Importerad VFR

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Led
Donator 2009

Importerad VFR

#1 Inlägg av Led »

Tjena VIffers!

Jag står i begrepp att köpa en VFR 800 ´00 eller '01.

Har Ni några funderingar angående att köpa en importhoj? Det finns ju butiker som själva importerar och säljer till lägre priser än vad "Märkesbutiken" har.
- Är det värt 8-10.000:-?
- Risker? Hondas fabriksgaranti har ju ändå gått ut.

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009

Import

#2 Inlägg av diVid »

Hej!
Jag köpte min 01a i maj. Hojen var importerat från Tyskland av en firma. Firmor oftast väljer hojar i mycket bra skick och låg miltal. Min hade gått endast 600 mil då jag köpte den. Är mycket nöjd... Myten att importerade ska vara på ngt sätt sämre håller på att dö och därför priserna håller på att komma ikapp svesnska. Hittar du en som ligger 8-10 tusen under marknad - köp utan att tveka! Det du ska tänka på är att hondaförsäkring på Folksam kräver ett intyg från hondaverksad, kostnad 1200 kr. Å andra sidan Bil och Mc tar nästan 300 kr under hondaförsäkring i alla fall i mitt fall. Lycka till!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

1200:- lät onödigt dyrt? Vem tar så mycket?

Våra vänner på Hela Hojen tar under 400 :- :D

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009

#4 Inlägg av diVid »

Henning skrev:1200:- lät onödigt dyrt? Vem tar så mycket?

Våra vänner på Hela Hojen tar under 400 :- :D

/H
Firman jag köpte mc av sa så... Har alldrig kollat upp det själv... men jag är nöjd försäkringen på Bil&Mc...

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem

#5 Inlägg av Deltatracker »

Man skall iakta samma kritiska seende och tänkande oavsett om den är svensksåld som om den är importerad. Känner du sedan att du får mycket hoj för pengarna och att det du eventuellt spar in att det kan använda som buffert för oförutsedda händelser så är det bara bra. Vad gäller försäkringen så kan jag hålla med. Bilsport är billigare utan att hojen skall vara "kollad".

Har själv en importerad och är hur nöjd som helst. Min första VFR importerade jag splitter ny från Tyskland. Betalade svensk moms osv. Men det blev ändå mycket billigare än något liknande här.

Swedan
Medlem

#6 Inlägg av Swedan »

Har haft två import hojar nu och kört ca 4000 mil med dem utan fler fel än på motsvarande svensksålda. Tycker själv att man skall bojkotta Honda mfl. när de gör allt för att försvåra för kunder.
LED:
Vilken sorts risk skulle det vara med att köpa en tex tyskhoj istället för en svensk??? Förutom talsvårigheter!!! :wink:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

viffer
Medlem

#7 Inlägg av viffer »

Det är en ständig diskussion på flera forum, om hojen är av senare årsmodell kan man beakta Svenska 5 årsgarantin, annars så är det väl som vilket köp som helst helhetsintryck, slitna gummin på fotpinnar mm. sen älder hojar är svårt att se dom verkar inte använda garage i Tyskland så hojarna kan se lite "roddiga" ut i lacken men det polerar man oftst upp själv ganska lätt och så vitt jag vet så är alla VFR:er importerade från början.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#8 Inlägg av Qwerty »

Själv är jag lite tvärt emot strömmen. Jag tycker att Importerade hojar är bra, om inte bättre än svensksålda. I tyskland som exempel så är ju utbudet större (hojar)och det gör att man kan vara mer kräsen och pruta hårdare. Tillgång - efterfrågan. Sen allt snack om rullat 15000mil i stället för 1500 mm. Hur många hojar på en normal svensk samling bikers ser man inte stå med cykeldator? Hur många har då den riktiga inkopplad? Hur många bemödar sig med att byta fotpinnar, bromskivor, handtag mm för att få hojen se ut som en lågmilare. Ingen för då är all vinsten borta.

Synd bara att svenska marknaden inte tycker som jag, då skulle priset på importerade hojar vara samma som på svensksålda.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Led
Donator 2009

#9 Inlägg av Led »

Swedan:
De problem som jag kan skönja vid horisonten är risken att en utländsk VFR på något sätt är "modifierad" för det land där den ursprungligen är avsedd att försäljas/användas.

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem

#10 Inlägg av Deltatracker »

Om detta är något som oroar dig så skall du söka fakta kring vilka olika modeller det finns och vad som är skillnad. Så du gör helt rätt när du frågar så här i ett forum.

Swedan
Medlem

#11 Inlägg av Swedan »

Led skrev:Swedan:
De problem som jag kan skönja vid horisonten är risken att en utländsk VFR på något sätt är "modifierad" för det land där den ursprungligen är avsedd att försäljas/användas.
Det är ju sant, och ännu en anledning att inte välja en svensk Honda :lol:
Samma sak har stöds och blötts ang. bilar, men med åren så har det bara resulterat i att importen ökat. Vilket man kan tyda till att marknaden har anammat importbilarna som i många fall är rena klippen jämförelsevis med sk. svenska bilar.
Fast det är klart! Om alla vill ha bra hojar från tex tyskland så behövs det ju bara en säljare i tyskland. Vad ska vi då försörja alla glamorösa hojbutiker i sverige med :?:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

viffer
Medlem

#12 Inlägg av viffer »

Qwerty skrev:Själv är jag lite tvärt emot strömmen. Jag tycker att Importerade hojar är bra, om inte bättre än svensksålda. I tyskland som exempel så är ju utbudet större (hojar)och det gör att man kan vara mer kräsen och pruta hårdare. Tillgång - efterfrågan. Sen allt snack om rullat 15000mil i stället för 1500 mm. Hur många hojar på en normal svensk samling bikers ser man inte stå med cykeldator? Hur många har då den riktiga inkopplad? Hur många bemödar sig med att byta fotpinnar, bromskivor, handtag mm för att få hojen se ut som en lågmilare. Ingen för då är all vinsten borta.

Synd bara att svenska marknaden inte tycker som jag, då skulle priset på importerade hojar vara samma som på svensksålda.
Håller med dig, jag är själv inne på min andra "importhoj" nu.
VFR'en tyvärr såld.

Skriv svar