Laddning.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Laddning.
Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Laddning.
Gött att höra ! Såg nått intressant i ditt svar ,,; "VFR-meet" 2017.. Är det något som inträffar varje år ?Mister skrev:Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Laddning.
Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. Senast var vi i Broby.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddning.
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Laddning.
Låter najs ! Tack!!!!!!!!Mister skrev:Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. Senast var vi i Broby.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Laddning.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev:Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
"Var o en blir salig på sin fason "
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddning.
pentti01 skrev:Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev:Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Laddning.
Fasiken nu blev jag nervös...vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned, utan så länge jag höll varv så var den på höga 14V...adrian_vg skrev:pentti01 skrev:Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .adrian_vg skrev: Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Laddning.
Koppla på voltmetern över batteriet och öka varvtalet lite sakta från tomgång upp till 6000-7000 rpm.
Upprepa några gånger och se om den klipper vid ca 5000 rpm.
Det kan ju vara så att den funkar, men är "på gång" så att säga.
Upprepa några gånger och se om den klipper vid ca 5000 rpm.
Det kan ju vara så att den funkar, men är "på gång" så att säga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Laddning.
Mjaaa, vanligaste som händer när regulatorn lunchar är att den inte släpper igenom laddningsström och batteriet töms på energi, har bara varit med om batteriexplosion ett par gånger, och det på bil, med gamla mekaniska modeller av regulator.När voltregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Det är nog ingen större fara, utan en liten "spik" kan det bli när en strömkrets bryts, spexiellt om det råder en belastning på den vid bryttillfället, typ några strömförbrukare mod lyse, tändning, blinkers, mm,mm är på samtidigt.vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned,
Vad du kan glutta på är att det är ordentlig kontakt mellan regulator och chassie, (ram/jord) oxid där kan ställa till det för den stackars regulatorn, gå över alla anslutningar från generator och matningströmmen till batteri/elcentral/säkringsdosa och bläng att dom är helt kosher.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02