Importerad VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Importerad VFR
Tjena VIffers!
Jag står i begrepp att köpa en VFR 800 ´00 eller '01.
Har Ni några funderingar angående att köpa en importhoj? Det finns ju butiker som själva importerar och säljer till lägre priser än vad "Märkesbutiken" har.
- Är det värt 8-10.000:-?
- Risker? Hondas fabriksgaranti har ju ändå gått ut.
Jag står i begrepp att köpa en VFR 800 ´00 eller '01.
Har Ni några funderingar angående att köpa en importhoj? Det finns ju butiker som själva importerar och säljer till lägre priser än vad "Märkesbutiken" har.
- Är det värt 8-10.000:-?
- Risker? Hondas fabriksgaranti har ju ändå gått ut.
Import
Hej!
Jag köpte min 01a i maj. Hojen var importerat från Tyskland av en firma. Firmor oftast väljer hojar i mycket bra skick och låg miltal. Min hade gått endast 600 mil då jag köpte den. Är mycket nöjd... Myten att importerade ska vara på ngt sätt sämre håller på att dö och därför priserna håller på att komma ikapp svesnska. Hittar du en som ligger 8-10 tusen under marknad - köp utan att tveka! Det du ska tänka på är att hondaförsäkring på Folksam kräver ett intyg från hondaverksad, kostnad 1200 kr. Å andra sidan Bil och Mc tar nästan 300 kr under hondaförsäkring i alla fall i mitt fall. Lycka till!
Jag köpte min 01a i maj. Hojen var importerat från Tyskland av en firma. Firmor oftast väljer hojar i mycket bra skick och låg miltal. Min hade gått endast 600 mil då jag köpte den. Är mycket nöjd... Myten att importerade ska vara på ngt sätt sämre håller på att dö och därför priserna håller på att komma ikapp svesnska. Hittar du en som ligger 8-10 tusen under marknad - köp utan att tveka! Det du ska tänka på är att hondaförsäkring på Folksam kräver ett intyg från hondaverksad, kostnad 1200 kr. Å andra sidan Bil och Mc tar nästan 300 kr under hondaförsäkring i alla fall i mitt fall. Lycka till!
- Deltatracker
- Medlem
- Inlägg: 148
- Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
- Ort: Ulricehamn
Man skall iakta samma kritiska seende och tänkande oavsett om den är svensksåld som om den är importerad. Känner du sedan att du får mycket hoj för pengarna och att det du eventuellt spar in att det kan använda som buffert för oförutsedda händelser så är det bara bra. Vad gäller försäkringen så kan jag hålla med. Bilsport är billigare utan att hojen skall vara "kollad".
Har själv en importerad och är hur nöjd som helst. Min första VFR importerade jag splitter ny från Tyskland. Betalade svensk moms osv. Men det blev ändå mycket billigare än något liknande här.
Har själv en importerad och är hur nöjd som helst. Min första VFR importerade jag splitter ny från Tyskland. Betalade svensk moms osv. Men det blev ändå mycket billigare än något liknande här.
Har haft två import hojar nu och kört ca 4000 mil med dem utan fler fel än på motsvarande svensksålda. Tycker själv att man skall bojkotta Honda mfl. när de gör allt för att försvåra för kunder.
LED:
Vilken sorts risk skulle det vara med att köpa en tex tyskhoj istället för en svensk??? Förutom talsvårigheter!!!
LED:
Vilken sorts risk skulle det vara med att köpa en tex tyskhoj istället för en svensk??? Förutom talsvårigheter!!!

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Det är en ständig diskussion på flera forum, om hojen är av senare årsmodell kan man beakta Svenska 5 årsgarantin, annars så är det väl som vilket köp som helst helhetsintryck, slitna gummin på fotpinnar mm. sen älder hojar är svårt att se dom verkar inte använda garage i Tyskland så hojarna kan se lite "roddiga" ut i lacken men det polerar man oftst upp själv ganska lätt och så vitt jag vet så är alla VFR:er importerade från början.
VFR'en tyvärr såld.
Själv är jag lite tvärt emot strömmen. Jag tycker att Importerade hojar är bra, om inte bättre än svensksålda. I tyskland som exempel så är ju utbudet större (hojar)och det gör att man kan vara mer kräsen och pruta hårdare. Tillgång - efterfrågan. Sen allt snack om rullat 15000mil i stället för 1500 mm. Hur många hojar på en normal svensk samling bikers ser man inte stå med cykeldator? Hur många har då den riktiga inkopplad? Hur många bemödar sig med att byta fotpinnar, bromskivor, handtag mm för att få hojen se ut som en lågmilare. Ingen för då är all vinsten borta.
Synd bara att svenska marknaden inte tycker som jag, då skulle priset på importerade hojar vara samma som på svensksålda.
Synd bara att svenska marknaden inte tycker som jag, då skulle priset på importerade hojar vara samma som på svensksålda.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Deltatracker
- Medlem
- Inlägg: 148
- Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
- Ort: Ulricehamn
Det är ju sant, och ännu en anledning att inte välja en svensk HondaLed skrev:Swedan:
De problem som jag kan skönja vid horisonten är risken att en utländsk VFR på något sätt är "modifierad" för det land där den ursprungligen är avsedd att försäljas/användas.

Samma sak har stöds och blötts ang. bilar, men med åren så har det bara resulterat i att importen ökat. Vilket man kan tyda till att marknaden har anammat importbilarna som i många fall är rena klippen jämförelsevis med sk. svenska bilar.
Fast det är klart! Om alla vill ha bra hojar från tex tyskland så behövs det ju bara en säljare i tyskland. Vad ska vi då försörja alla glamorösa hojbutiker i sverige med

"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
Håller med dig, jag är själv inne på min andra "importhoj" nu.Qwerty skrev:Själv är jag lite tvärt emot strömmen. Jag tycker att Importerade hojar är bra, om inte bättre än svensksålda. I tyskland som exempel så är ju utbudet större (hojar)och det gör att man kan vara mer kräsen och pruta hårdare. Tillgång - efterfrågan. Sen allt snack om rullat 15000mil i stället för 1500 mm. Hur många hojar på en normal svensk samling bikers ser man inte stå med cykeldator? Hur många har då den riktiga inkopplad? Hur många bemödar sig med att byta fotpinnar, bromskivor, handtag mm för att få hojen se ut som en lågmilare. Ingen för då är all vinsten borta.
Synd bara att svenska marknaden inte tycker som jag, då skulle priset på importerade hojar vara samma som på svensksålda.
VFR'en tyvärr såld.