Till att börja med kan man konstatera att när Honda byggde innanmätet på mätaren på "storödlan" så måste dom antingen haft kul, fått hjärnblödning eller hamnat på psyket efteråt, för det är ett virrvarr av sladdar, flatkablar och elektronik av guds nåde. Det är iofs inget nytt, jag har haft isär den förr, men ändå.
Man kan iaf konstatera att det måste ha varit "state of the art" -84-85 när den tillverkades. Inga vajrar här inte, utan det är elektroniskt hela vägen och mycket av den varan

Nåväl. efter att ha bytt lamporna (det är f.ö. mini-wedge allting) till bakgrundsbelysningen och fått vända på dom några gånger (dioder är ju polaritetskänsliga) så gick jag över till kontrollamporna och plötsligt slutar allt att funka. Bakgrundsbelysningen funkade, men inga kontrollampor och klockan funkade, men gick inte att ställa. Dessutom ska mätarna ge ifrån sig ett surrade ljud precis när man slår på tändningen (antar att det är en test på dom små servomotorerna som driver mätarna), men nu var den tyst och lamporna lös inte ens när jag satt tillbaka dom vanliga glödisarna


Kollar säkringen, jodå den är bränd (tydligen är bara vissa grejer i mätaren avsäkrade) men varför är den bränd?
Byter säkring och testar igen *POFF!* Men vafa!

Jag gjorde av med 3-4 säkringar på det sättet, sen började jag fundera ordentligt.
Det är alltså bara när jag byter kontrollamporna. Det är fyra lampor som sitter på rad på samma kort (Tail light - Oil - Highbeam - Neutral) och lamporna är insatta men små bajonetthållare i kortet (blinklamporna sitter separat och dom har jag inte provat att byta än). "Highbeam" lampan funkar med dioden i även när säkringen är smälld.
Nu kommer frågorna till nån som är lite haj på fordonselektronik. Jag har för mig att Blacken har lite koll på såna grejer.
1. Jag gissar att de fyra lamporna på rad har gemensam jordlina på kortet. Kan en felvänd lampa få säkringen att smälla?
Jag få inte ihop det, en diod släpper ju igenom ström åt ena hållet, men inte åt andra, så det borde ju helt enkelt inte hända nånting om den är felvänd.
2. För att köra uteslutningsmetoden tog jag ur alla tre lamporna (utom "Highbeam" som ju funkar) och noterade vid en säkringssmäll när jag bytte "Tail light" lampan att det blinkade till innan säkringen gick, så den var alltså rättvända. "Tail light" är en glödtrådsvakt av gamla skolan innan canbus. Det sitter en dosa under soffan som styr det men jag vet inte hur dom här gamla typen av glödtrådsvakt funkar, jag vet bara att det funkar. Kan det på nåt sätt vara den som spökar och ogillar diodlampor?
3. Jag har inte kört uteslutningsmetoden på "Oil" och "Neutral" än, men där sitter det ju inga dosor, utan det är ju bara switchar, en vid växelmekanismen och den andra vid oljetryckskontakten. Tankar om det?
4. Eller kan de ha med att göra att just dom grejerna är avsäkrade? Tycker det känns långsökt för det är ju bara att sladden är kapad och att det sitter en säkring emellan.
Så kära viffer-åkare, om nån kommer på vad och varför skiten hakar upp sig så är jag idel öra
