Byta termostat på en -06
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byta termostat på en -06
Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.
Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?
Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)
/R
Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?
Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)
/R
Re: Byta termostat på en -06
Jag fick ett temperaturfall ner till 55C när jag drog genom en regnskur i somras. Någon kilometer senare hade motortempen masat sig upp till normala 75C igen. Gissar på termostatfail eller nån givare.
Blir nog byte nu när hojen ändå är isärplockad för ventiljustering.
För mig som är långsam av mig tog det någon vecka i varmgarage att få bort prylarna. På med lösningsspray och sen dra åt skruv/ mutter försiktigt till "knäppet" för att bryta korroderingen. Sen lossa som vanligt. Silikonspreja där du kommer åt i över/underkant på insugsgummina under trottelhuset. Riktigt trångt med insulator band skruvarna där men det går med lång philipsskruvmejsel helst ledad.
Vicka försiktigt loss trottelhuset med "brytjärn" idet här fallet en plankbit.
Hittade en alternativ metod i den här amerikanska tråden
http://vfrworld.com/threads/coolant-leak-source.53488/
I för sig har jag gen5 men måste ju vara nåt liknande som gen6.
Blir nog byte nu när hojen ändå är isärplockad för ventiljustering.
För mig som är långsam av mig tog det någon vecka i varmgarage att få bort prylarna. På med lösningsspray och sen dra åt skruv/ mutter försiktigt till "knäppet" för att bryta korroderingen. Sen lossa som vanligt. Silikonspreja där du kommer åt i över/underkant på insugsgummina under trottelhuset. Riktigt trångt med insulator band skruvarna där men det går med lång philipsskruvmejsel helst ledad.
Vicka försiktigt loss trottelhuset med "brytjärn" idet här fallet en plankbit.
Hittade en alternativ metod i den här amerikanska tråden
http://vfrworld.com/threads/coolant-leak-source.53488/
I för sig har jag gen5 men måste ju vara nåt liknande som gen6.
- Bilagor
-
- Termostathus
- IMG_20171210_191333.jpg (22.01 KiB) Visad 11802 gånger
-
- IMG_20171209_171539.jpg (20.82 KiB) Visad 11841 gånger
-
- Spjällhus
- IMG_20171209_160044.jpg (20.73 KiB) Visad 11841 gånger
Senast redigerad av vroom den sön apr 22, 2018 20:31, redigerad totalt 5 gång.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Byta termostat på en -06
Spjällhus.(vad heter thottle body på svenska?)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat??RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.
Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?
Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)
/R
Sitter inte den på någon av kylarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta termostat på en -06
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter...adrian_vg skrev:Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat??RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.
Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?
Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)
/R
Sitter inte den på någon av kylarna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byta termostat på en -06
Mellan cylindrarna är en BRA placering :@blacken skrev:Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter...adrian_vg skrev:Vänta lite nu, måste spjällhuset bort om man ska byta termostat??RhINO skrev:Min viffer har lite jobbigt att komma upp i temp om det är lite kyligt i luften och idag så sparkade jag igång den för att känna på kylarna från kall och de börjar bli varma redan innan instrumenten visar temperatur så jag gissar att termostaten är kass.
Så, hur jävla svårt är det att byta på en 6. gen? Är det värt att ge sig på det själv, jag har inte någon asbra mekplats det är svärföräldrarnas garage eller parkeringen hos föräldrarna (eller utanför lägenheten men den känns spontant sämts). Vad tar det i tid för någon som inte mekat asmycket och behöver man några specialverktyg?
Finns det någta bra tips?
Hojen har varit på 2400 mils-service i närtid så throttle body-kitet borde varit flyttat på iom ventiljusteringen (vad heter thottle body på svenska?)
/R
Sitter inte den på någon av kylarna?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Känns spontant som ett något mysko ställe att ha en termostat på.blacken skrev:
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta termostat på en -06
Tja, nå`nstans ska den ju sitta, eller hur?adrian_vg skrev:Känns spontant som ett något mysko ställe att ha en termostat på.blacken skrev:
Släng ett getöga på första bilden, så får du en vink om vars den sitter...
Finns motorer med "värre" placering, typ Fords "Cologne"motor, som har den vid intaget från kylaren på vattenpumpen.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Byta termostat på en -06
Om jag ger mig på detta, skall man passa på att byta slangar när man ändå är där? Var hittar man bra slangar?
/R
/R
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Om inte slangarna är torra eller har sprickor så finns det ingen anledning att byta.RhINO skrev:Om jag ger mig på detta, skall man passa på att byta slangar när man ändå är där? Var hittar man bra slangar?
Om man byter så brukar jag rekommendera original eftersom dom är förböjda och då är risken mindre att dom poppar av för att dom sitter i spänn. Det kan också vara olika diameter på anslutningarna på samma slang. Nackdelen är att originalslangarna är ganska dyra, men då vet man att det blir rätt utan läckage.
För andra slangar https://www.kuntze.se som har alla slags gummin (dock inte k***lgummi ) alternativt om man vill ha stålomspunnet http://www.nbmhydraulic.com
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta termostat på en -06
Så långt gånget är det inte med mina. Däremot verkar den vänstra av dom två kortaste slangbitarna något svullen i formen. När sen hetvatten forsar igenom svullnar det ytterligareTyrannosaurus skrev: Om inte slangarna är torra eller har sprickor så finns det ingen anledning att byta.
Sen har vi slangkläm på en herrans massa mil och där finns inte mycket elasticitet kvar..ni får tolka det som ni vill
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Byta termostat på en -06
Grejen är ju att man inte vet om det behövs innan man rivit och jag tänkte beställa grejer innan.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta termostat på en -06
Men du ser ju slangarna utifrån. Kläm lite på dom om du är mjuka och fina så är dom nog inte spruckna.RhINO skrev:Grejen är ju att man inte vet om det behövs innan man rivit och jag tänkte beställa grejer innan.
Du kan även lossa slangklämmorna och titta hur det ser ut under. Det lär ju vara spår efter klämmorna, men det ska inte vara sprickor.
När du väl river kommer du att upptäcka att det är rätt svår att få av slangarna även om dom är mjuka. Anledningen är att värmen och glykolen gör att dom liksom limmar fast lite grann. Men det finns ett enkelt trick. Ta en polygrip och ta tag om slangen där den sitter på anslutningen och vrid lite lätt, då släpper den direkt.
Jag har lossat dessa slangar ett antal gånger eftersom man på VF måste ta bort kylaren för att komma åt den främre ventilkåpan och jag har hittills aldrig behövt byta slangar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta termostat på en -06
Ni som varit på termostaten, har ni bytt packningar i de rörstumpar som är bultade på motorblocket också? Enligt servicemanualen skall man göra det men är det nödvändigt?
/R
Gott nytt år förresten!
/R
Gott nytt år förresten!
Re: Byta termostat på en -06
Obsalut bör man byta packningar på allt vad som har med varm kylvätska att göra, om man demonterar dom. Det kan funka att återanvända, men oftast så rasar skiten då, när man är längst bort i den avlägsnaste skogen under semestern..RhINO skrev:Ni som varit på termostaten, har ni bytt packningar i de rörstumpar som är bultade på motorblocket också? Enligt servicemanualen skall man göra det men är det nödvändigt?
/R
Gott nytt år förresten!
"Gott Nytt år"? I år igen, det var ju ett förra året, räcker inte det?
Och när jag tänker efter, så har det hållit på så så länge man kan minnas. Jag anar en konspiration här.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02