Olika generationerna!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53
Olika generationerna!
Tjipp alla kunniga!
Försöker bli klok på dom olika generationerna .
Jag har en årsmodell -93 reggad i trafik april 94, svensksåld!
-93 verkar ha 8 ekrade hjul medans -94 har 5 ekrade.
Tittat på massa bilder på -93 men alla dessa har sadeln som går långt fram?
Jag har kåpor som sitter på -94 och den"kortare" sadeln.
Saken är den att jag skall beställa slipon i vinter och då det som passar på -93 passar inte på - 94
Verkar vara olika kollektorer mellan -93 och -94.
Hoppas inte frågan verkar korkad men jag har sökt i forumet utan att hitta det jag söker.
Tack på förhand Honken
Försöker bli klok på dom olika generationerna .
Jag har en årsmodell -93 reggad i trafik april 94, svensksåld!
-93 verkar ha 8 ekrade hjul medans -94 har 5 ekrade.
Tittat på massa bilder på -93 men alla dessa har sadeln som går långt fram?
Jag har kåpor som sitter på -94 och den"kortare" sadeln.
Saken är den att jag skall beställa slipon i vinter och då det som passar på -93 passar inte på - 94
Verkar vara olika kollektorer mellan -93 och -94.
Hoppas inte frågan verkar korkad men jag har sökt i forumet utan att hitta det jag söker.
Tack på förhand Honken
Re: Olika generationerna!
Det kan vara en djungel ibland, men generellt så 90-93 heter RC 36, 94-97 RC 36-2. Det skiljer det lite här och var i dom olika modellerna, 94 uppåt annan ram, annan kåpa, annat avgaseri, andra knasare, annan sadel, större tank, annat utseende på instrumentbrädan + en skrälldus andra moddningar. 90-91 skiljer sig knasarna ifrån 92-93, gaffelbenen saknar fjäderförspänning som kom 92, bakdämparen saknar returjustering som åsså dök upp 92. även färgval skiljer på dom olika modellerna, Har försökt att få lite info om alla detaljer just på RC 36/RC 36-2 men har bara fått huvudvärk av det men är av naturen skitlat så att säga
Och det finns inga dumma frågor här, bara att fråga får du svar, får du inget, så var det en dum fråga
Men lite data på utrikiska.
1990–1993 - VFR750FL/M/N/P (RC36)
VFR 750 F RC36
Major redesign with new frame and bodywork, cartridge forks, single-sided swingarm and wider wheels to accept more modern tyres, gain of some weight.
Bore & Stroke 70.0 mm × 48.6 mm (2.76 in × 1.91 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 36 mm VP CV type
Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
Wheelbase 1,479 mm (58.2 in)
Length 2,180 mm (86 in)
Width 700 mm (28 in)
Height 1,185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26 deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 19 L (4.2 imp gal; 5.0 US gal)
Dry Weight 216 kg (476 lb)
Wet Weight 244 kg (538 lb)
1994–1997 - VFR750FR/S/T/V (RC36-2)
Bodywork revision evoked Honda NR design cues; mechanically very similar to its predecessor, but dozens of minor and weight-saving changes made the bike lighter and more responsive to ride.
Last of the VFR750F models before replacement by the VFR800Fi in 1998.
Power 100 hp (75 kW) (claimed)[9]
torque 53.9 lb⋅ft (73.1 N⋅m) (claimed)[9]
Measured top speed: 152 mph (245 km/h)[9]
Standing 1/4 mile: 11.6sec[9]
Bore & Stroke 70 mm × 48 mm (2.8 in × 1.9 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 34mm Keihin downdraft CV type
Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Wheelbase 1,470 mm (58 in)
Width 720 mm (28.3 in)
Length 2125 mm (83.7 in)
Height 1185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 21 L (4.6 imp gal; 5.5 US gal)
Dry Weight 209 kg (461 lb)[9]
Wet Weight 236 kg (520 lb)
Och det finns inga dumma frågor här, bara att fråga får du svar, får du inget, så var det en dum fråga
Men lite data på utrikiska.
1990–1993 - VFR750FL/M/N/P (RC36)
VFR 750 F RC36
Major redesign with new frame and bodywork, cartridge forks, single-sided swingarm and wider wheels to accept more modern tyres, gain of some weight.
Bore & Stroke 70.0 mm × 48.6 mm (2.76 in × 1.91 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 36 mm VP CV type
Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
Wheelbase 1,479 mm (58.2 in)
Length 2,180 mm (86 in)
Width 700 mm (28 in)
Height 1,185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26 deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 19 L (4.2 imp gal; 5.0 US gal)
Dry Weight 216 kg (476 lb)
Wet Weight 244 kg (538 lb)
1994–1997 - VFR750FR/S/T/V (RC36-2)
Bodywork revision evoked Honda NR design cues; mechanically very similar to its predecessor, but dozens of minor and weight-saving changes made the bike lighter and more responsive to ride.
Last of the VFR750F models before replacement by the VFR800Fi in 1998.
Power 100 hp (75 kW) (claimed)[9]
torque 53.9 lb⋅ft (73.1 N⋅m) (claimed)[9]
Measured top speed: 152 mph (245 km/h)[9]
Standing 1/4 mile: 11.6sec[9]
Bore & Stroke 70 mm × 48 mm (2.8 in × 1.9 in)
Compression ratio 11:1
Carburettors 4 x 34mm Keihin downdraft CV type
Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Wheelbase 1,470 mm (58 in)
Width 720 mm (28.3 in)
Length 2125 mm (83.7 in)
Height 1185 mm (46.7 in)
Rake/trail 26deg/100 mm (3.9 in)
Fuel capacity 21 L (4.6 imp gal; 5.5 US gal)
Dry Weight 209 kg (461 lb)[9]
Wet Weight 236 kg (520 lb)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Olika generationerna!
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår frågan.
Du har en 93:a med kåporna från gen 94-97.
Varför vill du skaffa ett slipon passande en 94:a isf?
Ramen ser annorlunda ut och kollektor och avgasrör kan se annorlunda ut också, dessutom kan upphängningen av sliponet bakåt också vara olika.
Det där klistermärket på ramen satt om jag minns rätt bara på gen 90-93.
Ramarna på gen 90-93 och 95-97 ser annorlunda ut.
Du har en 93:a med kåporna från gen 94-97.
Varför vill du skaffa ett slipon passande en 94:a isf?
Ramen ser annorlunda ut och kollektor och avgasrör kan se annorlunda ut också, dessutom kan upphängningen av sliponet bakåt också vara olika.
Det där klistermärket på ramen satt om jag minns rätt bara på gen 90-93.
Ramarna på gen 90-93 och 95-97 ser annorlunda ut.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Olika generationerna!
Det är egentligen rätt enkelt.
En del räknar VF750F som gen1, men eftersom det inte är en VFR så går den bort som en egen modell.
Bara som kuriosa finns VF1000F som 2½ generationer:
Gen1 = -84 halvkåpa.
Gen2 = -85-86 helkåpa kallad F2 (fanns även med halvkåpa [gen2½] men f.ö. samma kaross som F2).
Samma sak gäller VF1000R som bara bytte kåpa från -84 till -85-86.
Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan - då blir det isf 7 generationer).
Gen2 = Enkelsving (Adrians 1:a bild och IMHO den snyggaste VFR750).
Gen3 = Lite lättare men plastigare (Adrians 2:a bild, fulare [sorry ])
Gen4 = 800FI (kamdrivningen på sidan).
Gen5 = VTEC (kedjedrivna kammar).
Gen6 = Den nuvarande (vissa likheter med 1200:n).
Jag räknar inte heller VFR1200F eftersom det är en egen modell även fast den också har V4 motor, men det har också RC30, RC45, NR750, RC213V-S (och "ödlan" ) men det är inga VFR:er.
Jag kan ta skillnaden mellan kamdrivning, eller rättare sagt för- och nackdelar med kugg, medan jag ändå håller på.
För: Exaktare timeing, ingen risk för överkugg om spännaren pajar, kan inte gå av, lättare att mecka.
Mot: Ett helvete om man får för sig att plana topparna, då har man tre alternativ.
1. Sätta i vanliga kugghjul = Låter som en stenkross.
2. Ta fram stora plånboken = Köpa nya passande originaldrev.
3. Konvertera till kedjedrift = Det går, men på gen1-3 som har kamdrivningen i mitten betyder det klyva blocket.
Neutral aspekt: Det viner som fan, en del gillar det andra inte. Det är lite som Ducces karaktäristiska kopplingsrassel.
En del räknar VF750F som gen1, men eftersom det inte är en VFR så går den bort som en egen modell.
Bara som kuriosa finns VF1000F som 2½ generationer:
Gen1 = -84 halvkåpa.
Gen2 = -85-86 helkåpa kallad F2 (fanns även med halvkåpa [gen2½] men f.ö. samma kaross som F2).
Samma sak gäller VF1000R som bara bytte kåpa från -84 till -85-86.
Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan - då blir det isf 7 generationer).
Gen2 = Enkelsving (Adrians 1:a bild och IMHO den snyggaste VFR750).
Gen3 = Lite lättare men plastigare (Adrians 2:a bild, fulare [sorry ])
Gen4 = 800FI (kamdrivningen på sidan).
Gen5 = VTEC (kedjedrivna kammar).
Gen6 = Den nuvarande (vissa likheter med 1200:n).
Jag räknar inte heller VFR1200F eftersom det är en egen modell även fast den också har V4 motor, men det har också RC30, RC45, NR750, RC213V-S (och "ödlan" ) men det är inga VFR:er.
Jag kan ta skillnaden mellan kamdrivning, eller rättare sagt för- och nackdelar med kugg, medan jag ändå håller på.
För: Exaktare timeing, ingen risk för överkugg om spännaren pajar, kan inte gå av, lättare att mecka.
Mot: Ett helvete om man får för sig att plana topparna, då har man tre alternativ.
1. Sätta i vanliga kugghjul = Låter som en stenkross.
2. Ta fram stora plånboken = Köpa nya passande originaldrev.
3. Konvertera till kedjedrift = Det går, men på gen1-3 som har kamdrivningen i mitten betyder det klyva blocket.
Neutral aspekt: Det viner som fan, en del gillar det andra inte. Det är lite som Ducces karaktäristiska kopplingsrassel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
-
- Medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53
Re: Olika generationerna!
Stort tack för alla svar.
Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor, tänkte att det är som biltillverkarna där nästa årsmodell kommer sommaren innan.
Vet att hojen varit marksynad av förrförra ägaren och då passade väl han på att byta.
Förra ägaren visade bilderna och det var inte vackert
Tack Adrian för bilderna, dom sade nästan mer än nåt annat.
Tacksam för all kunskap som finns här för oss nya VFR ägare.
Den skall få mycket kärlek när den blir utsläppt
Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor, tänkte att det är som biltillverkarna där nästa årsmodell kommer sommaren innan.
Vet att hojen varit marksynad av förrförra ägaren och då passade väl han på att byta.
Förra ägaren visade bilderna och det var inte vackert
Tack Adrian för bilderna, dom sade nästan mer än nåt annat.
Tacksam för all kunskap som finns här för oss nya VFR ägare.
Den skall få mycket kärlek när den blir utsläppt
Re: Olika generationerna!
Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Olika generationerna!
+Hjulen+Framgaffeln+Bromsarna+Framkåpan+Avgassystemet+Förgasarna+Motorstyrningen , sen var det nog inte merTyrannosaurus skrev: Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Olika generationerna!
Rättelse.Tyrannosaurus skrev:Det är egentligen rätt enkelt.
En del räknar VF750F som gen1, men eftersom det inte är en VFR så går den bort som en egen modell.
Bara som kuriosa finns VF1000F som 2½ generationer:
Gen1 = -84 halvkåpa.
Gen2 = -85-86 helkåpa kallad F2 (fanns även med halvkåpa [gen2½] men f.ö. samma kaross som F2).
Samma sak gäller VF1000R som bara bytte kåpa från -84 till -85-86.
Nåväl back to VFR.
Gen1 = Dubbelsving (man skulle kunna dela in den i 2 generationer, men det enda som skilde dom åt var kåpglaset, framblinkers och handtagen under soffan - då blir det isf 7 generationer).
Gen2 = Enkelsving (Adrians 1:a bild och IMHO den snyggaste VFR750).
Gen3 = Lite lättare men plastigare (Adrians 2:a bild, fulare [sorry ])
Gen4 = 800FI (kamdrivningen på sidan).
Gen5 = VTEC (kedjedrivna kammar).
Gen6 = Den nuvarande (vissa likheter med 1200:n).
Jag räknar inte heller VFR1200F eftersom det är en egen modell även fast den också har V4 motor, men det har också RC30, RC45, NR750, RC213V-S (och "ödlan" ) men det är inga VFR:er.
Jag kan ta skillnaden mellan kamdrivning, eller rättare sagt för- och nackdelar med kugg, medan jag ändå håller på.
För: Exaktare timeing, ingen risk för överkugg om spännaren pajar, kan inte gå av, lättare att mecka.
Mot: Ett helvete om man får för sig att plana topparna, då har man tre alternativ.
1. Sätta i vanliga kugghjul = Låter som en stenkross.
2. Ta fram stora plånboken = Köpa nya passande originaldrev.
3. Konvertera till kedjedrift = Det går, men på gen1-3 som har kamdrivningen i mitten betyder det klyva blocket.
Neutral aspekt: Det viner som fan, en del gillar det andra inte. Det är lite som Ducces karaktäristiska kopplingsrassel.
gen1 86-87. första VFR generation. 16 tum framfälg. 18 tum bakfälg,
gen2 88-89 uppdaterad, andra fälgar 17 tums fälgar fram o bak, kåpor etc
gen3 90-93. helt ny generation, Enkelsving, 8 ekrad 5.5 tums fälg bl,a
gen4 94-97. Uppdaterad, mera NR750 stuk, 5ekrad 5 tums fälg.
gen5 98-01, Helt ny generation, 800cc (781cc), insprut 5 ekrad 5,5 tums fälg
Gen6 02-13, rejält uppdaterad/ny generation Vtec, kedjedrivna kamaxlar etc,
Gen7 1200cc, helt egen modell
Gen8 14-17ish. rejält uppdaterad Vtec med så gott som enbart ram orörd
X-modellerna kan jag hålla utanför generationsräkningen
ps klassar man inte 1200 bland generationerna så borde man inte klassa 800 i samma generation då dem nästan delar lika lite med 750 som 1200an. (halvt generellt.)
"Bättre än HD"
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Olika generationerna!
Kåpfästena kan ju vara lika trots allt.blacken skrev:Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.
Rättelsen stämmer med min och Gssons utläggning. Men vad det gäller om 1200:n och 800:n ska vara med.Seth skrev:Rättelse.
[...]
ps klassar man inte 1200 bland generationerna så borde man inte klassa 800 i samma generation då dem nästan delar lika lite med 750 som 1200an. (halvt generellt.)
800:n är i princip en borrad 750 och där man har flyttat ut kamdrivningen till sidan.
1200:n har ingenting gemensamt med de övriga VFR modellerna förutom just "VFR"-beteckningen och att motorn har V4 layout. Men det är inte 90 grader, inte samma cylinder layout, inte DOHC osv.
Varför ska man just hålla X-modellerna utanför generationsräkningen?
Faktum är att dom klassiska VF:arna har mer gemensamt med VFR än 1200:n. Så isf blir det 9-10 generationer och räknar vi så, då kan vi också räkna med dom exklusiva racevarianterna som jag nämnde.
Allt det här sammantaget gör det hela betydligt rörigare. Om man dessutom betänker att VF-modellerna fanns i 5 olika varianter: Custom, Sporttouring, Sport, Race och Supermagna (400, 500, 700, 750, 1000 och 1100cc). Utöver det har vi 90-tals Magnan som de facto har en kromad VFR motor. Sen får vi heller inte glömma VFR400 modellerna (NC) i alla dess varianter
Men om vi håller oss till hojar som åtminstone är nästan likadana så har VFR 7 generationer efter Gssons rättelse
Förresten om an ändå ska spåna ut så kan vi ta med RCV211 med V5 motor också, åså glömde jag ju Pannan (1100 och 1300cc) - Det är bara att vrida en VFR motor 90 grader i ramen så har man en Panna
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Olika generationerna!
Skulle ändå gärna vilja glutta på det.Kåpfästena kan ju vara lika trots allt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Olika generationerna!
Tänkte samma tanke!blacken skrev:Hmm, du får gärna skicka in bild på hur förra ägaren lyckades att rodda om så att 94:ans kåpor passar på en 93:a.Blev bara konfunderad då jag hade -94 kåpor
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Olika generationerna!
Ingen orsak!Honken1880 skrev:Tack Adrian för bilderna, dom sade nästan mer än nåt annat.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: tis maj 08, 2018 18:53
Re: Olika generationerna!
Bilder kan jag inte fixa förren till våren, men när kåporna varit av så verkar inga fästen vara annorlunda förrutom där kutsen skall skruvas fast.
Där sitter små plattjärn då hålbilden inte riktigt stämmer, hålen i ramen sitter lite lägre än kåpfästet.
Även tanken passar inte riktigt in i baktank mot sadeln, där sitter en klenare bult då orginalet inte får plats.
Tanken går inte flytta dom mm som behövs då bränslekranen tar i ramen.
Allt skall få snyggare lösningar när hojen är hemma igen.
Det är mycket som skall göras för att jag skall bli nöjd, en VFR skall ju vara fin överallt, även det man inte ser
Där sitter små plattjärn då hålbilden inte riktigt stämmer, hålen i ramen sitter lite lägre än kåpfästet.
Även tanken passar inte riktigt in i baktank mot sadeln, där sitter en klenare bult då orginalet inte får plats.
Tanken går inte flytta dom mm som behövs då bränslekranen tar i ramen.
Allt skall få snyggare lösningar när hojen är hemma igen.
Det är mycket som skall göras för att jag skall bli nöjd, en VFR skall ju vara fin överallt, även det man inte ser