Bensindiskus

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#31 Inlägg av elias »

Okej.. är det inte så att man räknar olika på oktan i Tyskland och Sverige då?
I USA räknar man på helt annat sätt... hur det fungerar .. det överlåter jag till någon med flinka google-fingrar. :)
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#32 Inlägg av Conseal »

tersan skrev: Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
Min V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).
Det är en GLT 170hk och automat .. men oftast utan blyfot.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#33 Inlägg av Rerun »

tersan skrev:Försök inte... :wink: Det finns inte en chans i h-e att en Volvo dricker så lite... Fast jag kanske ska nämna att vår sansade landsvägskörning innebär ett tempo på runt 110. Hur lite BMWn sörplar i sig om man följer rekommendationen på skyltarna har jag aldrig tagit reda på. :wink:

Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
Hur kör du egentligen?
När jag körde till mina föräldrar häromveckan, ca 30 mil där både stad, landsväg och motorväg ingår, drog min V50 T5 0,74 l/mil. Medelhastigheten låg på 111 km/h (enligt gps:en). Fast V50:n har 5 cylindrar, så det räknas kanske inte...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#34 Inlägg av apex »

Åker Audi-diesel och har en Chrysler Voyager för att transportera HELA familjen. Men grannen har en liten lustig bil: en Toyota Corolla Verso 2,2 D.

Stor som en Golf, men lite högre åsså möjlighet att fälla upp hela 7 sittplatser!

Men det bästa av allt, den har 177 dieselhästar och 400 Nm, vilket knuff!

Åsså 7 platser, vid behov. ..så kan jag sälja mina 2 andra bilar..

Förbrukar inte så värst mkt.
Blandad: 0,68
Landsväg: 0,58
Stadskörning: 0,85

Vem behöver Volvo.....
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#35 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:in V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).
Har du farthållare och använder du den?

Folk brukar ofta säga att de kan köra snålare och bättre utan farthållare, men jag skulle vilja påstå motsatsen.

Ska man köra långt och vill ha en bra förbrukning på lång sikt är farthållaren att föredra. Jag använder min i T4:an så ofta jag kan, även i stadstrafik. Man får dock välja sina tillfällen, farthållaren funkar inte under ca 30km/h och är generellt sett farlig att använda i tät trafik, men det säger sig självt antar jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Vem behöver Volvo.....
Har tänkt en hel del på det där. Jag använder knappt min T4:a längre, kanske ett par gånger i månaden när vi storhandlar... Funderar på att skriva över den på frun när hennes Saab 99:a får körförbud på bilprovningen. Hon behöver en bil i jobbet och misstänker att Volvon går snålare än Saabem samt framförallt är säkrare vid en krock. Dessutom har hennes Silverpil (pga all silvertejp) börjat läcka olja...

Idealet vore en bil i ungefär samma storlek som V40:n och som har en diesel-pluginhybridmotor med en DSG-låda. Det skulle jag vilja ha!
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#37 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:in V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).

Folk brukar ofta säga att de kan köra snålare och bättre utan farthållare, men jag skulle vilja påstå motsatsen.

Ska man köra långt och vill ha en bra förbrukning på lång sikt är farthållaren att föredra. Jag använder min i T4:an så ofta jag kan, även i stadstrafik. Man får dock välja sina tillfällen, farthållaren funkar inte under ca 30km/h och är generellt sett farlig att använda i tät trafik, men det säger sig självt antar jag.
Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet
Datorn på min T4:a har jag inte nollat sen nåt år tillbaka. Medelförbrukningen ligger på ca 1,3l/mil, men så kör jag också mestadels i staden... Så fort jag kommer ut på E4:an sjunker förbrukningen dramatiskt.

Sen jag skaffade GPS och ser en mer riktig hastighet än vad bilens mätare visar, ligger jag generellt högre i hastighet än tidigare och drar något lite mindre bensin än innan.
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#39 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Okej.. är det inte så att man räknar olika på oktan i Tyskland och Sverige då?
I USA räknar man på helt annat sätt... hur det fungerar .. det överlåter jag till någon med flinka google-fingrar. :)
Oktanskalorna kallas RON och MON (tror jag, inte säker). Jag vet inte vilken som är vilken och inte bryr jag mig heller, men den lägre på pappret är den som används i Staterna. Tror inte den förekommer alls i Europa. Det skulle väl möjligen vara engelsmännen då eftersom dom fortfarande kör på fel sida i miles och mäter allt med kroppsdelar :wink: :lol:
Conseal skrev:
adrian_vg skrev:

Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet
Farthållare kan vara riktigt bekvämt, speciellt de nya "smarta" (nåja) varianterna med radar som håller koll på framförvarande och anpassar hastigheten även om den inställda är högre.

Men att farthållare gör att det går åt mer soppa är sant och anledningen är enkel. För dom inte är så smarta att räkna med lutning och last. Så i uppförsbackar är det "pelle i botten" för att om möjligt försöka hålla inställd fart, och ju svagare motorn är desto löjligare/värre blir det.

Det löjligaste jag har varit med om i den frågan var en Ford Mondeo på Danderydsvägen i Norrort. Det är ju bergodalbana och innan det blev 40 rondeller och 20 rödlysen på den vägen (lite överdrivet, men inte så mycket :wink: ) kunde man hålla ganska konstant fart, så i med farthållaren och jajjemen...

I uppförbackarna var det så mycket den där lilla skitmotorn med automat kunde prestera = Plattan i mattan och kick-down för att på krönen släppa gasen helt. Så den körningen med farthållare var nog det ryckigaste jag har varit med om. Efter det skrev jag också under på devisen: "Ingen Ford på våran gård" :P :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#40 Inlägg av tersan »

Rerun skrev:
tersan skrev:Försök inte... :wink: Det finns inte en chans i h-e att en Volvo dricker så lite... Fast jag kanske ska nämna att vår sansade landsvägskörning innebär ett tempo på runt 110. Hur lite BMWn sörplar i sig om man följer rekommendationen på skyltarna har jag aldrig tagit reda på. :wink:

Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
Hur kör du egentligen?
När jag körde till mina föräldrar häromveckan, ca 30 mil där både stad, landsväg och motorväg ingår, drog min V50 T5 0,74 l/mil. Medelhastigheten låg på 111 km/h (enligt gps:en). Fast V50:n har 5 cylindrar, så det räknas kanske inte...
Jämför vi äpplen och päron här? Mina förbrukningssiffror är verkliga, baserade på verklig fart, sträcka och bränsleåtgång. Flera i den här tråden tycks uppge värden från färddatorn, och de stämmer väldigt sällan. 0,74 i en T5 med snittfart på 111 tror jag helt enkelt inte på... därmed inte sagt att det är helt omöjligt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jämför vi äpplen och päron här? Mina förbrukningssiffror är verkliga, baserade på verklig fart, sträcka och bränsleåtgång. Flera i den här tråden tycks uppge värden från färddatorn, och de stämmer väldigt sällan. 0,74 i en T5 med snittfart på 111 tror jag helt enkelt inte på... därmed inte sagt att det är helt omöjligt.
Färddatorns siffror tolkar jag som en fingervisning om verkligheten. Mina faktiska förbrukningssiffror baserar jag på bilens trippmätare som jag nollar efter varje tankning och hur mycket soppa jag hällt i.

Kan man göra nåt annat?
===

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#42 Inlägg av H2SO4 »

Conseal skrev:
Anledningen till det är att i ca 120 kmph med en Volvo V70 så ligger motorn på ett optimalt varvtal vilket medför en lägre förbrukning... generellt sett brukar det vara att ju längre hastighet ju längre förbrukning men ibland stämmer det inte alltid ;)
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#43 Inlägg av dman »

Hade en 740GLE 1988A förra vintern. Efter stor service med bla fördelarlock, filter m.m. och med en liten fjäder på gasen lyckades jag komma ner till 0,96l/mil.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#44 Inlägg av Conseal »

H2SO4 skrev:
Conseal skrev:
Anledningen till det är att i ca 120 kmph med en Volvo V70 så ligger motorn på ett optimalt varvtal vilket medför en lägre förbrukning... generellt sett brukar det vara att ju längre hastighet ju längre förbrukning men ibland stämmer det inte alltid ;)
Precis .. det gäller väldigt många bilar. Det finns en anledning till att många länder har jämna hastighetsbegränsningar, 60, 80, 100, 120.
Nu har det börjat arta sig på vissa håll även här .. iofs sänkningar på vissa ställen men flytet har blivit bättre.

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Kontakt:

#45 Inlägg av dman »

Conseal skrev:
Men sedan beror det ju hur länge man ligger med konstant hastighet. Var i tyskland med en nissan almera med 1,6l-motor. Efter att ha konstantkört ca 110 mil i ca 140 km/h var bränslesiffrorna ca 0,66. Bättre än "normaltanken" hemma.

Det låga värdet kan bero på (minst) 2 saker: 1: annan bensin i tyskland (dvs andra oktantal?) 2: motorn behöver inte jobba med insprutare och justera/överdosera bränsleinmatningen.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Skriv svar