Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.blacken skrev:Det är bara för att oljan blir lättflyktigare/"tunnare" när den är varm, och segare när den är kall, ska vara så, och det blir "värre" när oljan inte är bytt på ett tag.för den knackar högre och högre när den blir varm
Skarp med en 750
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Skarp med en 750
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.Skarp skrev:Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?adrian_vg skrev:Om du inte har uppenbara problem pga standardtjockleken på oljan kan det vara idé att stanna kvar med 10W/40.Skarp skrev:Justja, det är klart. Då kanske jag ska testa en något tjockare olja i den? Killen jag köpte den av hade använt 10 40.
Jag har använt 20W/50 för att slippa mekaniskt oljud på tidigare hojar, men det kräver att man värmer upp motorn lite försiktigare.
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".
Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.adrian_vg skrev:Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".
Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?
Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Deras vanliga mineralolja för mc är billigare. Det enda som är billigare är väl tjugolitersdunkar.Skarp skrev:Det där ska jag testa! Med spännband över natten, nu pumpar jag kopplingen några gången på neutral innan jag lägger i ettan, det har hjälpt avsevärt.adrian_vg skrev:Tjaaa, kanske att motorn gnisslar?Skarp skrev:Vart går gränsen för uppenbara problem då? Att den knackar högt när den är varm? Eller att den klibbar fast lamellerna när den stått över natten så när jag lägger i ettan på morgonen ser det ut som jag glömmer hålla in kopplingshandtaget? Fast det kanske blir värre med tjockare olja?
Men ok, jag ser nog till att välja en bra 10w/40 olja som första bytet, så får jag se hur den beter sig då. Får bli att byta första bästa helg när inte båda dagarna ä uppbokade med galej...
Lamellklibbet tror jag du kommer runt med ett oljebyte.
Om jag var du skulle jag börja med en billig olja att skölja runt med, kör en rejär tur och byt igen till det du vill ha i "på riktigt".
Innan du byter olja:
Kom just att tänka på ett trick; dra inkopplingshandtaget, sätt fast med gummiband/buntband edyl så att det är kvar intryckt. Låt stå så över natten.
Hur verkar det efteråt?
Börja med nån billig olja? Finns det billigare än biltemas "racing"-olja 10w/40? För det var nämligen den jag hade tänkt använda till en början, aldrig haft problem med biltemas olja förut, varken till förra viffern eller BMWn (en sån där med fyra hjul).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
Ok, så vad blir proceduren?adrian_vg skrev: Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.Skarp skrev:Ok, så vad blir proceduren?adrian_vg skrev: Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Om man misstänker att det har legat nån gammal skitolja i motorn kan detta vara en lösning. En kompis på klubben fick igång sina hydrauliska ventillyftare på hojen (nån Kawa custom) igen med hjälp av det här efter att den knackade och lät som ett tröskverk.adrian_vg skrev:Typ så. Jag skulle ha behållit det nya filtret, beror lite på priset.Skarp skrev:Ok, så vad blir proceduren?adrian_vg skrev:Deras vanliga mimeralolja för mc är billagare. Det enda som är billagare är väl tjugolitersdunkar.
Ut med gammal olja, i med billig olja, köra lite(?), ut med billig olja, bort med gamla filtret, dit med nytt filter, i med ny olja.
Låter det vettigt? Eller måste jag byta filer två gånger?
Om jag minns rätt så har både Hiflo och Biltema ganska billiga oljefilter.
https://www.xlmoto.se/oljetillsats-motu ... 655-331645
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Skarp med en 750
hmmm...viewtopic.php?f=3&t=6078
Tänker jag fel eller skulle oljetillsatsen/rengöringsoljan platsa här?
Tänker jag fel eller skulle oljetillsatsen/rengöringsoljan platsa här?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Beror på om du vill ha den diskussionen här i din tråd eller på annan plats i lämpligt subforum.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.
Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Skarp med en 750
Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.Tyrannosaurus skrev:Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.
Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Skarp med en 750
Från webbsidan: (jag utgår ifrån att guckan inte påverkar våtkopplingen)Skarp skrev:Hmm, att hälla i en vätska i motorn utan bruksanvisning kanske inte är det bästa, särskilt när det förmodligen kan börja lösa upp packningar i värsta fall om man kör för länge.Tyrannosaurus skrev:Det verkar vara lite olika saker.
- Motuls produkt är ett additiv på 200 ml som man tillsätter i befintlig olja.
- Biltemas produkt är 2,5 eller 4,5 l där jag antar att man ska byta hela oljan.
Dessutom har Biltema ingen riktig bruksanvisning hur länge man ska köra på oljan osv. Det enda dom har är en 13 sidor lång säkerhetsinformation om att man inte ska dricka det mm.
Med Motuls variant så kör man i det i sin nya olja vid bytet? Eller måste den blandade oljan bytas efter en stund?
Motul Engine Clean är en vätska som du tillsätter i oljan innan oljebytet. Avlagringar och annan smuts som finns i motoroljan löses upp och följer då med vid oljebytet. Riktigt smart produkt som verkligen gör skillnad. Passar endast fyrtaktsmotorer.
1: Kör motorn tills den är varm.
2: Stäng av och vänta några minuter.
3: Häll i en flaska Motul Engine Cleaner.
4: Låt motorn gå på tomgång i 15min.
5: Gör oljebytet som vanligt.
6: Din motor är nu fri från avlagringar och dylikt!
Byt även oljefilter under punkt 5.
https://www.youtube.com/watch?v=Fdy5iFWF4PY
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal