Byta däck själv och balansera..?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Byta däck själv och balansera..?
Då jag gillar att göra saker själv, så funderar jag på hur svårt det kan vara att själv byta däck på hojen? Jobbat med bildäck till och från under några år på 90/00-talet, men höll aldrig på med mc-däck. Det kom in nån då och då, men där fick man aldrig vara med tyvärr
Såg att Feltema har pryttlar för detta, men hur hårt/svårt är det att kränga ett mc-däck av fälgen? Balanseringen borde fungera med balansmojängen. Det är bakdäck vi pratar nu, fram lades på nytt när jag köpte hojen för ca 600 mil sedan.
Nästa fråga, vad skall man sätta på? Sitter nåt Metzeler på nu, men det är från okt 2009...känns som det är dags att byta...
Såg att Feltema har pryttlar för detta, men hur hårt/svårt är det att kränga ett mc-däck av fälgen? Balanseringen borde fungera med balansmojängen. Det är bakdäck vi pratar nu, fram lades på nytt när jag köpte hojen för ca 600 mil sedan.
Nästa fråga, vad skall man sätta på? Sitter nåt Metzeler på nu, men det är från okt 2009...känns som det är dags att byta...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta däck själv och balansera..?
Tänkte skaffa prylarna från Biltema denna helg och försöka skifta själv på Dominatrixen.
Håller inte i längden att lämna in varje gång skiftet mellan sommarknottrigt och dubbat ska göras.
Är dock inte kostnaden egentligen jag hänger upp mig på, utan tiden det tar att hitta nån jevel i Uppsala som kan skifta nu-nu-nu och inte om en vecka eller två. Sen att man oftast får åka ut till en däcknisse ute i skogen är inte heller optimalt. Tar så lång tid och gillar inte blicken jag får av frun att jag måste iväg för däckskifte - igen...
Edit: Michelin är aldrig fel! Vilket decennium som helst nu, kommer jag att ha Michelin både fram och bak på hojen.
Håller inte i längden att lämna in varje gång skiftet mellan sommarknottrigt och dubbat ska göras.
Är dock inte kostnaden egentligen jag hänger upp mig på, utan tiden det tar att hitta nån jevel i Uppsala som kan skifta nu-nu-nu och inte om en vecka eller två. Sen att man oftast får åka ut till en däcknisse ute i skogen är inte heller optimalt. Tar så lång tid och gillar inte blicken jag får av frun att jag måste iväg för däckskifte - igen...
Edit: Michelin är aldrig fel! Vilket decennium som helst nu, kommer jag att ha Michelin både fram och bak på hojen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta däck själv och balansera..?
Det är väl ingen större skillnad att kränga däck på hoj respektive bil, det är bara mer tidskrävande än om man låter nån med maskiner göra det.lappen skrev:Då jag gillar att göra saker själv, så funderar jag på hur svårt det kan vara att själv byta däck på hojen? Jobbat med bildäck till och från under några år på 90/00-talet, men höll aldrig på med mc-däck. Det kom in nån då och då, men där fick man aldrig vara med tyvärr
Såg att Feltema har pryttlar för detta, men hur hårt/svårt är det att kränga ett mc-däck av fälgen? Balanseringen borde fungera med balansmojängen. Det är bakdäck vi pratar nu, fram lades på nytt när jag köpte hojen för ca 600 mil sedan.
Nästa fråga, vad skall man sätta på? Sitter nåt Metzeler på nu, men det är från okt 2009...känns som det är dags att byta...
Jag testade att kränga lite däck själv på 70-talet, men efter att ha klämt några slangar så ledsnade jag på det och lämnade bort det.
Nu när det mesta är slanglöst har man ju inte det problemet, men då måste man vara mer försiktig med fälgkanterna med järnen, men det finns ju skydd för sånt. Men jag försöker inte ens ägna mig åt såna aktiviteter numera utan åker till allas vår Kjelle på Wheeler Dealer som har bra priser och där krängningen ingår i priset om man köper däcken av honom. Att han dessutom är proffsig och noggrann gör inte saken sämre.
Vad det gäller din andra fråga så har jag för mig att dom flesta numera kör på Michelin Pilot-nånting eller Metzeler.
Själv har jag inte så mycket att välja på p.g.a. smalare 80-talsfälgar. Just nu har jag Dunlop D205 på som var dom enda radialdäcken som fanns i passade dimensioner. Men dom görs inte längre så nästa gång lär det väl bli Michelin Pilot Activ (inte radial, men jag tror dom är bältade).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Byta däck själv och balansera..?
Jag har inget emot att lämna in jag heller, vet dock inte av nån bra i Göteborgs/Kungsbacka trakten. Efter alla år bland diverse däckgubbar vet jag att det är lite si och så med hantverket. Mer än en gång jag t.ex bett dem ta bort gamla vikter som suttit kvar efter påslag av nya däck
Men har nån tips med bra mc-däckgubbe får ni gärna dela med er
Sedan är det alltid kul att göra det själv. För bildäck så hade vi ju maskiner som gjorde allt i princip, bara vispade till lite med däckjärnet. Vad gäller mackapären från Biltema så är den ju av lite enklare sort
Men har nån tips med bra mc-däckgubbe får ni gärna dela med er
Sedan är det alltid kul att göra det själv. För bildäck så hade vi ju maskiner som gjorde allt i princip, bara vispade till lite med däckjärnet. Vad gäller mackapären från Biltema så är den ju av lite enklare sort
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Byta däck själv och balansera..?
Har krängt av framdäcket med hjälp av ´temas däckjärn och en uppslitsad bit vattenslang mellan däck och fälg. Gick sådär, fick märken på fälgen när jag slant till.. blir fälgskydd nästa däckbyte.
Silikonfetts fungerar som krängarpasta.
Silikonfetts fungerar som krängarpasta.
Senast redigerad av vroom den tor apr 11, 2019 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Byta däck själv och balansera..?
Hej.
Jag bytade däck själv sista året och balacerade med en balans aksel.
Ja fälg skyd är bra att ha. men det gik bra. bare ta tiden - ingen stress
Jag har Michelin power 2CT - är absolut nöjd
MVH
Ib
Jag bytade däck själv sista året och balacerade med en balans aksel.
Ja fälg skyd är bra att ha. men det gik bra. bare ta tiden - ingen stress
Jag har Michelin power 2CT - är absolut nöjd
MVH
Ib
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta däck själv och balansera..?
Däckmaskinen jag köpte visade sig ha för tjock mittenpinne, så Dominatrixens framhjul gick inte på...
Som den kreativa(...) person jag är trampade jag ist av däcken med fötterna ist. Det är dock nog inget jag tänker mig försöka med på landsvägsdäcken på det österrikiska järnet...
Sen skulle det "nya" beggade däcket på, och det gick ju inte alls. Gav upp för kvällen och tittade på Youtube ist, specifikt dessa:
https://youtu.be/vmcLbxZ8MtI
https://youtu.be/m3gC2__Rxi0
Dagen efter, och efter att ha skruvat av plastskydden från däckjärnen, gick det betydligt bättre!
Som den kreativa(...) person jag är trampade jag ist av däcken med fötterna ist. Det är dock nog inget jag tänker mig försöka med på landsvägsdäcken på det österrikiska järnet...
Sen skulle det "nya" beggade däcket på, och det gick ju inte alls. Gav upp för kvällen och tittade på Youtube ist, specifikt dessa:
https://youtu.be/vmcLbxZ8MtI
https://youtu.be/m3gC2__Rxi0
Dagen efter, och efter att ha skruvat av plastskydden från däckjärnen, gick det betydligt bättre!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta däck själv och balansera..?
Då jag fortfarande inte skaffat pryttlar för att kränga däcken själv, så var jag förbi mitt vanliga däckställe och fick nytt framdäck pålagt. De hade rätt mycket folk så det var stressigt i kundtjänst, men fick smita mellan.
Dock när jag senare plockade ut det ur bilen ser jag att det inte sitter några balansvikter på. Kan det verkligen ha blivit "rätt" på en gång? Lär väl känna det antar jag när jag monterat på det på hojjen och drar en repa men...blir lite fundersam...?
Dock när jag senare plockade ut det ur bilen ser jag att det inte sitter några balansvikter på. Kan det verkligen ha blivit "rätt" på en gång? Lär väl känna det antar jag när jag monterat på det på hojjen och drar en repa men...blir lite fundersam...?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta däck själv och balansera..?
Ta av hjulet igen och ta med det in tillsammans med hjulaxeln.lappen skrev:Då jag fortfarande inte skaffat pryttlar för att kränga däcken själv, så var jag förbi mitt vanliga däckställe och fick nytt framdäck pålagt. De hade rätt mycket folk så det var stressigt i kundtjänst, men fick smita mellan.
Dock när jag senare plockade ut det ur bilen ser jag att det inte sitter några balansvikter på. Kan det verkligen ha blivit "rätt" på en gång? Lär väl känna det antar jag när jag monterat på det på hojjen och drar en repa men...blir lite fundersam...?
Sätt upp hjulet med axeln i mellan två stolar och kolla.
Man kan enkelt balansera själv med vikter från exvis Biltema.
Själv balanserar jag aldrig bak på asfaltshojen, bara fram. Grushojarna får ingen balansering alls, varken fram eller bak.
Bra kvalitativa däck är redan ganska väl balanserade, Michelin slår mig som ett av dem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta däck själv och balansera..?
Jag som var blind. Det satt vikter smutt placerade lite dolt. Snyggt gjort
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Byta däck själv och balansera..?
Hur många gram?lappen skrev:Jag som var blind. Det satt vikter smutt placerade lite dolt. Snyggt gjort
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Byta däck själv och balansera..?
Skall kolla senare.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta däck själv och balansera..?
Bild eller så har det inte hänt!lappen skrev:Jag som var blind. Det satt vikter smutt placerade lite dolt. Snyggt gjort
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta däck själv och balansera..?
20gvroom skrev:Hur många gram?lappen skrev:Jag som var blind. Det satt vikter smutt placerade lite dolt. Snyggt gjort
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Byta däck själv och balansera..?
Man ser tydligt var gamla vikten sätt. I utkant av fälgen. Därför jag inte såg denna nya...adrian_vg skrev:Bild eller så har det inte hänt!lappen skrev:Jag som var blind. Det satt vikter smutt placerade lite dolt. Snyggt gjort
Provtur imorgon.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*