den. Försökte borra lite försiktigt men bulten är hård som satan. Försöker lägga upp en plan B. Någon som vet om ventilhuset på VFR skiljer sig något mellan VTEC årsmodellerna? Hittar begagnat hus för runt tusenlappen från england men det är årsmodell 2002.

http://www.ebay.com/itm/HONDA-VFR-800-V ... FQ&vxp=mtr

Bra att ha en reservplan. Har knackat ur många eller iaf flertalet bultar i mina dagar men den här ville inte alls.
Blir de inte billigare med en komplett beg topp? Och det verkar vara samma på alla Vtec
http://www.ebay.com/itm/02-03-04-05-06- ... dM&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/2002-Honda-VFR- ... UE&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Honda-VFR800-In ... 2W&vxp=mtr
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#41 Inlägg av Spiderpig »

Jo men är det inte samma topp som jag länkat? Kommer kosta 1000:- inklusive frakt. Då kommer den från England. Snabb leverans och ingen moms.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vintermek

#42 Inlägg av blacken »

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vintermek

#43 Inlägg av Tyrannosaurus »

Spiderpig skrev:Okej. Ett steg tillbaka.. igen. Drog av en skruv till topplocket... FAAAAN.. Måste varit skadad eller något. Ja jag vet jag är ett klantarschle. Får inte ut den heller. Blir till att inhandla något långt spetsigt dorn i morgon och försöka knacka ut den. Försökte borra lite försiktigt men bulten är hård som satan. Försöker lägga upp en plan B. Någon som vet om ventilhuset på VFR skiljer sig något mellan VTEC årsmodellerna? Hittar begagnat hus för runt tusenlappen från england men det är årsmodell 2002.

http://www.ebay.com/itm/HONDA-VFR-800-V ... FQ&vxp=mtr

Bra att ha en reservplan. Har knackat ur många eller iaf flertalet bultar i mina dagar men den här ville inte alls.
Om du har toppen lös så kan du ta med den till någon hojverkstad. Dom har ofta specialgrejer för att fixa sånt och det behöver inte ens bli så dyrt.

En varning är på plats. Försök INTE att få ut skruven med en s.k. svinpitt, det är dömt att misslyckas och går den av så går det inte ens att borra längre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Spiderpig
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 58
Blev medlem: tor apr 07, 2016 08:34

Re: Vintermek

#44 Inlägg av Spiderpig »

Ska hämta felvända borr nu på lördag i mitt andra garage där jag har de flesta av mina verktyg. Håller tummarna. Annars beställer jag en ny topp från England. Beställde nya bult till toppen och de var förvånansvärt billiga. Bara 13:-/st så byter alla 4.
Fick framhjulet idag. Hade för mig att Metzeler var tyskt men de står "made in china" på dem. Aja blir nog bra ändå. Dock undrar jag om någon vet var åldersgränsen för att de ska få säljas som nya är? Står 2012 och då är de ju v20 2012. 5 år gamla är kanske normalt? Köpte dem på mcdäckonline. Var ett tag sen jag köpte nya.

Tvättade och putsade upp bromsskivorna fram och monterade :)

Får dock inte riktigt till guld/silver/vita looken men ser najs ut iaf! (tycker jag)
Bilagor
20170111_211256.jpg
20170111_211256.jpg (109.12 KiB) Visad 10012 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vintermek

#45 Inlägg av adrian_vg »

Metzeler som märke är tyskt, men tillverkningen kan ju ske lite var som helst.

Har fått höra en del kritik om att premiumdäck som tillverkas på billiga ställen ofta har sämre grepp pga billigare råmaterial.
Om det stämmer, vet jag inte, jag kör inte så avancerat att greppet egentligen någonsin blir ett problem (förutom vid vinterkörningen...).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar