Laddning.

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Laddning.

#1 Inlägg av pentti01 »

Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1541
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Laddning.

#2 Inlägg av Mister »

Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Laddning.

#3 Inlägg av pentti01 »

Mister skrev:Det ser jag som godkänt. Kolla vid varv också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gött att höra ! Såg nått intressant i ditt svar ,,; "VFR-meet" 2017.. Är det något som inträffar varje år ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1541
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Laddning.

#4 Inlägg av Mister »

Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. :) Senast var vi i Broby. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddning.

#5 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Laddning.

#6 Inlägg av pentti01 »

Mister skrev:Vfr meet är varje år. Jag har bara lite gammal signatur. Det är riktigt kul event! Titta på mc träffa o forumet. :) Senast var vi i Broby. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låter najs ! Tack!!!!!!!!
"Var o en blir salig på sin fason "

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Laddning.

#7 Inlägg av pentti01 »

adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddning.

#8 Inlägg av adrian_vg »

pentti01 skrev:
adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:Min -99a laddar 13,5 på tomgång. bra eller dåligt ?
Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .
:tummenupp

När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 993
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Laddning.

#9 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:
pentti01 skrev:
adrian_vg skrev: Ca 13,5 V på tomgång över batteriet och ökande upp till ca 14,5 V vid runt 5000 rpm, där klipper voltregulatorn in och sänker spänningen till runt 13 V igen.
Tack. Då såg jag inte fel : tyckte voltmätaren "hoppade till " lite vid högre varv och gick ner till 13.5 igen .
:tummenupp

När volregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Fasiken nu blev jag nervös...vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned, utan så länge jag höll varv så var den på höga 14V... :shock:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddning.

#10 Inlägg av adrian_vg »

Koppla på voltmetern över batteriet och öka varvtalet lite sakta från tomgång upp till 6000-7000 rpm.
Upprepa några gånger och se om den klipper vid ca 5000 rpm.

Det kan ju vara så att den funkar, men är "på gång" så att säga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Laddning.

#11 Inlägg av blacken »

När voltregulatorn är paj, klipper den inte och spänningen över batteriet ökar och ökar och ökar och till sist brinner/exploderar batteriet och regulatorn.
Mjaaa, vanligaste som händer när regulatorn lunchar är att den inte släpper igenom laddningsström och batteriet töms på energi, har bara varit med om batteriexplosion ett par gånger, och det på bil, med gamla mekaniska modeller av regulator.
vill inte mninnas att min "klippte" och gick ned,
Det är nog ingen större fara, utan en liten "spik" kan det bli när en strömkrets bryts, spexiellt om det råder en belastning på den vid bryttillfället, typ några strömförbrukare mod lyse, tändning, blinkers, mm,mm är på samtidigt.
Vad du kan glutta på är att det är ordentlig kontakt mellan regulator och chassie, (ram/jord) oxid där kan ställa till det för den stackars regulatorn, gå över alla anslutningar från generator och matningströmmen till batteri/elcentral/säkringsdosa och bläng att dom är helt kosher.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar