I USA räknar man på helt annat sätt... hur det fungerar .. det överlåter jag till någon med flinka google-fingrar.

Moderator: adrian_vg
Min V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).tersan skrev: Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
Hur kör du egentligen?tersan skrev:Försök inte...Det finns inte en chans i h-e att en Volvo dricker så lite... Fast jag kanske ska nämna att vår sansade landsvägskörning innebär ett tempo på runt 110. Hur lite BMWn sörplar i sig om man följer rekommendationen på skyltarna har jag aldrig tagit reda på.
Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
Har du farthållare och använder du den?Conseal skrev:in V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).
Det är en GLT 170hk och automat .. men oftast utan blyfot.
Har tänkt en hel del på det där. Jag använder knappt min T4:a längre, kanske ett par gånger i månaden när vi storhandlar... Funderar på att skriva över den på frun när hennes Saab 99:a får körförbud på bilprovningen. Hon behöver en bil i jobbet och misstänker att Volvon går snålare än Saabem samt framförallt är säkrare vid en krock. Dessutom har hennes Silverpil (pga all silvertejp) börjat läcka olja...apex skrev:Vem behöver Volvo.....
Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhetadrian_vg skrev:Har du farthållare och använder du den?Conseal skrev:in V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).
Folk brukar ofta säga att de kan köra snålare och bättre utan farthållare, men jag skulle vilja påstå motsatsen.
Ska man köra långt och vill ha en bra förbrukning på lång sikt är farthållaren att föredra. Jag använder min i T4:an så ofta jag kan, även i stadstrafik. Man får dock välja sina tillfällen, farthållaren funkar inte under ca 30km/h och är generellt sett farlig att använda i tät trafik, men det säger sig självt antar jag.
Datorn på min T4:a har jag inte nollat sen nåt år tillbaka. Medelförbrukningen ligger på ca 1,3l/mil, men så kör jag också mestadels i staden... Så fort jag kommer ut på E4:an sjunker förbrukningen dramatiskt.Conseal skrev:Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet
Oktanskalorna kallas RON och MON (tror jag, inte säker). Jag vet inte vilken som är vilken och inte bryr jag mig heller, men den lägre på pappret är den som används i Staterna. Tror inte den förekommer alls i Europa. Det skulle väl möjligen vara engelsmännen då eftersom dom fortfarande kör på fel sida i miles och mäter allt med kroppsdelarelias skrev:Okej.. är det inte så att man räknar olika på oktan i Tyskland och Sverige då?
I USA räknar man på helt annat sätt... hur det fungerar .. det överlåter jag till någon med flinka google-fingrar.
Farthållare kan vara riktigt bekvämt, speciellt de nya "smarta" (nåja) varianterna med radar som håller koll på framförvarande och anpassar hastigheten även om den inställda är högre.Conseal skrev:Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhetadrian_vg skrev:Har du farthållare och använder du den?Conseal skrev:in V70 drar 0,95 när jag pendlar, blir det mass småvändor i veckan kan det gå upp till 1,05 men regelrätt landsväg ligger den runt 0,85 (även med fru, 3 barn och packning för en veckas tältande).
Folk brukar ofta säga att de kan köra snålare och bättre utan farthållare, men jag skulle vilja påstå motsatsen.
Ska man köra långt och vill ha en bra förbrukning på lång sikt är farthållaren att föredra. Jag använder min i T4:an så ofta jag kan, även i stadstrafik. Man får dock välja sina tillfällen, farthållaren funkar inte under ca 30km/h och är generellt sett farlig att använda i tät trafik, men det säger sig självt antar jag.
Jämför vi äpplen och päron här? Mina förbrukningssiffror är verkliga, baserade på verklig fart, sträcka och bränsleåtgång. Flera i den här tråden tycks uppge värden från färddatorn, och de stämmer väldigt sällan. 0,74 i en T5 med snittfart på 111 tror jag helt enkelt inte på... därmed inte sagt att det är helt omöjligt.Rerun skrev:Hur kör du egentligen?tersan skrev:Försök inte...Det finns inte en chans i h-e att en Volvo dricker så lite... Fast jag kanske ska nämna att vår sansade landsvägskörning innebär ett tempo på runt 110. Hur lite BMWn sörplar i sig om man följer rekommendationen på skyltarna har jag aldrig tagit reda på.
Som jämförelse så har jag aldrig lyckats få en Volvo att dra under litern per mil, och då har jag ägt 4 och 6 cylindrar, automat och manuell, både med och utan turbo.
När jag körde till mina föräldrar häromveckan, ca 30 mil där både stad, landsväg och motorväg ingår, drog min V50 T5 0,74 l/mil. Medelhastigheten låg på 111 km/h (enligt gps:en). Fast V50:n har 5 cylindrar, så det räknas kanske inte...
Färddatorns siffror tolkar jag som en fingervisning om verkligheten. Mina faktiska förbrukningssiffror baserar jag på bilens trippmätare som jag nollar efter varje tankning och hur mycket soppa jag hällt i.tersan skrev:Jämför vi äpplen och päron här? Mina förbrukningssiffror är verkliga, baserade på verklig fart, sträcka och bränsleåtgång. Flera i den här tråden tycks uppge värden från färddatorn, och de stämmer väldigt sällan. 0,74 i en T5 med snittfart på 111 tror jag helt enkelt inte på... därmed inte sagt att det är helt omöjligt.
Anledningen till det är att i ca 120 kmph med en Volvo V70 så ligger motorn på ett optimalt varvtal vilket medför en lägre förbrukning... generellt sett brukar det vara att ju längre hastighet ju längre förbrukning men ibland stämmer det inte alltidConseal skrev:
Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet
Hade en 740GLE 1988A förra vintern. Efter stor service med bla fördelarlock, filter m.m. och med en liten fjäder på gasen lyckades jag komma ner till 0,96l/mil.tersan skrev:Försök inte...Det finns inte en chans i h-e att en Volvo dricker så lite... Fast jag kanske ska nämna att vår sansade landsvägskörning innebär ett tempo på runt 110. Hur lite BMWn sörplar i sig om man följer rekommendationen på skyltarna har jag aldrig tagit reda på.
Precis .. det gäller väldigt många bilar. Det finns en anledning till att många länder har jämna hastighetsbegränsningar, 60, 80, 100, 120.H2SO4 skrev:Anledningen till det är att i ca 120 kmph med en Volvo V70 så ligger motorn på ett optimalt varvtal vilket medför en lägre förbrukning... generellt sett brukar det vara att ju längre hastighet ju längre förbrukning men ibland stämmer det inte alltidConseal skrev:
Farthållaren används ganska frekvent men det beror ju på trafiken.. Vid långkörning så är den ju oumbärlig. KOllade datorn i morse och på de senaste 30 milen ligger den på 0,85 blandad körning (och då är jag inte skyltslav direkt heller). Det gäller och ha koll på vilka hastigheter som drar minst soppa .. att ligga i 120 ger lägre förbruknign än att ligga i 110 är min erfarenhet
Men sedan beror det ju hur länge man ligger med konstant hastighet. Var i tyskland med en nissan almera med 1,6l-motor. Efter att ha konstantkört ca 110 mil i ca 140 km/h var bränslesiffrorna ca 0,66. Bättre än "normaltanken" hemma.Conseal skrev: